پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

تعیین موقعیت بدون GPS

هفته گذشته گوگل در اقدامی جالب روشی را معرفی کرد که بر اساس آن کاربران می‌توانند خود را از دید سرویس‌دهنده‌های موقعیت‌یاب گوگل مصون بدارند.

سرویس نام برده در حقیقت از سرویس موقعیت‌یاب جهانی یا همان GPS مجزا است و با آن تفاوت دارد. این سرویس که Google Location Service یا به اختصار GLS نام دارد از ماهواره‌های GPS برای تعیین موقعیت کاربر استفاده نمی‌کند. بلکه روش متفاوتی برای این امر اتخاذ کرده است.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


این سرویس از مشخصات شبکه بیسیم، موقعیت کاربر را تخمین می‌زند. روش کار به این صورت است که در یک پایگاه داده که متعلق به گوگل است، آدرس MAC تجهیزات شبکه به همراه نام شبکه بیسیم که در اختصار SSID گفته می‌شود و موقعیت آن پیش‌تر تعیین شده است، نگه‌داری و ذخیره می‌شود. حال اگر شخصی از طریق این SSID به اینترنت متصل شود، آنگاه از طریق این پایگاه داده موقعیت وی تخمین زده می‌شود. تنها یک نکته باقی می‌ماند و آن این که گوگل به چه طریق موقعیت و محل این SSID را روی نقشه متوجه شده است.

گوگل در این رابطه اطلاعات مشخصی را بیان نکرده است اما حدس و گمان‌هایی وجود دارد که می‌گویند این موقعیت توسط دستگاه‌های آندروید مجهز به GPS مشخص می‌شود. به این طریق که یک دستگاه آندروید مجهز به GPS هنگامی که در یک شبکه بیسیم قرار بگیرد، SSID آن را به همراه موقعیت خود به سرویس‌دهنده گوگل گزارش می‌دهد. از این به بعد اگر تجهیزات دیگر از طریق این شبکه به اینترنت متصل شوند، امکان تعیین موقعیت آن‌ها نیز به وجود می‌آید. حال اگر این شبکه بیسیم توسط یک Wireless Switch Router ایجاد شده باشد آنگاه برای هر دستگاهی که GPS نداشته باشد، مانند رایانه‌های رومیزی، نیز امکان تعیین موقعیت به وجود می‌آید.

نکته جالب این است که گوگل هفته گذشته اعلام کرد که اگر کاربران در انتهای نام SSID شبکه بیسیم خود پسوند _nomap را قرار دهند آن‌گاه سرویس‌دهنده گوگل آن SSID را از فهرست تعیین موقعیت خود حذف خواهد کرد.

این مسئله باعث اعتراض بسیاری از کارشناسان شده است. اولین ایرادی که به گوگل گرفته شده این است که چرا به طور پیش‌فرض موقعیت SSIDها نگه‌داری می‌شود تا کاربران مجبور شوند برای جلوگیری از این کار SSID خود را عوض کنند.

ایراد دوم وارد شده به اقدام جدید گوگل ناواردی افراد در تغییر SSID شبکه‌هایشان بیان شده است.

گوگل در گذشته به خاطر جمع‌آوری داده‌های شبکه‌های بیسیم در بلژیک و آلمان متهم و مجرم شناخته شده بود و وادار شد جرایم سنگینی را به خاطر این کارش پرداخت کند.

این اقدام گوگل نیز به نوعی جاسوسی از طریق دستگاه‌های آندروید به حساب می‌آید که باید دید که چه داده‌های دیگری را از این شبکه‌ها زیر نظر گرفته است.

منبع:مجله بایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد