پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

ثبت ۲۲۷هزار دامنه ی اینترنتی در کشور

شمار دامنه های اینترنتی ثبت شده در ایران به ۲۲۷ هزار و ۵۲۰ مورد رسید و در این میان همچنان دامنه لاتین دات آی آر- ir – بیشترین تعداد ثبت دامنه های اینترنتی را به خود اختصاص داده و پرطرفدار تر است.

 به نقل از مهر، هم اکنون بیش از ۲۲۷ هزار و ۵۲۰ مورد دامنه اینترنتی با پسوندهای مختلف در کشور به ثبت رسیده که دامنه لاتین نقطه آی آر (دات ir) بیشترین آمار دامنه های فعال در ایران به شمار می رود.


برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

براین اساس شمار دامنه های اینترنتی به ثبت رسیده در مرکز دانش های بنیادی با پسوند لاتین دات ir هم اکنون ۲۱۸ هزار و ۱۴۳ دامنه است که با این وجود بیشترین دامنه های اینترنتی که در کشور به ثبت می رسد مربوط به دامنه لاتین ir است و تقاضا برای دامنه فارسی ایران هنوز چشمگیر نیست.

از میان دامنه های اینترنتی فعال در کشور حدود ۴ هزار و ۱۱۳ دامنه اینترنتی با پسوند فارسی نقطه ایران – دات ایران – فعال است که این آمار از کاهش فعالیت آدرس های با این پسوند طی ماههای اخیر حکایت دارد.

همچنین دو هزار و ۶۰۹ دامنه با پسوند co.ir و یک هزار و ۴۹۱ دامنه اینترنتی با پسوند ac.ir در کشور به ثبت رسیده و فعالیت می کند.

هم اکنون ۳۴۶ دامنه اینترنتی با پسوند gov.ir در کشور فعال است و از دیگر دامنه های ثبت شده و فعال در کشور می توان به ۳۴۳ مورد ثبت دامنه اینترنتی با پسوند  sch.ir، حدود ۲۸۵ مورد ثبت پسوند org.ir، حدود ۱۴۶ مورد پسوند id.ir و حدود ۴۴ مورد دامنه اینترنتی با پسوند net.ir اشاره کرد.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز دانش های بنیادی هم اکنون شهر تهران در ثبت دامنه های اینترنتی در میان سایر شهرها و استان های کشور رتبه اول را دارد و این اختلاف به حدی پررنگ است که شهر تهران دو برابر دیگر استانها دامنه اینترنتی ثبت کرده است.

استان تهران و استان خراسان رضوی و شهرهای شیراز، کرج، تبریز، قم، یزد، اهواز و کرمان پس از تهران در رتبه های بعدی ثبت دامنه اینترنتی در کشور قرار دارند.

دامنه اینترنتی (Internet domain) پسوندی است که در بخشهای پایانی نشانی اینترنتی وبگاه‌ها می‌آید و برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پسوندهای دامنه های اینترنتی هر یک برای اهداف و امور خاصی تعریف می شود که مهمترین آن برای هر کشوری پسوند ملی است.

هم اکنون هر یک از کشورهای جهان دارای یک یا چند پسوند ملی یا دامنه “سطح‌ بالای کد کشوری” هستند که برای سایت‌های آن کشور استفاده می‌شوند.

دامنه سطح‌ بالای کد ایران هم اکنون دات IR است اما دامنه ملی “دات ایران” که امکان نوشتن آدرسهای اینترنتی با حروف فارسی و از راست به چپ را ممکن می کند نیز به تصویب سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی (آیکان) رسیده است که بر اساس آن فعالیت دامنه اینترنتی “نقطه ایران” با پشتیبانی تمامی ورژن ها و سیستمهای روز دنیا ممکن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد