پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

تاثیرات سیل تایلند بر صنعت هارد دیسک تا نیمه ۲۱۰۲ ادامه خواهد دا

کارشناسان و تولیدکنندگان بازار فناوری در جهان پیش‌بینی می‌کنند که تاثیر کمبود هارددیسک به دلیل سیل‌های موسمی تایلند علاوه بر سه ماهه پایانی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ نیز بازار هارد، PC و حتی نوت‌بوک را دچار مشکل خواهد کرد.

 شرکت وسترن‌دیجیتال که ۶۰ درصد از کل تولیداتش در تایلند انجام می‌شد عملیات دو کارخانه‌اش در این کشور متوقف شده و به نظر می‌رسد نتواند تا پایان سال ۲۰۱۱ روند تولید این دو کارخانه را به حالت طبیعی باز گرداند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

این شرکت حتی در این میان بخشی از سهم بازارش را در سه‌ماهه آخر ۲۰۱۱ به رقیبش یعنی سیگیت باخته است و سیگیت عملا در فصل پایانی امسال رهبر بلامنازع بازار خواهد شد.

علاوه بر وسترن دیجیتال، شرکت‌های دیگر مانند NIDC که سازنده موتور هارددیسک است و سایر تامین‌کنندگان قطعات این کالا مانند هد هارد نیز به طور موقت تولیدشان در تایلند متوقف شده است. 

از سوی دیگر عرضه هارد توسط هیتاچی در سه ماهه پایانی سال ۳۰ تا ۴۰ درصد و توشیبا ۴۰ تا ۵۰ درصد افت خواهد داشت.
۱۹ میلیون هارد کم داریم

طبق تحقیقات دیجی‌تایمز، نیاز بازار جهانی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ حدود ۱۶۰ میلیون هارددیسک است که از این تعداد سهم سیگیت ۴۸ میلیون، وسترن‌دیجیتال ۳۰ میلیون، هیتاچی ۱۷ میلیون، توشیبا ۱۵ میلیون، سامسونگ ۱۰ میلیون و سهم تولیدکنندگان اویم ۲۱ میلیون است. 

بر اساس این گزارش، بازار جهانی هارددیسک در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۱ حدود ۱۲ درصد به میزان ۱۹ میلیون قطعه هارد کمبود دارد و این موضع شکاف بزرگی در عرضه و تقاضا به وجود می‌آورد.

کاهش ۵۰ درصدی هارد در فصل اول ۲۰۱۲

اما نکته مهم‌تر این است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کمبود هارد در فصل نخست سال ۲۰۱۲ بیشتر نمود پیدا خواهد کرد، چون از سویی امکان دارد تا آن زمان وضعیت کارخانه‌های آسیب‌دیده به حالت طبیعی بر نگردد و از طرف دیگر اغلب تولیدکنندگان هارد به طور طبیعی در فصل آخر سال موجودی‌شان را خالی می‌کنند و در سه‌ماهه نخست  نیز عرضه کالا کمتر از فصل‌های دیگر است و این موضع شکاف عرضه و تقاضای هارد را بیشتر خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند عرضه هارددیسک در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افت خواهد داشت چون فرآیند بازسازی کارخانه‌های آسیب‌دیده تا اواخر سال ۲۰۱۱ و اوایل سال ۲۰۱۲ ادامه خواهد داشت.

فروشندگان PC، دربه‌در دنبال هارد

اما تنها راهکاری که می‌تواند جلوی این شکاف را بگیرد این است که تولیدکنندگان هارددیسک و قطعات مربوط به آن ظرفیت کارخانه‌هایی را که آسیب ندیده است بالا ببرند.

شنیده‌ها حاکی است که فروشندگان بزرگ PC که با کاهش شدید هارددیسک مواجه شده‌اند از تولیدکنندگان هارد ناامید شده‌اند و در بازارهای Gray به دنبال هارد می‌گردند و این موضوع باعث شده که قیمت هارد در بازار Gray‌ نیز بالاتر برود.

تامین‌کنندگان PC در تایوان می‌گویند قیمت یک هارددیسک ۵۰۰ گیگابایتی در این بازارها از ۴۵ دلار به ۱۰۰ دلار رسیده است. همچنین هارددیسک ۳۲۰ گیگابایتی که تا پیش از این در بازار Gray حدود ۳۵ دلار معامله می‌شد بین ۶۰ تا ۷۰ دلار به فروش می‌رسد.

به همین دلیل وندورهای PC‌ به دلیل نگرانی از آینده صنعت هارد سفارش‌های‌شان را برای هارددیسک به تولیدکنندگان بیش از حد معمول داده‌اند، اما سازندگان هارد نتوانستند جوابگوی میزان تقاضای سفارش‌شان باشند.

تاثیر کاهش عرضه هارد بر بازار نوت‌بوک

کمبود هارد فقط سازندگان PC‌را دچار مشکل نکرده است و شامل سازندگان نوت‌بوک هم خواهد بود، چون اکثر خطوط تولید آسیب‌دیده در تایلند مربوط به هارد نوت‌بوک بوده است.

کارشناسان می‌گویند در سه‌ماهه پایانی سال مشکلی در صنعت نوت‌بوک به وجود نخواهد آمد و موجودی کالا در این فصل به اندازه کافی خواهد بود، اما تولید نوت‌بوک در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۲ با مشکل مواجه خواهد شد و به نظر می‌رسد این مشکل از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۲ بیشتر نمود پیدا می‌کند.

گفتنی است، تولیدکنندگان نوت‌بوک تا حدودی می‌توانند با خرید هارد از شرکت‌های دیگر و یا جایگزین راه‌های جدید ذخیره‌سازی مانند SSD این مشکل را حل کنند، اما در کل این موضوع نوت‌بوک‌سازان را به دردسر می‌اندازد که این مشکل در فروش نوت‌بوک می‌تواند بازار DRAM را هم متضرر کند. 

خبرهای جدید نیز حاکی از آن است که تولیدات دوربین شرکت‌های سونی، نیکون و کانن نیز در تایلند متوقف شده است و این موضوع موجب کاهش عرضه دوربین دیجیتال در سه‌ماهه پایانی سال و سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۲ خواهد شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد