پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

آنتی ویروس NOD32 برنده نبرد نگهبانان دنیای دیجیتال

شاخص اسپیرو به دهمین دوره بروزرسانی خود رسیده است و ما بر آنیم که همواره با افزودن شاخص های جدید و یا بروزرسانی و یا حتی حذف شاخص های قدیمی، با روند تغییرات مداوم در بازار فناوری های دیجیتال گام به گام به پیش رویم. به همین دلیل این بار شاخصی جدید را مورد تحلیل و مطالعه قرار می‌دهیم: شاخص محبوبیت برندهای آنتی ویروس در بازار ایران.

 به نقل از باشگاه فعالان آی سی تی، مدت زیادی نیست که موج استفاده از نرم‌افزارهای اصل مخصوصا در زمینه نرم افزارهای امنیتی نظیر آنتی ویروس ها ایجاد شده است.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

تا پیش از این کاربران به روش‌های مختلف مثل دریافت از سایت های مختلف دانلود نرم افزار، خرید بسته‌های نرم‌افزاری غیر مجاز و کپی شده و … انواع و اقسام نرم‌افزارها که شامل آنتی‌ویروس های مختلف نیز می‌شود را بر روی رایانه های خود نصب می‌کردند. هر چند که موضوع استفاده از نرم‌افزارهای غیر اصل حتی با گستردگی بیش از پیش دنبال می ‌شود و بسته های‌ مختلف نرم‌افزاری با نام‌ها و طرح های گوناگون حتی از طریق تابلوهای بزرگ تبلیغاتی به معرفی خود می‌پردازند اما این روند در مورد نرم‌افزارهای امنیتی سمت و سویی جدید یافته است.

استفاده بیش از پیش کاربران از اینترنت، خدمات الکترونیکی بانک ها و مراکز مختلف و انجام خرید‌های آنلاین از یک سو، و همچنین دردسرهای مربوط به بروز رسانی آنتی ویروس‌های به اصطلاح قفل شکسته، موجب شده است که کاربران بیش از هر زمان دیگری نسبت به تهیه آنتی ویروس‌های با لایسنس‌های اصلی اقدام کنند. این موضوع بسیاری از برندهای آنتی ویروس را نسبت به حضور و فعالیت برای کسب سهم از بازار ایران مشتاق کرده است. در ادامه به بررسی نخستین شاخص محبوبیت برندهای آنتی ویروس در بازار ایران می‌پردازیم.

رقابت در صدر جدول بسیار شانه به شانه و نزدیک پیش می‌رود: جایی که ESET ( که کاربران آن را با نام NOD32 هم می‌شناسند) با دو درصد برتری نسبت به رقیب روس خود Kaspersky و با کسب ۱۹ درصد از سهم محبوبیت در بازار رتبه اول شاخص محبوبیت را به خود اختصاص داده است. شاید اگر این نظر سنجی یک سال پیش انجام می شد وضعیت وارونه می‌بود و Kaspersky پیشتاز این بازار لقب می‌گرفت.

http://s1.picofile.com/file/6748985910/390629_0.jpg

اما تاکتیک Kaspersky در ارائه نمایندگی به چندین شرکت ایرانی به طور همزمان تا حد خیلی زیادی استراتژی توسعه بازار این شرکت را مغشوش کرد و درنتیجه کنترل بازار برای این برند روسی آنتی ویروس دشوار شد. ESET با اتخاذ برنامه های منسجم تر و یکپارچه تر توانسته است از رقیب پرآوازه خود پیش بیافتد و مسلما با ادامه روند فعلی سهم بزرگتری نیز از بازار به دست خواهد آورد  .

لازم به توجه است که پیشتازی ESET در این نظرسنجی مرهون آرایی است که شرکت کنندگان شهرستانی نظرسنجی به این آنتی ویروس داده اند. ESET در تهران تنها دو دهم درصد از رقیب خود عقب است اما توانسته است با برتری سه و هشت دهم درصدی در شهرستان نه تنها این اختلاف را جبران کند بلکه در مجموع نیز در جایگاه نخست قرار گیرد  .

http://s1.picofile.com/file/6748993958/n1.jpg

در رتبه سوم این رده بندی نام آنتی ویروس AVG دیده می‌شود که به دلیل رایگان بودن و البته عملکردی راضی کننده، جایگاهی مناسب یافته است. جالب اینجاست که  محبوبیت AVG نزد تهرانی ها بیش از دو برابر و نیم شهرستانی هاست و این آنتی ویروس رایگان هر چند که در مجموع سهمی ۹٫۵ درصدی از بازار در اختیار دارد اما در تهران تنها دو درصد از Kaspersky کمتر از بازار سهم گرفته است.

جایگاه چهارم را McAfee به خود اختصاص داده است. آنتی ویروسی که از دیرباز محبوب بسیاری از کاربران بوده است و این روزها به دلیل تحریم و مشکلات بروزرسانی سهمی بیش از ۸٫۶ درصد نیافته است. BitDefender این آنتی ویروس رومانیایی و ارزان قیمت که در آغاز حضور در بازار برنامه ای گسترده را طراحی کرده بود جایگاهی بهتر از پنجم و سهمی بیشتر از ۷ درصد نیافته است .

در ادامه نیز نام آنتی ویروس آلمانی و قدرتمند آویرا را می‌بینیم. این آنتی ویروس که به عملکرد موثر و سریع و شناسایی بیشترین تعداد ویروس ها و حمله های اینترنتی مشهور است در بازار جهانی دومین آنتی ویروس مورد استفاده کاربران است. اما در ایران تنها ۶ درصد از سهم بازار نصیب این بسته نرم افزاری محبوب شده است. لازم به ذکر است آویرا به تازگی شرکت اسپیرو را به عنوان نماینده انحصاری محصولات خانگی خود در ایران معرفی کرده است و از این طریق به دنبال ارتقای جایگاه خود در ایران و کسب سهمی متناسب با سهم جهانی خود است.

http://s1.picofile.com/file/6748992952/AV_share1.png

به تازگی از سوی فعالان بازار نرم افزارهای امنیتی خبر می‌رسد که بروز رسانی نرم افزارهای امنیتی به دلیل مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم های اقتصادی دچار مشکل شده است. بسیاری از آنتی ویروس ها بروز رسانی های خود را بر روی IP های ایرانی بسته اند و یا در آینده ای نزدیک خواهند بست.

ادامه این روند نیازمند اتخاذ راهکارهای جدید از سوی نمایندگان این آنتی ویروس هاست. چرا که بروز رسانی جزء خدمات پس از فروش الزامی چنین محصولاتی است و در نتیجه کاربرانی که هزینه خریداری نرم افزارهای اصلی را پرداخته اند چنین توقعی را از شرکت های نماینده خواهند داشت. باید منتظر ماند و دید که سهم بازار آنتی ویروس تا چه حد از چنین موضوعی تاثیر خواهد پذیرفت.

شاخص اسپیرو نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICTکشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود ۲۰۰۰واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد  به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir ثبت ، جمع آوری و به صورت نمودارهای آماری ارائه میگردد . بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارائه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسه ای آن و نیز تحلیل های مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخص ها در سایت www.sandp.ir برای دسترسی عموم موجود می باشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICTاز طریق سایت ارسال نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد