ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید
توکلی ادامه داد: این روش فیلترینگ ضررهای دیگری هم دارد. از یک طرف مردم را به قانون شکنی و استفاده از سازوکارهای ضدفیلتر تحریک می کند و قبح قانون شکنی را می ریزد و از طرف دیگر فیلترینگ را از حالت ابزار کنترل مؤثر فضای مجازی خارج می کند، چرا که در وضعیتی که اکثر کاربران اینترنت به سمت استفاده از نرم افزارهای فیلترشکن سوق داده می شوند، فیلترینگ تاثیر خود را از دست می دهد.
وی افزود: مسئولان مربوطه باید به صورت صریح و شفاف دلایل این مساله را برای مردم توضیح دهند و بدون فراهم کردن امکانات سهل الاستفاده و مشابه جایگزین در داخل، بیش از این مردم آزاری و برای نظام هزینه تراشی نکنند.
رئیس مرکز پژوهش ها ادامه داد: مسئولان مربوطه باید توجه داشته باشند که سازوکار فیلترینگ، قبل از اتفاقات اخیر نیز از برخی مشکلات، همانند فیلترینگ بسیاری از سایت های مفید کاربردی و تخصصی رنج می برده که باید نسبت به رفع آن همت شود.
توکلی افزود: اتفاقات اخیر حتی اگر توجیه امنیتی داشته باشد، باید توسط مسئولان برای مردم توضیح داده شود، چرا که به افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می انجامد و مردم حق جو نیز اقدامات قابل توضیح منطقی را خواهند پذیرفت.
به گفته رئیس مرکز پژوهش ها رفتارهای تصمیم سازان در وضعیتی که آثار تصمیمات آنها بر اقشار وسیعی از مردم تاثیر می گذارد باید قابل توضیح و قابل پیش بینی باشد.