برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید
و یک نسخه از اندازه واقعی تصویر آن فرد را به طور همزمان به روی یک مبل موجود در اتاق دیگر شبیه سازی میکند،
به صورتی که گویی شما در حال تعامل با یک انسان واقعی هستید. همین شیوه به طور همزمان برای هر دو اتاق انجام میشود تا رویارویی بین این دو فرد کامل شود. محققان میگویند با این روش هر شخص میتواند یک تصویر دیجیتال از فرد مقابل را در زاویه و دید واقعی مشاهده کند و بر همین اساس با او تعامل داشته باشد.
واقعیت افزوده (ایده ترکیب تصاویر دیجیتال با زندگی واقعی) سالها است که وجود داشته اما به تازگی این فناوری بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کارهای بیشتری برای توسعه آن در حال انجام است. مایکروسافت از جمله شرکتهای پیشرو در این زمینه است که اخیرا با هدست هولولنز خود به عنوان یک ابزار کار و سرگرمی سعی دارد واقعیت افزوده را بیشتر به مردم معرفی کند و یک استارت آپ به نام Magic Leap نیز در حال کار روی یک دستگاه قابل نصب روی سر است که اهداف مشابهای را پیگیری میکند.
برای اجرای پروژه Room2Room محققان از مزایای یک پروژه واقعیت افزوده دیگر مایکروسافت به نام RoomAlive بهره بردهاند که با استفاده از دوربینهای حساس به عمق کینکت و پروژکتورهای دیجیتال یک محیط بازی واقعیت مجازی در اندازه یک اتاق را شبیه سازی میکند. اما به جای آماده کردن یک اتاق با این سخت افزار، آنها دو اتاق را به طور همزمان به این تجهیزات مجهز میکنند تا بتوانند تصویر هر دو فرد موجود در هر اتاق را اسکن کرده و آن را در اتاق دیگر نمایش دهند.
در یک ویدیوی ساخته شده از این پروژه نشان داده میشود که یک مرد روی یک صندلی نشسته است و تصویر مرد دیگری روی صندلی روبروی او تابانده شده است. به منظور تعیین سطح برقراری ارتباط افراد با یکدیگر از طریق این شیوه، تصاویر سه بعدی هفت زوج از مشارکت کنندگان به اشکال مختلف تهیه شد. در یک مورد فردی روبروی یک میز در یک اتاق نشسته بود و فرد مقابل او در اتاق دیگر به شکل دیگری در حال آماده شدن بود. در نهایت تصویر هر فرد به اتاق فرد مقابل تابیده میشد و به این شکل آنها میتوانستند با یکدیگر کار کنند.
محققان دریافتند که برای آماده سازی تجهیزات و انجام کارها برای روبرو شدن افراد با یکدیگر به تنها چهار دقیقه زمان نیاز است. استفاده از سیستم واقعیت افزوده به هفت دقیقه زمان نیاز دارد و برای برقراری چت ویدیویی از طریق اسکایپ به نه دقیقه زمان نیاز است.
به نظر میرسد برای پیاده سازی چیزی شبیه به پروژه Room2Room در اتاقهای نشیمن یا سایر اتاقهای دیگر هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شوند. یکی از محققان پروژه Room2Room به نام تومیسلاو پژساو میگوید از آنجا که برای آماده سازی دقیق تصاویر سه بعدی و فاصله بین دو فرد به سخت افزار تشخیص عمق و بازتولید آن نیاز است انجام این تنظیمات میتواند دردسر ساز باشد. همچنین در این روش تصاویر ایجاد شده از کیفیت خیلی بالایی برخوردار نیستند.
این رزولشن پایین باعث میشود تا نتوان شخص تابیده شده را به عنوان یک فرد طبیعی نشسته در روبروی خود باور کرد.
یک استاد دانشگاه کالیفرنیا به نام توبیاس هولرر که روی واقعیت افزوده تحقیق میکند میگوید این رزولشن را میتوان به راحتی افزایش داد و انتظار میرود طی سالهای آینده ما شاهد استفاده از سیستمهای مشابه باRoom2Room باشیم. او تصور میکند محبوبیت رو به رشد واقعیت مجازی که توسط هدستهای نوظهور کاربر پسند از طرف شرکتهایی مثل اکولوس امکان پذیر شده است میتواند به پیشرفت این نوع از فناوری واقعیت افزوده نیز کمک کند.
این محقق میگوید: «فکرش را بکنید، تنها 50 یا 60 سال از زمان معرفی اولین نمونههای فناوری تولید ویدیو تا رسیدن به گفتگوی ویدیویی امروز از طریق اسکایپ میگذرد. و حالا نسل بعدی کنفرانسهای ویدیویی در حال شکل گیری است.»
محسن آقاجانی
ماهانه شبکه