پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

کشتی نجات متن‌باز، این‌بار برایhp

اچ‌پی پیرو ادوبی
اچ‌پی قصد دارد سیستم‌عامل WebOS خود را که برای استفاده در تلفن‌های همراه طراحی شده است، به‌صورت متن‌باز منتشر کند. این سیستم‌عامل که در سال 2009 طراحی و ارائه گردید، در رایانه‌های لمسی شرکت اچ‌پی و تلفن‌های همراه شرکت پالم که زیرنظر اچ‌پی فعالیت می‌کند، مورد استفاده قرار گرفت. اما تجربه چند ساله نشان داد که این سیستم‌عامل نمی‌تواند در برابر سایر رقیبان حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین اچ‌پی تصمیم گرفته است که مسیر توسعه آن را، در جامعه متن‌باز دنبال کند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

سیستم‌عامل‌های آندروید و بادا از جمله سیستم‌عامل‌های متن‌بازی است که این روزها با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است.

همین دلیل کافی است تا ورود سیستم‌عاملی ناشناخته به ورطه رقابت را با تردید رو‌به‌رو سازد. شرکت اچ‌پی به‌خوبی می‌داند که سیستم‌عامل WebOS که نتوانسته است به‌خوبی خود را به کاربران معرفی کند، به زور متن‌باز شدن هم نمی‌تواند در میان کاربران تلفن‌های همراه جایگاهی به‌دست آورد. بنابراین این شرکت از همین ابتدا اعلام کرده است که قصد ورود به ورطه تلفن‌های همراه را ندارد و بلکه این سیستم‌عامل را برای استفاده در سایر ابزارهای الکترونیکی، متن‌باز می‌کند.

پیمان مایکروسافتی

خبر جالب دیگری که در این هفته به آن اشاره می‌کنیم، ابراز تمایل مایکروسافت به عرضه محصولات نرم‌افزاری متن‌باز در Windows Store مربوط به نسخه هشت است. این شرکت اعلام کرده است که از تمامی نرم‌افزارهای متن‌باز برای حضور در این پروژه حمایت و پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت این فرصت را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است تا آخرین دستاوردهای خود را در نسخه آزمایشی ویندوز 8 به نمایش بگذارند. این اقدام مایکروسافت، هر چند کمی خیرخواهانه به نظر می‌رسد اما می‌توان ردپای سیاست‌های مایکروسافتی را نیز در آن مشاهده کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند باور داشته باشد که مایکروسافت از روی خیرخواهی به حمایت از نرم‌افزارهای متن‌باز پرداخته و نقش دایه مهربان‌تر از مادر را برای آن‌ها بازی کند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که این شرکت قصد دارد تا با این ترفند، جمع کثیری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را در کنار خود داشته باشد تا به کمک آن‌ها برنامه مدونی را برای آینده پایه‌ریزی کند. این برنامه‌ریزی به مایکروسافت امکان می‌دهد تا در آینده‌ای نزدیک، مجددا به انتخاب اول کاربران در رایانه‌ها و سایر ابزارهای الکترونیکی تبدیل شود.

آندروید زخمی است

همان‌طور که در هفته قبل نیز به آن اشاره شد، مبارزه با سیستم‌عامل آندروید گوگل یکی دیگر برنامه‌های مایکروسافت است. مشکلات و ایرادات امنیتی موجود در آندروید که در ماه‌های اخیر قربانیانی نیز داشته است، مایکروسافت را بر آن داشته تا با ارائه تلفن‌های همراه رایگان مجهز به سیستم‌عامل ویندوز، به افرادی که صدمات امنیتی شدیدی را در استفاده از آندروید تجربه کرده‌اند، جایگاه خود را در میان کاربران تلفن‌های همراه مستحکم سازد. بدون‌تردید، هجوم یک‌باره کاربران به سمت نرم‌افزارهای آندرویدی، فرصت بسیار مناسبی را برای هکرها فراهم ساخته است. شرکت گوگل که قصد دارد آندروید را به برترین سیستم‌عامل تلفن‌های همراه تبدیل کند اذعان داشته که در چند هفته اخیر 22 برنامه مخرب را که در لابه‌لای نرم‌افزارهای آندرویدی این شرکت وجود داشته، کشف و نابود کرده است. این برنامه‌های مخرب در تعدادی از بازی‌ها و برنامه‌های پرمخاطب آندرویدی مانند بازی پرندگان خشمگین وجود داشته که به‌طور ناخواسته‌ پیامک‌هایی را به یک شماره خاص ارسال و به‌ ازای هر پیامک، 5 دلار از کاربر کسر می‌کرده است.

گزارش امنیتی شرکت McAfee نیز نشان می‌دهد که در 3 ماهه اخیر میزان کلاهبرداری‌ها توسط نرم‌افزارهای مخرب آندرویدی 37 درصد افزایش یافته است. نهاد امنیتی تلفن‌های ‌همراه نیز در گزارشی اعلام کرده است: کاربران آمریکایی که از سیستم‌عامل آندروید استفاده می‌کنند به احتمال 40 درصد در معرض خطرات امنیتی قرار دارند و این عدد برای سایر کاربران جهان 36 درصد است.

باید پذیرفت که گوگل در ارائه سیستم‌عامل آندروید دچار هیجان کاذبی شده است که نتیجه آن را می‌توان در مشکلات به‌وجود آمده جست‌وجو کرد. مایکروسافت نیز که قصد دارد از آب گل‌آلود گوگل ماهی بگیرد، فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کرده است. مفسران بر این عقیده‌اند که این زمان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری مایکروسافت در عرصه تلفن‌های همراه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد