پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

از نسل ۱ تا نسل ۷ ( بخش دوم )

کنسول های بازی ابزاری هستند که برای سرگرمی و تعامل انسان ها با محیط های مجازی ساخته شده اند .برای استفاده بهتر از این ابزار های الکترونیکی نرم افزار هایی با نام ویژه بازیهای رایانه ای ساخته می شوند .

تا کنون ۷ نسل از این ابزار ها و نرم افزار ها وارد بازار شده اند .

با هم مرور بر انها خواهیم داشت :

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


نسل پنجم :

اولین کنسول نسل ۵ ساخت شرکت اتاری بود که با نام Atari Jaguar  وارد بازار شد ،همچنین کنسول دیگری نیز با نام ۳DO قدم به بازار گیم گذاشته بود .هر دوی این کنسولها قوی تر و بهتر از کنسول های Super Nintendo  و Mega Drive بودند . قدرت بهتر انها در پردازش polygons و همچنین نمایش بهتر در رنگ های صفحه آنها رو خیلی سریع محبوب کرد . کنسول ۳DO  از دیسک های نوری استفاده می کرد که هم اطلاعات بیشتری را در خود جای می داد و هم اینکه خیلی ارزان تر از کارتریج ها ی Nintendo و Sega  بود ( کارتریج همان فیلم های بازی چند لبه بودند ). همین امر باعث فروش بیشتر ۳DO  از دیگر کنسول های رقیب شد ، اما وضع برای Jaguar  طور دیگری بود ، این کنسول نیاز به برنامه نویسی سنگینی داشت و کمتر بازی سازی این ریسک را قبول می کرد که برای این کنسول بازی بسازد .



کنسول Atari Jaguar ساخته شده توسط کمپانی اتاری

 


کنسول ۳DO ساخته شرکت Panasonic و ۳DO Interactive

هر دوی این کنسول ها در سال ۱۹۹۶ از چرخه تولید خارج شدند !( هیچ کس دلیل این کار را نفهمید ). در همین سال کمپانی Bandai  نوعی کنسول را با استفاده از سیستم عامل مکینتاش شرکت Apple  عرضه کرد که در واقع یک نوع رایانه  ارزان قیمت بود تا یک کنسول بازی ،نام این کنسول Pippin  بود

کنسول Pippin ساخت شرکت Apple و Bandai

اما ان هم در بازار فروش ضعیف عمل کرد و از چرخه تولید خارج شد .

کمپانی Nintendo برای بقای خود در صنعت دست به یک حرکت انتحاری زد و بازی هایی مثل Donkey Kong Country و Star Fox را وارد بازار کرد ، بازی هایی که تا به حال شبیه آنها تولید نشده بود این بازی ها رنگ های بسیار طبیعی را نمایش می دادند و از یک نوع چیپ مخصوص بر روی کارتریج ها استفاده می کردند که باعث می شد که نمایش چند ضلعی ها در بازی راحت شود و چند ضلعی های بیشماری پردازش شوند.

بازی Donkey Kong Country ساخته شده توسط نینتندو

بازی Star Fox ساخته شده توسط نینتندو

شرکت سگا نیز برای اینکه از رقیب خود عقب نماند بازی Vectorman و Virtua Racing را روانه بازار کرد که آنها نیز از پردازنده های خاصی برای بهبود خود استفاده می کردند .

بازی Vectorman ساخته شده توسط کمپانی سگا



بازی Virtua Racing ساخته شده توسط کمپانی سگا

سونامی صنعت گیم
درست در همین زمان بود که پایه های صنعت گیم به لرزه افتاد و صدای قدم های شکوهمند یک کمپانی تازه نفس و خلاق شنیده شد ، کمپانی که با برنامه ریزی وارد این صنعت شد و هر چیزی که را که از سال های گذشته باعث رونق صنعت گیم شده بود را در کنسول خود جمع کرده بود ، گرافیک بهتر ، ابزار های کارآمد تر ، برنامه نویسی راحت تر ، و …
در این زمان بود که کمپانی سونی از کنسول PlayStation خود پرده برداری کرد ، کنسولی که اساس بازی های خود را مبتنی بر انتشار بر روی CD قرار داده بود در حالی که هم نینتندو هم سگا هنوز از بازی های کارتریجی استفاده می کردند .


کنسول PlayStation محبوب ترین کنسول نسل ۵

کمپانی سگا برای مقابله با سونی کنسول جدید خود با نام Saturn را روانه بازر کرد که همانند رقیب قدرتمندش تمام ویژگی های یک کنسول خوب را داشت .


کنسول Saturn ساخته شده توسط کمپانی سگا

 

مرگ Atari به دست PlayStation
در حالی که آتاری کنسول Jaguar را برای مقابله با کنسول های Nintendo و Sega روانه بازار کرده بود ،اصلا فکرش را نمی کرد که با یک حریف بسیار قدرتمند تر روبرو شود ، در واقع ورود PlayStation تیر خلاصی بود بر پیکره کمپانی آتاری ، به طوری که کمپانی آتاری به شدت ضعیف شد و مجبور شد که تمام دارایی های خود را به شرکت JTS Inc بفروشد و به عنوان یک شرکت خرده پا به تولید hard disk drives روی بیاورد .

فروش کنسول Jaguar بعد از این کار برای همیشه متوقف شد و فقط یک شرکت کوچک در یک ساختمان چند طبقه اقدام به پشتیبانی فنی از ان کرد تا زمانی که همه کنسول های Jaguar از رده خارج شدند .شرکت اتاری در ۲۳ فوریه سال ۱۹۹۸ به شرکت Hasbro Interactive فروخته شد و بعد از مدتی به شرکت THQ فروخته شد .

فرار ۳DO و سگا به آمریکا
کنسول ۳DO که جایی در ژاپن برای فروش کنسول خود نمی دید به سراغ آمریکا رفت تا فروش در این کشور را تجربه کند ،فضای باز رقابت در این کشور باعث شد که ۳DO در ابتدا کنسول خود را به قیمت سنگین $۶۹۹٫۹۵ بفروشد و امتیاز ساختن بازی برای ان را نیز برای خود محفوظ نگه دارد ، به این ترتیب فشار زیادی به تولید کنندگان بازی برای این کنسول وارد می شد ، کم کم این شرکت های بازی سازی خود را به بدنه اصلی کمپانی ۳DO نزدیک کردند تا جایی که دیگر بخش از این کمپانی شدند .

کمپانی سگا نیز کنسول Saturn را در May 11 سال ۱۹۹۵ وارد بازار آمریکا کرد ، به همراه این کنسول یک CD-ROM نیز ارائه می شد .

این اولین کنسولی بود که از پردازنده dual chip processor استفاده می کرد .در سال ۱۹۹۸ سگا تولید این کنسول را متوقف کرد و به جای ان کنسول جدید خود یعنی Dreamcast را وارد بازار آمریکا کرد .


کنسول Dreamcast ساخته شده توسط کمپانی سگا

در حالی که Saturn و Dreamcast تقریبا در بازار امریکا جایی برای فروش خود پیدا کرده بودند دو کمپانی Sony و Nintendo’s به دنبال شعاع بیشتری برای بازار فروش کنسول های خود بودند .

سونی کنسول PlayStation را در ۳ دسامبر ۱۹۹۳ در ژاپن و در ۹ سپتامبر سال ۱۹۹۴ در آمریکا عرضه کرد . انتشار کنسول PlayStation باعث شد که همکاری دو کمپانی قدرتمند Sony و Nintendo برای تولید CD ارزان قیمت ، برای همیشه متوقف شود .این کار باعث شد که کمپانی نیتندو به شرکت Philips مراجعه کند و سونی را با کنسول جدید خود تنها بگذارد .
سونی نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرد و فروش کنسول های خود را بیشتر کرد و تا مرز فروش ۱۰۰ میلیون کنسول پیش رفت ، در ۷ جولای سال ۲۰۰۰ میلادی ،سونی کنسول خود را با نام جدید ‘PSone وارد بازار کرد ، که هم از نسخه قبلی کوچک تر بود و هم ارزان تر .


کنسول Nintendo 64

در سال ۱۹۹۴ کمپانی نینتندو کنسول Nintendo 64 را روانه بازار امریکا کرد ،این کنسول بر خلاف کنسول های قدیمی از نوعی ROM cartridges استفاده می کرد ، نینتندو دلیل این کار را این گونه توضیح داد که این نوع از کارتریج ها دچار اسیب فیزیکی ( به اصطلاح  خشدار شدن ) نمی شوند و داده ها مدت طولانی بر روی انها خواهند ماند ، با این حال خیلی ها معتقد بودند که نینتندو به خاطر ترس از رعایت نکردن قانون کپی رایت و سرقت بازی هایش این کار را کرده است .

نسل ششم :

ورود سلطان به بازار بازی های رایانه ای
در این نسل کنسول ها با یک وسیله بسیار قدرمتند روبرو شدند ، چیزی که خیلی قوی تر از انها بود و کمپانی های بسیاری پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری ان را به عهده داشتند ، این زمان ورود PC به صورت کاملا حرفه ای به دنیای بازی های رایانه بود .
در این دوره بازی ها جذاب تر و طولانی تر شده بودند و نیاز روز افزون به قطعات قوی تر برای اجرای بهتر باعث شده بود که کمپانی ها تولید کننده سخت افزار به یک رقابت سالم روی بیاورند ، همین امر باعث جهش بزرگی در صنعت باز یهای رایانه ای شد . گرافیک ها در این زمان پیشرفت کرد ، داستان بازی ها جذاب تر شد ، ساخت و تولید باز یهای رایانه ای به یک صنعت پرسود تبدیل شد .

در همین زمان و با ورود اینترنت به خانه  ها کم کم بازیها رنگ و بویی تازه به خود گرفتند و بازیهای شبکه ای و انلاین رشد کردند ،در این زمان PC ها بیشتر از کنسول ها سهم در این رونق داشتند .

اولین قربانی استفاده از بازیهای کپی شده :
فروش و ساخت کنسول Dreamcast کمپانی سگا در ۹ سپتامبر سال ۱۹۹۹ در امریکا به طور کل متوقف شد و برای اولین بار در ابتدای یک نسل یکی از کنسول ها به طور کامل از رده خارج شد ، کمپانی سگا دلیل این کار را دزدی و سرقت بیش از حد بازی های Dreamcast که بر روی CD عرضه شده بودند ،اعلام کرد .

Dreamcast در سال ۲۰۰۱ به طور کامل از رده خارج شد و کمپانی سگا ماهیت خود را به یک کمپانی توسعه و ساخت نرم افزار( software developing/publishing ) تغییر داد . او همچنین شروع به ساخت مودم های ۳۳٫۶Kb و ۵۶k روی اورد .

ورود جایگزینی بسیار قدرمتند برای PlayStation
در همین دوران کمپانی پولدار شده سونی ، کنسول قدرتمند PlayStation 2 را در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۰ وارد بازار آمریکای شمالی کرد .این کنسول اولین کنسول خانگی بود که قادر به پخش دیسک هایی با فورمت DVD بود .

در سال ۲۰۰۴ سونی نسخه کوچک شده این کنسول را روانه بازار کرد که هم ارزان تر بود و هم مصرف برق کمتری داشت . تا سال ۲۰۰۸ کنسول PlayStation 2 بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه فروخت و به غول کنسول ها در دنیای گیم تبدیل شد .


کنسول PlayStation 2محبوب ترین کنسول تاریخ بازیهای رایانه ای تا به امروز

این فروش خیره کننده تا امروز همچنان ادامه دارد و برای اولین بار است که یک کنسول حتی بعد از توقف تولید بازی برای ان  به دست سونی نیز همچنان در دنیا فروخته می شود .
ورود یک بچه غول به دنیای بازیهای رایانه ای
در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۱ یک کمپانی فوق ثروتمند کنسول جدید خود را روانه بازار کرد ، کنسولی که که برای اولین بار دارای یک هارد دیسک برای ذخیره بازی ها بود و سخت افزاری به قدرتمندی یک کامپیوتر رومیزی داشت و تحت حمایت بزرگترین کمپانی نرم افزاری دنیا بود ، کمپانی مایکروسافت کنسول Xbox را برای رقابت با سونی وارد بازار کرد .

کنسول پیشرفته مایکروسافت با نام Xbox که توانست بازار کنسول ها را از دست ژاپنی ها خارج کند .

 

کنسول Xbox اولین کنسولی بود که از پورت اترنت برای بازیهای انلاین استفاده کرد و همچنین اولین کنسول بود که شبکه انلاین بازی Xbox LIVE را راه اندازی کرد تا هر چه بیشتر به صنعت بازیهای انلاین رونق ببخشد.

کنسول جدید نینتندو

کمپانی نیتندو نیز کنسول جدید خود با نام Nintendo GameCube را در تاریخ ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۱ روانه بازار امریکای شمالی کرد .



کنسول Nintendo GameCube ساخته شده توسط کمپانی نینتندو

کنسول Nintendo GameCube از دیسک های ۱۲ سانتی DVD استفاده نمی کرد و به جای انها از نوعی دیسک ۸ سانتی متری برای بازیهای خودش استفاده می کرد .
این چهارمین نسل از کنسول های ساخته شده توسط کمپانی نینتندو بود و در واقع کمپانی نیتندو از نسل های اولیه تا امروز با ما بوده است و بیشتر از هر کمپانی دیگری برای پیشرفت این صنعت زحمت کشیده است .

 این نوشته تنها در سایت دنیای بازی منتشر شده است و در هیچ سایت و مجله فارسی زبان دیگری چاپ و منتشر نشده است .

پابان بخش دوم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد