پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

آخرین وضعیت ایمیل، سیستم‌‌عامل و جست‌وجو‌گر ملی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل درباره اقدامات کشور در راه اندازی ایمیل ملی گفت: با همکاری سازمان فناوری اطلاعات طرح جامعی برای ایجاد موتور و ایمیل ملی تدوین شده است و در این راستا در تولیدات حوزه فناوری اطلاعات ملاحظات امنیتی در برابر تهدیدات لحاظ می شود.

دکتر غلامرضا جلالی در پاسخ به خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ایجاد و راه اندازی ایمیل بخشی از یک طرح کلی است

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

اظهار داشت:

برای ایجاد ایمیل ملی در ابتدا باید مشکل و موضوع سیستم عامل را رفع کنیم و پس از آن باید به بحث دینا سنتر رسیدگی شود تا بتوانیم اطلاعات خود را داخل آن حفظ کنیم.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: اما پیش از این اقدام ما با دو الزام روبرو هستیم که شامل "موتور جستجوی ملی" و "ایمیل ملی" می شود تا از این طریق بتوانیم حداقل خدمات را ارائه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه متولی ایجاد موتور جستجو ملی سازمان فناوری اطلاعات است، ادامه داد: در این زمینه اقدام به تدوین برنامه پنج ساله شده که امسال سال اول اجرای این برنامه است.
جلالی با اشاره این برنامه ها یادآور شد: این طرح که با همکاری سازمان پدافند غیرعامل اجرایی می شود در تلاش است تا در محصولات حوزه فناوری اطلاعات ملاحظات امنیتی و پایداری در برابر تهدیدات لحاظ شود.
وی با بیان اینکه این اقدامات شامل شبکه ملی اطلاعات نیز می شود، خاطر نشان کرد: ایمیل ملی، موتور جستجوی ملی، دیتا سنتر ملی و شبکه ملی اطلاعات در یک بسته در حال انجام است.

تولید 8 نرم افزار در دستور کار
رئیس سازمان پدافند غیر عامل همچنین با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه نرم افزارهای اصلی اضافه کرد: برای ایجاد امنیت در بخشهای مختلف کشور ناگزیر به تولید نرم افزارهای داخلی هستیم و این امر جزء رویکردهای سازمان و سیاستهای ابلاغی است.
جلالی از مذاکرات این سازمان با وزارت ICT در زمینه حمایت از تولیدات داخل خبر داد و به مهر گفت: در این راستا سازمان پدافند غیر عامل به دنبال این است تا در قالب قراردادهای سایبری، ساختاری را برای هماهنگی میان بهره برداران و تولید کنندگان ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه از تولید کنندگان نرم افزارهای داخلی حمایت می شود، خاطر نشان کرد: اقداماتی را در زمینه تولید نرم افزار آغاز کردیم که در حال حاضر تولید 8 نرم افزار اساسی مانند نرم افزار "اسکادا" را در دستور کار داریم.

فاز صفر سیستم عامل ملی تولید شد

به گزارش ایسنا رییس سازمان پدافند غیرعامل همچنین گفت: فاز اولیه و صفر سیستم عامل بومی را تولید کرده‌ایم ولی برای اجرایی شدن و فراگیری آن نیاز به حمایت صنایع است.
غلامرضا جلالی - رییس سازمان پدافند غیر عامل - در حاشیه نشست خبری همایش ملی دفاع سایبری درباره نقش دولت الکترونیکی در تهدیدات سایبری اظهار کرد: دولت الکترونیکی به میزانی اهمیت دارد که برای آن معاونی در دولت برگزیده شده است تا خدمات دستگاه‌های دولتی را در مدت زمان مشخصی، الکترونیکی کند و ما نیز در حوزه امنیت سایبر در کنار آن قرار خواهیم گرفت.

وی افزود: با توجه به روند رو به رشد خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها و مراکز دولتی مسلم است که بسترهای امنیتی آن نیز دچار تزلزل شود و به همین خاطر، دفاع سایبری ما کمک حال این بستر خواهد بود و باید دانست دولت الکترونیکی باید متاثر از امنیت و دفاع سایبری باشد تا مردم خدمات موثر و درستی را دریافت کنند.

ویروس استارس شایعه بود

جلالی در پاسخ به سوالی مبنی براین ‌که با تمامی حملات سایبری که علیه ایران شکل گرفت آیا ایران هم حملات متقابله به مثلی را انجام داده است گفت:‌ ظرفیت‌هایی در کشورمان موجود است که توانمندی‌های دشمن را رصد می‌کند تا ابعاد برخی تهدیدات و مسائل در ارتباط با کشورمان باز شود و ممکن است در این مسیر حضور وزارت خارجه نیز الزامی شود اما باید گفت در حال حاضر عملیات مقابل مثلی از سمت ما صورت نگرفته است.
رییس سازمان پدافند غیر عامل تاکید کرد:‌ فضای سایبری مفهومی تحت تروریسم سایبری را با خود به دنبال دارد که با اندیشه‌های بسیاری وارده شده و به دنبال ضربه‌زنی است و ما نیز در این راستا برای جلوگیری از ضربه خوردن ملزم به این هستیم که امنیت سایبری را ارتقاء دهیم.
او افزود:‌ این که می‌گویند برخی تهدیدات علیه کشور ما ناشی از ضعف ماست، این گونه نیست زیرا وقتی ویندوز ما با منبع بسته در اختیارمان قرار می‌گیرد، مسلم است که در پشت‌ آن روزنه‌های نفوذی تعبیه شده که خودمان از آن اطلاعی نداریم.
جلالی درباره‌ی ویروس استارس نیز که زمانی حضورش در شبکه‌های داخلی عنوان شد تاکید کرد:‌ یکی از مراکز داخل کشور عنوان کرده بود که چنین ویروس‌هایی در سیستم‌هایش رویت شده که بعد از اعلام آن نیز ما درصدد ارسال آن به آزمایشگاه تحلیل رفتار ویروس برآمدیم.
وی گفت: متاسفانه یکی از رسانه‌ها برداشت نادرستی از گفته‌های من داشت که بر مبنای آن شایعه‌ای برای حضور این ویروس در کشور پیچیده شد.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا با وجود چنینی ویروسی، مرکز تحلیل رفتار وجود چنین تهدیدی را تکذیب کرد، گفت: تنها مرکز تحلیل رفتار ما مرکز ماهر نیست و ما یک سطحی از کار خود را در مراکز دفاعی خود پیگیری می‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد