پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

اینترنت ملی نامگذاری شد؛ شما

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش پهنای باند دسترسی به اینترنت بین‌الملل با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خبر داد. رضا تقی‌پور همچنین در گفت‌وگو با فارس، «شما» را نامی برازنده برای شبکه ملی اطلاعات دانسته و بیان کرد در آینده این نام یک برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.
این برای نخستین بار است که عالی‌ترین مقام اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش پهنای باند دسترسی به اینترنت بین‌الملل با اجرای شبکه ملی اطلاعات خبر می‌دهد

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

چرا که پیش از این مطرح شده بود که با اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، اینترنت بین‌الملل نیز با محدودیت‌های پهنای باند دسترسی برای کاربران خانگی مواجه خواهد شد. از طرفی آقای وزیر سرانجام نام این شبکه را نیز بیان کرد تا به قایله نام‌های متفاوت این شبکه- اینترنت پاک، اینترنت ملی، اینترانت و...- خاتمه دهد.

 

 البته او درخصوص نامی که برای شبکه ملی اطلاعات انتخاب شده، که از نگاه کاربران عادی تا حدی امنیتی و اطلاعاتی است و شاید همین نام حساسیت‌هایی را به وجود آورده، گفته است واژه‌های اطلاعات و سرویس‌های اطلاعاتی، متفاوت بوده و بهتر است از رسانه‌ها بخواهیم که در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند تا بین Information (اطلاعات) و Inteligence (سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی) تفاوت قایل شوند. با این حال تقی‌پور ادامه داد که در حال حاضر پهنای باند داخل کشور 470 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین‌الملل 270 stm1، (معادل 270 ضربدر 155 مگابیت بر ثانیه) است که برای پهنای باند بین‌الملل به خارجی‌ها اجاره داده می‌شود که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بخش زیادی از پهنای باند اینترنت بین‌الملل که درگیر دسترسی‌های داخلی است، آزاد می‌شود و بنابراین این ظرفیت، با هزینه قبلی، در اختیار کاربرانی که نیاز به اینترنت (پهنای باند بین‌الملل) دارند، قرار می‌گیرد.


این در حالی است که کاهش سرعت دسترسی به اینترنت بین‌الملل طی روزهای گذشته این شایبه را به وجود آورده بود که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، سرعت دسترسی به اینترنت بین‌الملل نیز کاهش خواهد یافت. از طرفی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این بیان کرده بود که در حال آزمایش و انتقال شبکه بانکی و خدمات دولتی از بستر اینترنت بین‌الملل بر روی شبکه ملی اطلاعات بوده که در صورت قطع شدن وی‌پی‌ان، خللی در سیستم شبکه بانکی کشور به وجود نیاید.

هرچند رضا تقی‌پور علت کاهش سرعت اینترنت در روزهای گذشته را پاره شدن کابل در دریا و آتش گرفتن بخشی از کابل در مسیر ترکیه عنوان کرده بود. همچنین این اقدام در حالی صورت خواهد گرفت که بر اساس آمارهای تازه منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، ضریب نفوذ اینترنت در کشور 11 درصد بوده که 85 درصد از افراد نیز در یک سال دسترسی به اینترنت هم نداشته‌اند.

این آمار با آمار مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از ضریب نفوذ 43 درصدی اینترنت در کشور خبر می‌دهند، در تضاد است. وعده افزایش پهنای باند بین‌الملل در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قانون برنامه پنجم توسعه از برداشتن سقف محدودیت دسترسی به اینترنت بین‌الملل خبر داده و اعلام کرده بود که حداقل دسترسی کاربران به اینترنت بین‌الملل 512 کیلوبیت خواهد بود. اما این ماده از قانون به دلیل ایرادات شورای نگهبان به تصویب نرسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نهادهای سیاستگذاری حوزه فرهنگی را عامل این مساله دانسته و گفته بود که نهادهای مسوول در این زمینه _ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی _ باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. در عین حال بر اساس اعلامیه منشور اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی که در ژنو و تونس برگزار شده و ایران نیز مبتکر برخی مواد این اعلامیه بود، کشورها موظف هستند تا شرایط را برای دسترسی آزاد، در همه جا با پهنای باند بالا برای مردم کشورها فراهم آورند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد