پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

صفحه نمایش LCD و تفاوت آن با LED

صفحه نمایش LCD و تفاوت آن با LED
صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) یک صفحه نازک و تخت است که برای نمایش الکترونیکی اطلاعات از قبیل متن ها ، عکس ها و تصاویر متحرک استفاده می شود .LCD در واقع کریستال مایعی است که به لحاظ فیزیکی دارای قابلیت جامد و مایع به صورت همزمان بوده و بسته به ولتاژی که به آن اعمال می شود می تواند تغییر حالت دهد و از آن برای کامپیوترها ، تلویزیون ، پانلهای ابزار دقیق ، و دستگاه های دیگر اعم از نمایشگرهای کابین خلبان هواپیما ، دستگاه های مصرف کننده مانند پخش ویدئو ، دستگاه های بازی ، ساعتها ، ماشین حساب ، و
..........
برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

تلفن استفاده می شود . از جمله ویژگیهای اصلی آن وزن بسیار سبک ، قابل حمل بودن آن ، وقابلیت تولید صفحات بسیار بزرگ نسبت به فن آوری صفحه نمایش CRT (دارای لامپ تصویر) است . .همچنین مصرف پایین برقی که دارد موجب می شود که بتوان از آن در ساخت وسایل الکترونیکی که با باطری تغذیه می شوند استفاده کرد.
LCD از تعداد زیادی نقطه (Pixel) پر از کریستال مایع ساخته شده که در مقابل یک منبع نور یا یک بازتابنده برای تولید تصاویر رنگی یا تک رنگ قرار گرفته است . درLCD ها برای تامین این نور پس زمینه به صورت استاندارد از لامپ فلورسنت کاتد سرد CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lamp (مانند لامپ های مهتابی) استفاده می کنند که معمولا این نور به رنگ سفید است . یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، نور را به صورت یکنواخت هدایت و پراکنده می کند تا تصویری یکدست ایجاد شود . برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده (آینه) شدت یکسانی پیدا می کند. هنگامی که درخشندگی بسیار زیاد مورد نظر است باید از نورهای بسیار تابان ودرخشان استفاده کرد، اما طول عمر محدود لامپ های فلورسنت از یک طرف و میزان حرارت ایجاد شده توسط آن که موجب می شود لامپ دور از صفحه نمایش نصب شود ، مانع ایجاد درخشندگی لازم هستند .
برای ایجاد این درخشندگی در تصاویر برای تامین نور پس زمینه از یک آرایش ماتریسی ازدیود های نوری (LED) استفاده می شود واینLCD ها که نور پس زمینه شان توسط LED تامین میشود به عنوان صفحه نمایشLED معروف هستند که نسبت به صفحه نمایش هایی که نور پس زمینه شان با CCFL تامین میشود و در بازار به LCD معروفند مصرف انرژی پائین تری داشته وکنترل شدت نور نیز در این مدل راحت تر از مدلLCD می باشد. بنابراین تصویر در این مدل درخشان تر است . اما نقطه ضعف اینLED ها نسبت بهLCD عدم یکپارچگی پخش نور در تمام سطح پنل به طور یکدست و زاویه دید ضعیفتر نسبت به LCD های معمولی است که این مسئله به خصوص در محیطهای تاریک یا زیر نور معمول اتاقها مشخص تر است . البته کمپانی های سازنده ادعا میکنند که این مسائل در آینده نزدیک رفع خواهند شد .بنابراین همانطور که گفته شد LED نیز دقیقا همان تکنولوژی LCD است وتنها تفاوت آنها در نوع تامین نور پس زمینه شان می باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد