پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

رقابت از سر گرفته می‌شود

همواره پایان یک سال و آغاز سال جدید، انگیزه شرکت‌ها و تولیدکنندگان را برای فعالیت بیشتر و تولید محصولات بهتر دوچندان می‌کند. در این بین ارائه نتایج مقایسه‌ای و نظرسنجی‌هایی که از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود، تاثیر مستقیمی روی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های شرکت‌ها می‌گذارد. به عنوان مثال هنگامی که شرکت موزیلا متوجه می‌شود آمار کاربرانش کاهش یافته و جایگاه دوم مرورگرها به گوگل‌کروم رسیده است،

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


بدون تردید تغییراتی را در برنامه‌های تدوین شده خود اعمال می‌کند تا ضعف‌های گذشته را که منجر به کاهش کاربرانش شده است، جبران کند.

محصولات جامعه متن‌باز نیز در پایان هر سال مورد بررسی قرار گرفته و نتایجی درباره آن‌ها ارائه می‌شود. چند ماه پیش و در جشنواره Bossie Awards، تعدادی از محصولات متن‌باز مانند موتور جست‌وجوی Solr و نرم‌افزار WordPress به عنوان محصولات برتر معرفی و به تولیدکنندگان آن‌ها جوایزی اهدا شد. اما در هفته گذشته نیز موسسه تحقیقاتی CRN نتایج متفاوتی را در زمینه محصولات برتر سال 2011 منتشر کرد. این موسسه که به عنوان یکی از معتبرترین موسسات نظرسنجی شناخته می‌شود، در گزارش اخیر خود، 10محصول متن‌باز را شایسته تقدیر دانسته و جایزه برترین محصولات سال را به آن‌ها اهدا کرده است. این هفته همراه با شما به بررسی این گزارش و نتایج آن می‌پردازیم. لازم به توضیح است که معیاری در رده‌بندی اول تا دهم این محصولات لحاظ نشده است.

سکوی دهم: فدورای 16

این توزیع از لینوکس که با نام اختصاری ورنی منتشر شد، به دلیل سرعت بالا و پشتیبانی از برنامه‌هایی مانندLibreOffice و ابزار Condor Cloud موفق شد تا رضایت مخاطبان خود را به‌خوبی جلب کند. RedHat که به عنوان سرمایه‌گذار پروژه فدورا فعالیت می‌کند، همواره تلاش کرده است تا امکانات و قابلیت‌های این سیستم‌عامل را افزایش دهد و آینده روشنی را برای آن رقم بزند.

سکوی نهم: اوبونتوی 11.4

توزیع اوبونتوی لینوکس که بر پایه توزیع دبیان طراحی گردیده است نیز در میان برترین‌های متن‌باز 2011 دیده می‌شود. این توزیع با توجه ویژه به ابزارهای گرافیکی توانسته است محیطی منحصر به‌فرد را برای کاربران فراهم سازد. جالب است که برخی از کارشناسان این توزیع لینوکس را کاربردی و مفیدتر از سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز 7 و مکینتاش ارزیابی کرده‌اند.

سکوی هشتم: OpenStack

این پلتفورم متن‌باز که توسط ناسا توسعه داده شده است، امکاناتی را برای پیاده‌سازی سرویس‌های مبتنی بر محاسبات‌ ابری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بیش از 120 شرکت از جمله اچ‌پی، AMD، اینتل و سیسکو نیز در این پروژه فعالیت می‌کنند.

سکوی هفتم: Asterisk 10

این محصول نیز که نوعی پلتفورم متن‌باز است، در ایجاد شبکه‌های VoIP کاربرد دارد. توانایی‌های این پلتفورم در زمینه خدمات تلفنی، آن را به یکی از نرم‌افزارهای کاربردی تبدیل کرده است. این محصول نقش عمده‌ای را در متن‌باز کردن نرم‌افزارهای ارتباطاتی برعهده دارد به‌طوری که کارشناسان آن را یکی از مهم‌ترین ارکان‌های تحول در صنعت VoIP می‌دانند.

سکوی ششم: MySQL 5.6

اوراکل این محصول خود را برای استفاده در سایر پروژه‌های متن‌باز ارائه کرده است. MySQL که یک پایگاه داده متن‌باز است، در پروژه‌هایی مانند جوملا و WordPress مورد استفاده قرار می‌گیرد. نظارت بهتر و دقیق‌تر روی داده‌های ذخیره شده، به عنوان یکی از ویژگی‌های نسخه جدید این محصول معرفی شده است.

سکوی پنجم: آندروید سوم

موفقیت‌های شرکت گوگل در ارائه سیستم‌عامل آندروید، سبب شده تا نام این سیستم‌عامل متن‌باز در گزارش CRN نیز جای بگیرد. در شماره‌های قبل درباره این سیستم‌عامل و نکات مثبت و منفی آن به دفعات صحبت کرده‌ایم.

سکوی چهام: فایرفاکس آندرویدی

تلاش‌های شرکت موزیلا برای ورود به حوزه آندروید، سبب شد تا نسخه آندرویدی مرورگر فایرفاکس به عنوان یکی از بهترین محصولات متن‌باز سال 2011 انتخاب گردد. استفاده عمده از این محصول در تبلت‌ها با قابلیت همسان‌سازی آن با نسخه رایانه‌ای، کاربران زیادی را به استفاده از آن ترغیب کرد.

سکوی سوم: Linux Mint 12

ارائه نسخه دوازدهم لینوکس مینت با نام لیزا، جایگاه این توزیع را در صدر جدول توزیع‌های لینوکس حفظ کرد. یکی از تغییرات اعمال شده در این توزیع، استفاده پیش‌فرض از موتور جست‌وجوی Duck Duck Go است.

سکوی دوم: اوبونتوی 11.10

این دومین نسخه توزیع اوبونتو است که توانست در کنار اوبونتوی 11.4، خود را به عنوان یکی از 10 محصول برتر متن‌باز در سال 2011 مطرح کند. استفاده از معماری سخت‌افزار ARM در این نسخه، آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های سال گذشته مطرح ساخت.

سکوی اول: LibreOffice

این محصول که در ابتدا خود را به عنوان نسخه به‌روز شده اپن‌آفیس مطرح ساخت، توانست در مدت زمان اندک، طرف‌داران بسیاری پیدا کند. گروهی بر این عقیده‌اند که LibreOffice به‌طور کامل جایگزین اپن‌آفیس خواهد شد.

مصطفی عبدالهی

مجله بایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد