پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نیمی از لپ‌تاپ‌های دست دومی در دست دومی سرقتی هستند!

نیمی از لپ‌تاپ‌های دست دومی در بازار سرقتی هستند!

 به نقل از دنیای اقتصاد، لپ‌تاپ‌هایی که به دلیل دست دومیی که دارند کمتر فروشنده‌ای رغبتی به فروش آنها دارد و ترجیح می‌دهند آنها را اوراق کرده و از قطعات آنها برای تعمیر لپ‌تاپ‌های دیگر استفاده کنند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

شاید ندانید، اما بر اساس اعلام فعالان بازار، حدود نیمی از لپ‌تاپ‌های دست دومی که در بازار وجود دارند سرقتی هستند و اکثرا قطعات آنها به عنوان قطعه اورجینال و نو برای تعمیر لپ‌تاپ‌های معیوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فعالان بازار می‌گویند، اکثر لپ‌تاپ‌های سرقتی توسط مالخرها در مناطقی مانند خیابان جمهوری، گمرک، پشت شهرداری، قسمت‌های غیرفروشگاهی مراکز خرید و فروش کامپیوتر و… خریداری و به عنوان کالای دست دوم یا بانک قطعه به فروش می‌رسند.

قیمت این لپ‌تاپ‌های سرقتی در صورتی که به عنوان دستگاه دست دوم به فروش برسند در حدود ۱/۴ قیمت واقعی است. اما قطعات این دستگاه‌ها اکثر اوقات با قیمت قطعات نو به فروش می‌رسند.

لپ‌تاپ‌های سرقتی

شاید تصور کنید لپ‌تاپ‌های سرقتی، تنها نمونه‌های کارکرده‌ای هستند که از صاحبانشان سرقت می‌شوند. اما اگر سری به مراکز خرید و فروش کامپیوتر بزنید و پای درد و دل فعالان بازار بنشینید متوجه می‌شوید حجم زیادی از لپ‌تاپ‌های سرقتی را نمونه‌های آکبندی تشکیل می‌دهند که به سادگی آب خوردن با وجود تجهیز اکثر فروشگاه‌ها به دوربین مدار بسته از پشت ویترین به سرقت می‌روند.

مشکوه، یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ می‌گوید، در حال حاضر علاوه بر اینکه کالاها از پشت ویترین و داخل فروشگاه به راحتی به سرقت می‌روند، بلکه بارها اتفاق افتاده است که با وجود تجهیز انبار مجتمع‌های کامپیوتری به سیستم ضد سرقت و همچنین به خدمت گرفتن پشت ویترین
، اما از انبارها سرقت شده است.

سلیمی‌،‌ مسوول فروشگاه مگانت هم در این رابطه می‌گوید: دزدیدن لپ‌تاپ‌های دست دوم برای سارقان چندان لطفی ندارد و اکثر سارقان با استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده از شلوغی فروشگاه‌ها لپ‌تاپ‌های نو را می‌ربایند.

به گفته وی‌، بارها اتفاق افتاده است که با وجود تجهیز فروشگاه به دوربین مدار بسته، از فروشگاه سرقت شده و سارق هم شناسایی نشده است. بهنامی، یکی دیگر از فروشندگان لپ‌تاپ نیز در این باره می‌گوید: برخی از سارقان نیز با استفاده از تعطیلی مراکز خرید و فروش رایانه دست به سرقت می‌زنند. 

پشت ویترین لپ‌تاپ‌های سرقتی آری یا خیر

طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز مانند سایر کشورها از سیستم ردیابی کالاهای سرقتی بر اساس شماره سریال کالا استفاده می‌شود که متاسفانه اکثرا بر این باورند این سیستم چندان کارآمد نیست.

اما بر اساس اعلام سرهنگ رضا غنی‌لو، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، پیگیری کالای سرقتی از طریق شماره سریال امکان‌پذیر است. به گفته وی، برای رسیدگی به پرونده هر نوع سرقت و از جمله سرقت لپ‌تاپ، یک روش واحد از لحاظ قانونی داریم.

به گفته وی، بر اساس این قانون، شخص مالباخته باید به سرعت با شماره ۱۱۰ تماس گرفته و اعلام سرقت کند تا مراحل قانونی طی شود.

وی در مورد ردیابی لپ‌تاپ از طریق شماره سریال گفت، خوشبختانه امروزه تکنولوژی در حدی پیشرفت کرده است که از طریق شبکه اینترنت و GPS در صورتی که شناسه سیستم مورد سرقت در دسترس باشد، می‌توان دستگاه را ردیابی کرد. وی از توضیح در مورد راه‌های ردیابی دستگاه‌های سرقتی به دلیل اینکه افشای شگردهای پلیسی ممنوع است، خودداری کرد.

سایر روش‌های ردیابی لپ‌تاپ سرقتی

با وجودی که از طرف مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات (ناجا) اعلام شده است راه‌هایی برای ردیابی لپ‌تاپ‌های سرقتی وجود دارد، اما اکثر فعالان بازار و حتی فروشندگان و عرضه‌کنندگان شرکتی از روش‌های دیگری برای ردیابی لپ‌تاپ‌های سرقتی استفاده می‌کنند که متاسفانه اکثر این روش‌ها بی‌نتیجه است.

به عنوان مثال، علی مولائی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر می‌گوید، در صورتی که لپ‌تاپی از فروشگاه به سرقت رود مشخصات وپشت ویترین
لپ‌تاپ به فروشگاه‌های اطراف اعلام می‌شود تا در صورت ارائه لپ‌تاپ برای فروش سارق شناسایی شود.

البته این شیوه چندان کارآمد نیست و پیگیری و شکایت علیه سارقان به ویژه سارقان لپ‌تاپ نیز پروسه ای طولانی و البته طبق اعلام فعالان بازار بی‌نتیجه است.

زینال وند، کارمند فروش شرکت سریر، یکی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ هم می‌گوید، طی مدت اخیر به دلیل اینکه اکثر روش‌های ردیابی لپ‌تاپ‌های سرقتی بی‌نتیجه بوده است نرم‌افزارهای خاصی برای شناسایی لپ‌تاپ‌های سرقتی مورد استفاده قرار گرفته اند که تا حدودی امید پیدا شدن لپ‌تاپ‌های سرقتی را در دل مالباختگان زنده می‌کند. 

به گفته وی، در این سرویس جدید شرکت سریر با ثبت مشخصات لپ‌تاپ‌های سرقتی مشتریان در لیست سیاه خود به آنها در یافتن دستگاه‌هایشان یاری می‌رساند.

در واقع در این سرویس مشتریانی که لپ‌تاپ آنها به سرقت رفته با ثبت مدل و شماره سریال لپ‌تاپ خود در لیست اطلاعاتی این شرکت، به سرقت رفتن لپ‌تاپ خود را اعلام کرده و این شرکت نیز بلافاصله پس از مراجعه این لپ‌تاپ به شرکت برای تعمیر و یا سرویس احتمالی مشتری مورد نظر را مطلع می‌کند. 

البته این روش چندان کارآمد به نظر نمی‌رسد؛ چراکه لپ‌تاپ باید پس از سرقت به شرکتی که لپ‌تاپ در لیست سیاه آن قرار دارد ارجاع شود تا شناسایی شود که وقوع این اتفاق تقریبا نادر است.

نرم‌افزار‌های دیگری نیز مانند Prey وجود دارد که گفته می‌شود به پیدا شدن لپ‌تاپ کمک می‌کند که مانند یک مامور مخفی اطلاعات کاملی را به صورت کاملا مخفی و بدون اطلاع سارق برای شما ارسال می‌کند. کافی است سارق لپ‌تاپ، آن را روشن کند تا اطلاعات کاملی را در مورد سارق به‌دست آورید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد