پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

آموزش به‌روزرسانی ویندوز XP به ویندوز ۷

نقل وانتقال از ویندوز XP به ویندوز ۷ اقدام شجاعانه اما لازمی است و فرآیند نصب آن نسبت به جابه‌جایی از ویستا به ۷ روند پیچیده‌تری دارد. این پیچیدگی به آن سبب است که به‌روز‌رسانی ویندوز XP به این روش ممکن نیست. به طور معمول زمانی که ویندوز 7 روی یک کامپیوتر (با فرض مطابقت تمامی نیازمندی‌های سخت‌افزاری) نصب می‌شود یک نصب همه جانبه و کلی صورت می‌گیرد. 


برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


گام گذاشتن در این راه مستلزم تهیه فایل‌های پشتیبان و انجام برخی تنظیمات جهت اجتناب از ناپدید شدن اطلاعات مهم است؛

زیرا در غیر این صورت ساختاربندی ویندوز ۷ زمان زیادی را طلب خواهد کرد. خوشبختانه این روند کاملاً به طور دستی انجام نمی‌گیرد؛ زیرا ویزارد «انتقال آسان» برای کمک به شما در دسترس است. با مطالعه این مقاله شما را با فرآیند تبدیل ویندوز XP به هفت آشنا خواهیم کرد.

مرحله 1
اجرای فرآیند نصب کلی (Clean Installation) جهت ویندوز ۷، تمام اطلاعات موجود روی هارد‌دیسک شما را پاک می‌کند و به همین سبب ایجاد یک نسخه پشتیبان از فایل‌ها و تنظیمات کاملاً ضروری است. فایل‌های ذخیره شده روی پوشه My Documents را می‌توان به‌راحتی روی یک هارددیسک اکسترنال یا سی‌دی یا دی‌وی‌دی‌های خام کپی کرد اما در خصوص برنامه‌های نصب شده روی کامپیوترباید بررسی کنید که‌ آیا تهیه نسخه پشتیبان از تنظیمات آن‌ها که برنامه ایمیل را نیز شامل می‌شود امکان‌پذیر است یا خیر. علاوه بر این می‌توان از طریق گزینه “export” جهت ذخیره اطلاعات در یک بخش دیگر اقدام کرد.

مرحله 2
بهترین گزینه در این میان استفاده از ویزارد Easy Transfer است که به آسانی در دی‌وی‌دی نصب ویندوز هفت در دسترس شما است. این ابزار جهت پشتیبان‌گیری از دامنه وسیعی از فایل‌ها و تنظیمات شامل تنظیمات اشتراک کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیشرفت اتوماتیک این روند کمک می‌کند. شما می‌توانید اطلاعات خود را روی یک هارددیسک ثانوی یا دیسک اکسترنال ذخیره کنید یا آن‌ها را از طریق شبکه در رایانه دیگری کپی کنید. برای این کار ابتدا دی‌وی‌دی ویندوز ۷ را در رایانه قرار دهید و با راست کلیک کردن روی گزینه My Computer گزینه Export را انتخاب کنید. در این مرحله پوشه Support (پشتیبانی) و پوشه‌ای با نام migwiz (سرنام migration wizard) باز می‌شود. در اینجا روی فایلی با نام migsetup.exe کلیک کنید تا پنجره Easy Transfer Wizard(ویزارد انتقال سریع) باز شود و پس از نمایان شدن صفحه شروع به کار روی next کلیک کنید.

مرحله 3
همان‌طور که قبلاً ذکر شد جهت تهیه فایل پشتیبان از اطلاعات راه‌های مختلفی وجود دارد که آسان‌ترین آن‌ها استفاده از یک دیسک اکسترنال یا هارددیسک ثانوی است بنابراین در ادامه کار می‌توانید روی این گزینه از فهرست ظاهر شده کلیک کنید. در پنجره بعدی شما تنها با یک گزینه تحت عنوان This is my old computer, I want to transfer files and settings from this computer (این کامپیوتر قبلی من است و مایل هستم فایل‌ها و تنظیمات را از آن منتقل کنم) روبه‌رو می‌شوید که در این حالت باید روی کلید continue کلیک کنید. در این قسمت Easy Transfer Wizard به مقداری زمان نیاز دارد تا ضمن بررسی تعداد کاربرهای ایجاد شده، فهرستی از فایل‌ها و تنظیمات آماده پشتیبان‌گیری و انتقال را گردآوری کند. مدت زمان مورد نیاز برای این کار به تعداد فایل‌های ذخیره شده روی هارددیسک بستگی دارد.

مرحله 4
اگر نیازی به انتقال تمامی کاربران شناسایی شده به ویندوز ۷ نباشد می‌توانید علامت کنار نام کاربر مورد نظر را بردارید. در مورد سایر کاربران و فایل‌ها و تنظیمات مشترک نیز این امکان وجود دارد که با استفاده از تنظیمات دستی تنها موارد مورد نیاز را جهت پشتیبان‌گیری و انتقال انتخاب کنید. به این منظور روی لینک Customize در زیر قسمت user account کلیک کنید و فایل‌های مشمول پشتیبان‌گیری را علامت بزنید. جهت اضافه کردن پوشه‌های حاوی اسناد مهم روی لینک Advanced در قسمت پایین فهرست Pop up کلیک کرده و برای انتخاب هر پوشه کلید next را فشار دهید. در پایان روی گزینه save کلیک کنید و برای بقیه کاربرها نیز این فرآیند را دوباره تکرار کنید و سپس با بررسی دوباره تمامی انتخاب‌های صورت گرفته از گزینش تمامی پوشه‌های مهم اطمینان حاصل کنید.

مرحله 5
پس از انجام تنظیمات ذکر شده با کلیک کردن روی گزینه next کار را ادامه دهید تا گزینه مربوط به پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و تنظیمات رمزدار ظاهر شود. البته انجام تنظیمات مربوط به این قسمت چندان ضروری نیست اما ممکن است برخی فایل‌هایی که از آن‌ها پشتیبان گرفته شده حاوی اطلاعات حساسی باشند و به همین دلیل انجام این کار جهت بالا بردن امنیت توصیه می‌شود. در صورتی که نیازی به ایجاد کلمه عبور نمی‌بینید بهتر است کار را ادامه داده و روی گزینه save کلیک کنید در غیراین صورت می‌توانید در دو جعبه پیش روی خود کلمه عبور را وارد کرده و تأیید کنید و در آخر به سراغ کلید save بروید. در صورتی که از یک درایو اکسترنال جهت پشتیبان‌گیری استفاده می‌کنید و به این زودی‌های قصد به‌روزرسانی ویندوز ۷ را ندارید بهتر است که در ایجاد کلمه عبور کوتاهی نکنید.

مرحله 6
پس از انتخاب کلید save پنجره‌ای باز می‌شود که در آن شما می‌توانید محل ذخیره‌سازی فایل پشتیبان خود روی هارددیسک را تعیین کنید. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که فایل پشتیبان به هیچ وجه نباید در درایوی که ویندوز XP روی آن نصب است ذخیره شود زیرا این درایو به هنگام نصب ویندوز ۷ فرمت خواهد شد. جهت ادامه کار در صورت لزوم یک پوشه جدید روی یک قسمت دلخواه از هارددیسک یا دیسک اکسترنال ایجاد کنید و نام پیش فرض فایل را به نام مورد نظر خود تغییر دهید و در آخر روی دکمه save کلیک کنید. Easy Transfer Wizard فایل‌ها و تنظیمات مورد نظر را در مکان منتخب شما ذخیره می‌کند و البته مهم است که در طول این فرآیند به‌منظور اجتناب از رخداد هرگونه مشکلی از کار کردن با کامپیوتر بپرهیزید.

مرحله 7
پس از کامل شدن عملیات پشتیبان‌گیری و کلیک‌کردن روی کلید next، یک پنجره توضیحات در مقابل شما ظاهر می‌شود. در این قسمت Easy Transfer Wizard‌ انجام موفقیت‌آمیز عملیات پشتیبان‌گیری را اعلام می‌کند و مکان ذخیره‌سازی اطلاعات را به شما یادآوری می‌‌کند که بهتر است از اطلاعات این بخش یادداشتی برای خود تهیه کنید. با انتخاب کلیدهای next و سپس close این فرآیند تکمیل می‌شود. پس از اتمام این مرحله قبل از انجام هر اقدامی به شما توصیه می‌کنیم که به کمک فایل mig. که در پوشه انتخاب شده شما قرار دارد حجم استفاده شده از دیسک جهت این فرآیند را مورد بررسی قرار دهید. در واقع این فایل حاوی تمامی فایل‌ها و تنظیماتی است که برای انتقال به ویندوز ۷ مورد نیاز هستند. اگر قادر به یافتن این فایل نیستید بهتر است که ویزارد را دوباره تکرار کنید.

مرحله 8
اکنون شما مهیای نصب ویندوز ۷ هستید. پنجره My Computer را باز کنید و روی آیکون دی‌وی‌دی دو بار کلیک کنید. در صورتی که تنظیم ویندوز ۷ به طور اتوماتیک آغاز به کار نکرد روی فایل تنظیم (setup) دو بار کلیک کنید. در پنجره نصب ویندوز روی گزینه “install now” کلیک کرده و چند لحظه صبر کنید تا فایلهای مورد نیاز از دی‌وی‌دی نصب بازخوانی شوند. پس از این مرحله کامپیوتر گزینه دریافت آنلاین آخرین به‌روزرسانی‌ها جهت نصب ویندوز (Go online to get the latest updates for installation (recommended را انتخاب کنید و سپس با علامت زدن گزینه پایین صفحه بعد در خصوص پذیرش شرایط مجوز ویندوز ۷ روی گزینه next کلیک کنید. در این مرحله پنجره‌ای مطابق شکل در مقابل شما قرار می‌گیرد و از آنجا که ارتقاء ویندوز از XP به ۷ غیرممکن است باید گزینه دوم تحت عنوان Custom Advanced را انتخاب کنید.

مرحله 9
در صورتی که بیش از یک هارددیسک روی کامپیوتر شما نصب شده باشد باید هارددیسک مدنظر جهت نصب ویندوز توسط شما مشخص شود. در نمونه پیش‌رو، ما هارددیسکی که ویندوز XP روی آن نصب را انتخاب می‌کنیم. در بیشتر موارد عملیات نصب ویندوز در درایو C صورت می‌گیرد بنابراین شما می‌توانید از فهرست درایوها این آیتم را انتخاب کرده و سپس جهت ادامه کار روی next کلیک کنید. برنامه نصب در این مرحله نسخه قدیمی‌تر ویندوز که در حال حاضر روی کامپیوتر شما نصب است را شناسایی می‌کند و به همین جهت یک پیغام هشدار صادر می‌کند که با کلیک کردن روی دکمه OK‌ می‌توان ادامه روند را در پیش گرفت. در اینجا فرآیند کپی‌کردن فایل‌ها از دی‌وی‌دی نصب به هارددیسک شروع می‌شود و فرآیند نصب در قالب طبقه‌بندی‌های مختلف صورت می‌گیرد.

مرحله 10
غالب مراحل بعدی فرآیند نصب به صورت کاملاً اتوماتیک صورت می‌گیرد. پس از کپی و استخراج شدن فایل‌های تنظیمات از دیسک ویندوز ۷‌، نصب ویندوز آغاز می‌شود. در طی این مرحله کامپیوتر شما در مواقع لزوم ریست می‌شود و فرآیند نصب به طور اتوماتیک کار خود را ادامه می‌دهد. نصب کامل ویندوز در زمانی کمتر از یک ساعت انجام می‌پذیرد که البته این مدت زمان ممکن است در هر کامپیوتری متفاوت باشد. پس از اتمام نصب ویندوز ۷ سیستم عامل شروع به کار می‌کند که، البته باتوجه به در جریان بودن مرحله پایانی نصب، این شروع به کار کمی با تأخیر صورت می‌گیرد. قبل از این‌که ویندوز آماده استفاده شود و اطلاعات پشتیبان‌گیری شده قابل ذخیره شدن باشند باید برخی تنظیمات نهایی انجام گیرند.

مرحله 11
از جمله این تنظیمات نهایی انتخاب کشور محل زندگی است که پس از آن تنظیمات زمان، پول رایج و زبان صفحه کلید به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرند. سپس روی next کلیک کرده و در پنجره بعدی نام اشتراک خود و کامپیوتر را مشخص کنید و در پنجره پس از آن یک کلمه عبور برای اشتراک خود وارد کنید. البته اختصاص کلمه عبور ضروری نیست اما انجام این کار را به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه باید کلید محصول ویندوز 7 را وارد کنید و قبل از فشردن کلید next قسمت فعال‌سازی (Activation) را علامت بزنید و سپس جهت به‌روزرسانی اتوماتیک روی لینک “Use recommended settings” کلیک کنید. منطقه زمانی صحیح را از فهرست مربوط به آن انتخاب کنید و با فشردن next کار را ادامه دهید.

مرحله 12
اگر کامپیوتر شما به یک شبکه متصل باشد در پنجره بعدی از شما درخواست می‌شود تا نوع ارتباط شبکه را مشخص کنید. بیشتر کاربران، به خصوص کاربران خانگی، گزینه “Home Network” را جهت گذر از این مرحله انتخاب می‌کنند که در این حالت ویندوز ۷ تنظیمات لازم را شکل می‌دهد و قبل از ریست شدن ارتباط مورد نیاز را ایجاد می‌کند. مدت زمان نخستین بوت ویندوز از حالت معمول طولانی‌تر است زیرا برخی تنظیمات نهایی در پشت صحنه در حال اجرا شدن هستند اما پس از گذشته چند دقیقه صفحه دسکتاپ برای نخستین‌بار ظاهر می‌شود و ویندوز ۷ آماده استفاده و کار است. مرحله بعدی کار این است که فایل‌های پشتیبان‌‌گیری شده را در بخش‌های مورد نظر خود ذخیره کنید.

مرحله 13
در این قسمت پس از طی مسیر start → all programs → accessories → system tools روی لینک Windows Easy Transfer کلیک کنید تا فایل‌ها و تنظیمات پشتیبان‌گیری شده از ویندوز XP انتقال پیدا کنند. در پنجره بعد از آنجا که اطلاعات شما روی یک هارددیسک ثانوی یا یک دیسک اکسترنال ذخیره شده‌اند گزینه‌ای تحت عنوان “An external drive or USB flash drive” را انتخاب کنید تا مبدأ انتقال اطلاعات مشخص شود و سپس گزینه “This is my new computer” را برگزینید. قبل از فشردن کلید Yes اطمینان حاصل کنید که هارددیسک ثانوی یا دیسک اکسترنال به کامپیوتر متصل هستند.

مرحله 14
در پنجره توضیحاتی که پس از آن ظاهر می‌شود فایل ایجاد شده در فرآیند پشتیبان‌گیری را انتخاب کرده و روی open کلیک کنید. اگر باز شدن فایل نیازمند وارد کردن کلمه عبور است این کار را انجام دهید و سپس به مرحله بعد بروید. پنجره بعدی که شبیه به مرحله 4 است از شما می‌خواهد تا اطلاعات مورد نظر جهت انتقال به ویندوز 7 را انتخاب کنید. با کلیک کردن روی لینک Advance Option در پایین صفحه می‌توانید تعیین کنید که اشتراک کدام کاربر از ویندوز XP به کدام کاربر در ویندوز 7 لینک شود. سپس دکمه Transfer را فشار دهید تا انتقال اطلاعات براساس تنظیمات سیستم و مکان تعیین شده جهت ذخیره آن‌ها صورت گیرد. در آخر نیز روی Close کلیک کرده و ویندوز را ریست کنید تا پس از آن بتوانید به راحتی برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کنید.

ماهانه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد