پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

مصاحبه با سعید علی آبادی؛طراح لوگوی منتخب گوگل

گوگل طی هفته های گذشته با اعلام یک فراخوان در صفحه اینستاگرام رسمی خود برای طراحی لوگوی معروف گوگل،به صورت هفتگی از بین طرح هایی که از سرتاسر جهان برای این لوگو ساخته شده اند،یک طرح را به عنوان طرح هفته انتخاب می کند. برای اولین بار طرح اسلیمی امین نجفی طراح گرافیک ایرانی به عنوان طرح منتخب گوگل انتخاب شد که در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرد



برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

 در کمال تعجب طرح منتخب هفته بعدی گوگل هم به یک طراح ایرانی با نام سعید علی آبادی اختصاص داشت که با ساختن یک طرح نئونی از لوگوی گوگل خود را به جمع منتخبان گوگل رساند.در ادامه یک گفتگوی دوستانه با وی خواهیم داشت.

آقای علی آبادی بسیار خوشحالیم از گفتگو با شما.


سعیدعلی آبادی رو کوتاه توضیح بدین؟

 سعید علی آبادی هستم فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات و مدیر رابط کاربری در تیم توسعه ایمیا،توسعه دهنده وب و اپلیکیشن موبایل. طراح رابط گرافیک و انیمیشن.

 

فعالیت کاریتون رو از چه زمانی شروع کردین ؟


ابتدای ورودم به حوزه طراحی رو دوران تحصیلات در مقطع راهنمایی می دونم چون طرحم به مسابقات جهانی نقاشی ژاپن 2004 (بخش نوجوانان) راه پیدا کرد.


اما اگر بخوام بگم از چه زمان به صورت جدی تصمیم به شروع گرفتم ترم چهارم دانشگاه بود که با دوستم آقای میلاد قیروانی آشنا شدم و تیم توسعه ایمیا رو تشکیل دادیم. در اون دوران بیشتر برنامه نویسی انجام می دادم اما به صورت حرفه ای از 2 سال پیش وارد حوزه گرافیک و دیجیتال و طراحی رابط کاربری شدم.

 

کدام یک از زبان های برنامه نویسی را به عنوان زبان اصلی انتخاب کردین؟

زبان طراحی تحت وب : PHP

زبان طراحی تحت موبایل: Java

زبان طراحی دیتابیس : MySQL

طراحی رابط کاربری : HTML,HTML5,CSS,CSS3,…

 

جز کار طراحی کار دیگه هم انجام میدین؟


بیشتر تمرکزم روی تکنیک های طراحی گرافیک رایانه ای هست اما در تیم، فعالیت های طراحی رابط کاربری اندروید و وب، برنامه نویسی تحت وب و موبایل و طراحی انیمیشن و موشن گرافیک را نیز برعهده دارم.

 

چی شد که به فکر طراحی لوگو برای گوگل افتادید؟


با توجه به فعالیتم در اینستاگرام، متوجه شدم گوگل برای طراحی لوگو در صفحه اینستاگرام این شرکت فعالیت هایی دارن. ابتدا نمونه طراحی های منتخب رو بررسی کردم و در نهایت تصمیم به طراحی لوگویی متفاوت بنام G Neon Lights کردم.

 

در مورد این سبک برامون توضیح بده؟ چرا این سبک؟


 برای درک بهتر جواب این سوال این هنر رو به صورت رسمی معرفی می کنم.

هنر نئون (Neon Art ) هنر رسانه ای نسبتا جدیدی است که با استفاده از چراغ های نئون به ایجاد فرم های بصری، تحریک هنر، همراه با حرکت و تعامل پرداخته است.


این هنر تلفیقی از سنت و مدرنیته است، که معرف هنری جدید، بهمراه بیان احساسات و صدای هنرمند اثر می باشد.

به علت ارزش این سبک موزه ای بنام (MONA) که تنها موزه در جهان به طور انحصاری به این هنر پرداخته وآثار هنرمندان این سبک رو به نمایش گذاشته برای آشنایی بیشتر با این سبک هنر و آثار هنرمندان میتونین به این سایت مراجعه کنید.


اما در مورد اینکه چرا این سبک را انتخاب کردم باید بگم که اکثراً گوگل رو به عنوان یک پرتال(دروازه) و یا موتور جستجو می شناسند که بهتره بگم فراتر از این موارد هست به همه عزیزان پیشنهاد میکنم فعالیت های مختلف این کمپانی رو جستجو کنن تا حوزه های کاری اون ها رو بهتر متوجه شوند.در حقیقت نئون هم  یک دروازه بین اصول علمی و بیان هنری است.


که با ادغام تکنولوژی الکتریکی، طراحی خلاق، و مفاهیم اساسی فیزیک و شیمی، هنرخودش رو به نمایش میگذاره پس وجه اشتراک خوبی با ویژگی های گوگل چه بعنوان موتور جستجو وسایر موارد کاری خواهد داشت.با توجه به نمونه کارهایی که برای گوگل طراحی کرده بودن ، اکثراً به  هنر نقاشی یا خلاقیت های روزمره پرداخته بودن.به همین منظور سعی کردم یه تفاوت هایی با سایر آثار موجود ایجاد کنم.


تصمیم گرفتم بااستفاده از سبک دیجیتال بجای نقاشی ساده باپرداختن به هنرنئونی و حفظ اصالت ویژگی های لوگوی اصلی گوگل( رنگ بندی و...) طرحی زیبا ایجاد کنم، که در عین زیبایی، کاربر در نگاه اول قادر به تشخیص لوگوی گوگل و در نهایت مجذوب زیبایی طراحی بشه و این گونه بود که G Neon Lights بوجود آمد(خنده) که با یه تیر چند نشون رو زده باشم.

 

فکر می کردید که طرحتون بین هزاران طرح در سرتاسر جهان به عنوان طرح منتخب هفته انتخاب بشه ؟


اگر کاری رو از روی علاقه و با اطمینان انجام بدین حتماً نتیجه دلخواه رو در پی خواهد داشت. اما در مورد کمپانی های نظیر گوگل انتخاب وابسته به معیارهای مورد نظر اون هاست. ممکنه تمایل داشته باشن ساده ترین طرح یا متفاوت ترین طرح رو انتخاب کنن.


من معمولاً سعی میکنم آدم خوشبینی باشم. با توجه به نمونه کارهایی که قبلاً گذاشته بودن احساس میکردم درصد انتخاب به نسبت بالاتری داشته باشم. اما خوب همیشه نگاه منتخبین از زاویه ای متفاوت از دیگران هست.

 

 از لحظه انتخاب شدن طرحتون توسط گوگل برای ما بگین،چجوری متوجه شدین؟ اون لحظه چه احساسی داشتین ؟


حدوداً ساعت 30/4 دقیقه صبح بود که متوجه شدم چند دقیقه قبل گوگل طرح منو در اینستاگرام انتخاب کرده، اول باورم نمیشد طرحم منتخب شده اما حس بسیار خوب برای یک طراح هست وقتی میبینه طرحش طرح منتخب شده. این حس برای من متفاوت تر بود چون طرحم توسط گوگل انتخاب شد. کلاً موفقیت در هر سطحی خوشحال کننده است. این اتفاق باعث شد خوابم به طور کامل بپره(خنده)


اما می تونم بگم تکمیل این خوشحالی رو زمانی پیدا کردم که بعد 2 روز گوگل طرحم رو دوباره به عنوان طرح منتخب در پیج رسمی توییتر خودش هم منتشر کرد. که معمولاً برای این پیج ، طرح های دیگری رو انتخاب و انتشارمیکنن.


 اما باعث خوشحالی منه که (G Neon Lights)به عنوان اولین طرح یک طراح ایرانی در توییترگوگل منتشر، و مورد استقبال دنبال کنندگان این شبکه اجتماعی هم قرار گرفت.

 

واکنش اطرافیان و نزدیکانتون اون لحظه چه بود؟


همه دوستانم بهم خیلی لطف داشتن و هر کدوم به نوعی حمایتم کردن. برخی با انتشار مجدد طرح لوگوی گوگل در صفحات اینستاگرام خودشون و کامنت های پر انرژیشون سعی در انتشار این خبر داشتن. برخی با تماس های تلفنی و دیدار حضوری این موضوع رو بهم تبریک گفتن. اما خالی از لطف نیست که این مورد رو به عنوان نمونه براتون بگم.


یکی از دوستان صمیمیم با بنده تماس گرفت. عین عبارت رو براتون میگم"سعید اشک منو در آوردی پسر". همشون برام ارزشمند هستن. و جا داره از خانواده عزیزم تشکر کنم که همیشه مشوق من در این زمینه بودن و اگر راهنمایی ها و حمایت های اونها نبود شاید به این موفقیت ها نمی رسیدم.

 

این موفقیت رو چجوری به پدر و مادر و اطرافیان مسن توضیح میدادی ؟


پدرو مادرم چون در سفر بودن با یه تماس خبر رو بعد چند ساعت بهشون گفتم.

اطرافیان مسن که بجز مادربزرگم بقیه به رحمت ایزدی رفتن، با یه دیدار حضوری این خبر رو به ایشون منتقل کردم.

 

از بین کامنت هایی که هموطنان در صفحه گوگل برای شما گذاشتند،کدومشون به شما از همه بیشتر انرژی مثبت داد و کدومشون شما رو آزرده کرد؟


مردم ما اگر بخوان نسبت به موضوعی ابراز علاقه کنن سنگ تموم میزارن. هم وطنان زیادی به بنده لطف داشتند و بسیار ممنونم از حمایت هاشون. واقعا انتخاب نظر پر انرژی از بین کامنت ها کار سختی هستش چون اکثرشون همراه با انرژی مثبت و لطف هم وطنان هست.


اما به عنوان نمونه این کامنت که "داداش پرچم رو بردی بالا" بیشتر در بین نظرات دیده می شد. دیگه الان کلی برادر در سراسر ایران دارم.(خنده)


در مورد آزار دادن به ندرت این چنین موردی رو مشاهده کردم ولی در این بین کاربرانی بودند که سعی در به حاشیه بردن موضوع داشتند اما نام بردن از این افراد رو کار صحیحی نمیدونم.متاسفانه چند موردی بود که بهتر بگم کم لطفی کردن برای مثال اینکه از فایل آماده و کپی برداری شده استفاده کردم.


(همینجا بهتر بگم ممکنه طرح های مشابه وجود داشته باشه چون از بین این همه طراح در سراسر جهان بالاخره وجه تشابهاتی وجود خواهد داشت اما به هیچ وجه از طرح یا برنامه ای خاص کپی برداری نشده و یا از فایل های اماده استفاده نکردم.


یه مورد هم بود که خیلی جالبه به نظرم،یه دوستی عنوان کردن اگر برای گوگل دمپایی هم بفرستین انتخاب میکنن.حرفشون جالب بود ... به نظرم اگر دمپایش باعث خلاقیت بشه چرا که نه.میبینین طرح های مختلف چه در سبکهای CGI یا VFX که ممکنه زمان بر تر و پیچیده تر باشن رو انتخاب نکنن اما طرح به قول دوستمون دمپایی رو انتخاب کنن.گوگله دیگه!و تقاضایی دارم که بهتره اینجا مطرح کنم.


اگر هر کسی برای کاری زحمت میکشه، به اون فرد انگیزه بدیم تا اینکه به دنبال تخریب افراد باشیم و احترام بزاریم به زمانی که برای انجام اون کار گذاشته، زندگی این طوری زیباتر میشه.

 

فکر می کنید انتخاب طرحتون توسط گوگل چقد روی آینده شغلیتون تاثیرگذار باشه؟


خب این موضوع برای بنده یه افتخار هست چون بالاخره کارشناسان گوگل این طرح رو تایید کردن. در هر صورت این موضوع باعث انگیزه بیشتری در زندگی شخصی و کاری من خواهد شد و مطمئناً در قراردادهای تجاری آینده نیز این مورد برای برخی از کارفرمایان مورد توجه خواهد بود.

 

پس توی رزومه ات درجش میکنی ؟


بله .حتماً

 

نظرتون در مورد امین نجفی برنده  ای که مثل شما مورد اقبال گوگل قرار گرفت چیست؟ به این فکر کردین که شاید بشه با هم کار کنید؟


به ایشون نیز تبریک میگم بخاطر اینکه طرحشون توسط گوگل انتخاب شد و این موضوع برای ایرانیان باعث افتخار هست. در رابطه با همکاری، همون طور که قبلا عرض کردم، در حال کار در تیم توسعه ایمیا هستم ولی خوشحال میشم با آقای نجفی نیز همکاری داشته باشم.

 

از بین طرح های خودتون کدوم رو بیشتر از همه دوست دارید ؟


واقعیتش انتخاب یک طرح کمی سخت هست. بهتره پاسخ سوالتون رو این طوری بدم. صادقانه بخوام بگم. چند مورد هست که از بقیه طرح هام بیشتر برام ارزشمند هستن. چون حس بهتری رو برام ایجاد میکنن:



  1. طرح G Neon Lights برای کمپانی گوگل

 

  1. طرح منظره به سبک ایزومتریک (landscape with the isometric style)

 

  1. طراحی کوهستان به سبک Low Poly

 

 

  1. تایپوگرافی چیتاCheetah

 

 

 

  1. لامبورگینی Huracan

 


 اما اگر یک مورد رو بخوام انتخاب کنم با توجه به مواردی که قبلاً مطرح کردم حتماً طرح منتخب گوگل خواهد بود. هم باعث دیده شدن من شد هم انرژی خوبی بهم داد.


تهیه وگرد آوری.توسط وب سایت سخت افزار (پیمان رشیدی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد