پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

منوهای اوبونتو هوشمند می‌شوند

در تازه‌ترین خبرهای مربوط به جامعه متن‌باز، با خبر ارائه ابزاری جدید برای تغییر شیوه کار با منوهای اوبونتو روبه‌رو شدیم. این ابزار که از آن با عنوان HUD که مخفف عبارت Head-Up Display است، یاد می‌شود، جایگزین منوی برنامه‌ها در اوبونتو خواهد شد. هنوز تصمیمی برای قرار گرفتن پیش‌فرض این ابزار در نسخه آینده اوبونتو اتخاذ نشده است اما کاربران می‌توانند آن را نصب و امتحان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به جزئیات منتشر شده در وبلاگ مارک شاتلورث که طراح این ابزار است اشاره‌ای می‌کنیم.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

نگاهی به اولین منوها

گفته می‌شود اولین نمونه منوهای امروزی در دهه هفتاد میلادی رونمایی شد. در همان سال‌ها سیستم WIMP که معانی مختلفی از آن برداشت می‌شود، اولین سیستمی بود که به عنوان یک واسط گرافیکی میان کاربر و رایانه مورد توجه قرار گرفت. تعاریف مختلفی از این سیستم ارائه شده است که در حالت کلی می‌توان آن‌ها را مشابه یکدیگر دانست. در تعریف کلی، این کلمه را مخفف کلمات پنجره‌ها، آیکون‌ها، ماوس و منوهای کشویی دانسته‌اند که به عنوان عوامل اصلی در ایجاد یک واسط کاربری مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تئوری در سال 1973 توسط شرکت زیراکس‌پارک مطرح و در سال 1980 در سیستم‌عامل مکینتاش اپل مورد استفاده قرار گرفت. اما شیوه جدیدی که برای کار با منوهای سیستم‌عامل طراحی و ارائه شده است، فضا را برای به‌فراموشی‌ سپردن پنجره‌ها، آیکون‌ها، ماوس و منوهای کشویی آماده می‌سازد. فناوری WIMP که حدود 30‌ سال است که در تمامی سیستم‌های عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌زودی جای خود را به HUD خواهد داد که این امر سرآغاز بازگشایی فصلی جدید در سیستم‌عامل‌ها خواهد بود.

نمایی جدید از منوهای کاربری

در شیوه جدیدی که توسط مارک شاتلورث ارائه شده است، اصول کار با منوها در اوبونتو به‌طور کلی تغییر خواهد کرد. با استفاده از فناوری جدید، تمامی دستورات و منوهای اوبونتو در قالب یک پنل جست‌وجو قرار می‌گیرد و کاربر می‌تواند به سادگی و در هر برنامه‌ای به آن‌ها دسترسی داشته باشد. این پنل جست‌وجو در بالای صفحه نمایش و در تمامی برنامه‌ها قابل استفاده خواهد بود. کافی است کاربر شروع به تایپ دستور مورد نظر خود کند تا این برنامه، دستوارتی را که با حروف تایپ شده توسط کاربر شروع می‌شوند به همراه زیرشاخه‌های آن به او نمایش دهد.

واکنش‌های متفاوت

همچون بسیاری از موارد دیگر، این ایده جدید در پیاده‌سازی منوهای اوبونتو نیز با بازخوردهای متفاوتی روبه‌رو شده است. گروهی از کاربران معتقدند پیاده‌سازی این ایده نوعی بازگشت به گذشته است. به عقیده آن‌ها با این کار استفاده از ماوس در رایانه بسیار کم‌رنگ می‌شود و این موضوع یعنی استفاده بیشتر از صفحه‌کلید و بازگشت به سال‌هایی که هنوز فناوری ماوس به‌وجود نیامده بود. اما گروهی دیگر با این ایده مخالفند. آن دسته از کاربران که کمی تخصصی‌تر به این موضوع نگاه می‌کنند، بر این عقیده‌اند که استفاده از این فناوری سرعت عملکرد حرفه‌ای در سیستم‌عامل را بالا برده و مسیر را برای فعالیت‌های تخصصی هموار می‌سازد. بدون شک استفاده از این فناوری نیازمند آگاهی کامل کاربر نسبت به فرامین و دستورات مورد نیاز در سیستم‌عامل است که این موضوع کار را برای کاربران مبتدی دشوار می‌سازد. هر چند که آن‌ها می‌توانند همانند گذشته از منوهای قدیمی برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنند.

نمایی دور از اوبونتو

رویداد تازه دیگری که قرار است سیستم‌عامل اوبونتو در سال جدید به خود ببیند، ارائه تلویزیون‌های هوشمند مبتنی بر اوبونتو است. در این سری از تلویزیون‌ها که در نمایشگاه CES امسال رونمایی شد، سیستم‌عامل اوبونتو نصب و همانند یک برنامه مدیریت رسانه‌های دیجیتالی (مدیا‌سنتر) عمل خواهد کرد. هر چند پیش از این، شرکت‌های گوگل و اپل نیز اقداماتی را در زمینه ارائه تلویزیون‌های هوشمند انجام داده‌اند اما به‌نظر می‌رسد رایگان بودن استفاده از اوبونتو برای بسیاری از شرکت‌های سازنده تلویزیون‌های هوشمند وسوسه‌انگیز باشد. هر چند که این سیستم‌عامل محبوبیت و توانایی‌های خود را نیز به منتقدان نشان داده است.

خبری دیگری که در رابطه با اوبونتو منتشر شده است احتمال ارائه تبلت‌های مبتنی بر اوبونتو تا پایان سال 2012 است. شرکت کنونیکال که به عنوان یک شرکت خصوصی، در زمینه ارائه نرم‌افزارهای آزاد و سخت‌افزارهای مبتنی بر آن‌ها فعالیت می‌کند، قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری رقابت سختی را با شرکت‌های گوگل و اپل آغاز کرده و سهمی از بازار تبلت‌ها را به خود اختصاص دهد. به نظر می‌رسد سیستم‌عامل اوبونتو که طبق آخرین گزارش‌ها حدود 20 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد، توانایی دست‌یابی به موفقیت‌های پیش‌بینی شده را داشته باشد.

مصطفی عبدالهی

مجله بایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد