پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

اوضاع اینترنت همچون گذشته است

وزارت ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت نمی‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش‌هایی که مدتی است در اذهان مردم ایجاد شده اعلام کرد شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه جایگزین اینترنت نمی‌شود و در این رابطه گفت: اینترنت به عنوان یک سرویس کما فی السابق در کنار شبکه ملی اطلاعات باقی خواهد ماند.

رضا تقی‌پور می‌گوید هر کس که به اینترنت نیاز داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

تقی‌پور اعتقاد دارد که با آمدن شبکه ملی اطلاعات، مشکلات امنیتی کاهش پیدا می‌کند و پهنای باند شبکه افزایش خواهد یافت اما اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربران را نگران خداحافظی اجباری با اینترنت، شبکه بین‌المللی کرده است.

حالا وزیر ارتباطات دولت دهم، که این دولت را اولین دولت الکترونیک ایران می‌داند، گفته است: شبکه ملی اطلاعات به هیچ‌وجه جایگزین اینترنت نمی‌شود.

برخی از کاربران، از جمله دانشجویان، پژوهشگران، مراکز صنعتی و تجارت الکترونیک نگران بودند که با اجرایی شدن طرح شبکه ملی اطلاعات، دیگر دسترسی آن‌ها به اینترنت عملا از بین برود. گمانه‌هایی که وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی اخیر خود سعی کرده است آن‌ها را پاسخ گوید.

اینترنت، ابزار جاسوسی

دولت معتقد است شبکه کنونی اینترنت، به ویژه موتورهای جست‌وجو، می‌تواند ابزاری برای جاسوسی باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر ارتباطات گفته است: در این که موتورهای جست‌وجوی خارجی ابزارهای جاسوسی بیگانگان هستند شکی نیست و این را می‌توان به‌راحتی از آمارهایی که منتشر می‌کنند، متوجه شد.

موتورهای جست‌وجو از جمله موتور جست‌وجوی گوگل، می‌توانند با تفکیک موقعیت جغرافیایی، گزارش دهند که کاربران ایرانی به چه کاری در اینترنت مشغول هستند یا پژوهشگران در ایران چه کلید واژه‌هایی را جست‌وجو می‌کنند و صنعت‌گران به دنبال چه موضوعاتی هستند.

وزیر ارتباطات می‌گوید: به عنوان مثال اعلام می‌کنند مردم ایران در هفته یا روز مشخصی از کدام کلمات و یا واژه‌ها بیشتر استفاده کرده‌اند که این مفهومش آن است که آن‌ها دائم در حال کنترل و رصد اطلاعات کاربران هستند. هر چند این ظاهر قضیه است اما پشت پرده با سرقت اطلاعات مردم اقدامات جاسوسی و اهداف شوم‌شان را دنبال می‌کنند.

دولت اعلام کرده است برای حفظ امنیت و مسدود کردن راه‌های درز اطلاعات کشور چندین گروه غیر دولتی در زمینه موتورهای جست‌وجوی داخلی در حال فعالیت هستند.

قرار است این موتورهای جست‌وجو در طرح شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شوند.

وزیر ارتباطات در این رابطه گفته است: با راه‌اندازی موتورهای جست‌وجوی بومی از بسیاری از آسیب‌ها و مسائل امنیتی که کوچک‌ترین آن به سرقت رفتن و مخدوش شدن اطلاعات حریم شخصی و خانوادگی افراد است جلوگیری به عمل می‌آید.

ساماندهی فیلترینگ

از سوی دیگر وزارت ارتباطات از تعریف یکپارچه فیلترینگ برای شرکت‌های اینترنتی خبر داده است. براساس ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای، فیلترینگ یکپارچه برای تمامی شرکت‌های اینترنتی تعریف شده و شرکت‌های اینترنتی این اجازه را ندارند که به دلخواه برای سایتی محدودیت و یا عدم محدودیت اعمال کنند.

محمود خسروی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: تعیین سایت‌هایی که مشمول طرح فیلترینگ یکپارچه در کل کشور هستند، از سوی کمیته تعیین مصادیق خواهد بود و شرکت ارتباطات زیر ساخت در آن دخالتی ندارد و تنها دستور را در این زمینه اجرا می‌کند. به گزارش ایسنا، قائم مقام وزیر ارتباطات تاکید کرده است بحث فیلترینگ هم یکی از موضوعاتی است که باید در شبکه ملی اینترنت دیده شود و باید از نظر فنی روی این موضوع اشراف داشته باشیم.

مهدی اخوان در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته بود: فکر می‌کنیم با اجرای پروژه شبکه ملی اینترنت دغدغه‌هایمان در حوزه فیلترینگ کاهش می‌یابد زیرا معتقدیم با اجرایی شدن این پروژه ترافیک بین‌المللی‌مان کاهش یابد.

تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه و جهان به نحوی با مساله فیلترینگ و سانسور در اینترنت مواجه هستند.

سوئد، فرانسه وآلمان در قاره اروپا و کشورهایی مانند هند، عربستان، کره جنوبی، مالزی و در مجموع آسیا به عنوان بزرگترین قاره دنیا و نیز کانادا دارای گسترده‌ترین میزان تنوع فیلترینگ هستند.

به هر روی باید منتظر ماند تا ببینیم از رنگین کمان اظهار نظرهای مختلف درباره شبکه ملی اطلاعات، بالاخره در عمل چه طرحی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور پیاده‌سازی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد