پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

خسارت‌های جبران‌ناپذیر بر پیکره جامعه با قطعی اینترنت

یک کارشناس معتقد است: آنچه که کاربران ایرانی از اینترنت با سرعت لاک‌پشتی توقع دارند این است که حقوقشان نادیده گرفته نشود و برای قطع و وصلی‌های مکرر پاسخ مناسبی دریافت کنند.

 به نقل از ایسنا،  محمدحسین رنجبری – عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور – در نشست «اینترنت در ایران و حقوق کاربران» اظهار کرد:

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


نیاز به تبادل اطلاعات و پردازش آن و استفاده از اطلاعات دیگران طوری که به تحقیقات تکراری و انجام عملیات‌های پرهزینه برای کسب اطلاعات نیاز نباشد، بر کسی پوشیده نیست.

او گفت: جست‌وجوهای گسترده و آنی و دسترسی به نتایج بررسی‌های علمی و عملی سایر افراد در جهان از دستاوردهای تکنولوژی به‌نام اینترنت است تا جایی که جمله معروف “دنیای به این گستردگی تبدیل به دهکده کوچکی شده” زیبنده این تکنولوژی است.

وی با بیان اینکه هرکس برحسب نیاز و درخواستش از این بستر سودی را طلب می‌کند ادامه داد: این یافته آنقدر با زندگی افراد مانوس شده که قطع این ارتباط جهانی می‌تواند یک کشور را به انزوا و یا رکود اقتصادی و سیاسی سوق دهد.

عضو کمیته فناوری اطلاعات شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه بدون وجود اینترنت و یا ضعف در پخش و اشاعه آن در جامعه خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره جامعه وارد خواهد شد افزود: صرف‌نظر از استفاده‌های ناسالم از اینترنت که درصد کمتری از استفاده‌کنندگان را شامل می‌شود، گسترش علم و شاهراه تبادل اطلاعات بین کشورهای پیشرفته و جهان سوم را در طیف گسترده خود قرار داده و استفاده ابزاری از این علم می‌تواند برای یک کشور در حال توسعه زیان‌بار و شاید جبران‌ناپذیر باشد.

رنجبری با بیان اینکه اینترنت بار سنگینی از دوش دولتمردان کشورمان برداشته است تاکید کرد: با توجه به این مطلب که اینترنت چه هزینه‌های اضافی را در مسافرت‌های غیرضروری همراه با خطرات، آلودگی و اتلاف وقت از بین برده است، ضرورت استفاده از اینترنت حتی در دوردست‌ترین مناطق کشور را می‌طلبد.

او با بیان اینکه اگر فردی معنی شهروند الکترونیکی را خوب بداند، به شمردن مزایای این شبکه جهانی نیازی نیست ادامه داد: حال باید جست‌وجو کرد و دید چه کشورهایی از این تکنولوژی سود بیش‌تری را می‌برند و مسلم است هر کشوری نسبت به گسترش آن در جامعه خود به طور مناسب هزینه کرده باشد و آموزش‌های درست استفاده کردن را به شهروندهای خود داده باشد، بیش‌ترین سود را خواهد برد.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورها اشاعه این تکنولوژی در دست بخش خصوصی است افزود: البته نظارت بر اجرای درست و سالم آن از وظایف دولت است، به طوریکه در ارائه خدمات در یک بازار رقابتی سعی در بهتر کردن خدمات خود در جلب مشتریان بیش‌تر دارند.

این کارشناس تکنولوژی اینترنت با اشاره به بالا بودن سرعت اینترنت در افغانستان نسبت به ایران افزود: اکنون اپراتورهایی در افغانستان در حال فعالیت هستند که با دریافت هزینه‌ای کمتر از ۲۰ هزار تومان در ماه و بدون هیچ‌گونه محدودیت ترافیکی، دسترسی به اینترنت برروی تلفن همراه را با سرعت ۱۱۵ کیلوبیت در ثانیه ممکن می‌کنند و این سرعت تقریبا معادل سریع‌ترین سرویس اینترنت ADSL در ایران با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه است و جالب آن که قیمت این دو سرویس هم تفاوت چندانی با هم ندارد.

وی با بیان اینکه قطع و وصل مکرر اینترنت، حقوق کاربران اینترنت را پایمال می‌کند افزود: مدیران مسوول، بعضا دلیل کم شدن سرعت اینترنت را در کشور قطع شدن کابل در بستر دریا توسط کشتی‌های عبوری می‌دانند، سوال بنده اینست که آیا بستر این شریان مهم و حیاتی می‌تواند به این سادگی و برای چندمین بار پاره شده و میلیون‌ها نفر را در انتظار دریافت حتی یک ای‌میل ساده قرار دهد؟

او افزود: اگر هم این مطلب واقعیت دارد، آیا مسوولان با توجه به مهم بودن این امر، نمی‌توانند یک بستر مطمئن‌تری جست‌وجو کنند.

وی با بیان اینکه کم شدن سرعت و یا قطع شدن اینترنت خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه و اقتصاد کشور وارد می‌کند، همچنانکه گسترش اینترنت سالانه ده‌ها میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در جهان را سبب شده است ادامه داد: مدیران این بخش باید به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌توان شریان خون یک نفر را از قلب کم یا قطع کرد؟ اگر می‌توان چنین کرد پس می‌توانیم این شبکه جهانی را به حال خود رها کنیم.

رنجبری با بیان اینکه هزینه‌ها و زحمات زیادی توسط دولت درباره اینترنت ملی صورت گرفته است ولی کافی نیست افزود: این بستر به نگه‌داری و گسترش نیاز دارد تا هر استفاده‌کننده‌ای با اطمینان و سرعت لازم به اطلاعات دسترسی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد