پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

سرعت باند پهن خود را افزایش دهید (قسمت اول)

هنگامی که به استفاده از اتصال اینترنت پرسرعت عادت کنید،‌ ممکن است با فهمیدن این موضوع که سرعت اتصال اینترنت به اندازه‌ای که تصور می‌کردید زیاد نیست، ناامید شوید. در صورتی که برای انجام کار خود به اتصال اینترنت متکی هستید یا از سرویس‌هایی مانند VoIP یا پیغام‌رسانی سریع استفاده می‌کنید، این مطلب بیش از پیش آزار دهنده خواهد بود. معمولاً هنگامی که از چنین وضعی به سرویس‌دهنده اینترنت شکایت می‌کنید، به‌احتمال با پشتیبانی ضعیف فنی مواجه می‌شوید.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید



یا به شما یادآوری می‌شود که تعهد سرویس‌دهنده برقراری اتصال اینترنت تا سرعت معینی بوده است و در مورد حداقل کیفیت خدمات هیچ توافقی در قرارداد وجود ندارد. با تمام این اوصاف، کاملاً تابع سرویس‌دهنده خود نیستید و روش‌هایی برای افزایش سرعت اتصال باندپهن یا حداقل کشف ریشه اصلی مشکلات وجود دارد. در این مقاله، نحوه صحیح اتصال به اینترنت و افزایش سرعت اتصال را بررسی می‌کنیم

شناسایی مشکل
در روزگار مودم‌های Dial-Up، رفع مشکلات بسیار ساده بود. زیرا اتصال به شبکه بر اساس ارسال  پیام‌های صوتی انجام می‌شد و چنان‌چه هنگام برقراری اتصال، صداهایی به غیر از شماره‌ها به گوش می‌رسید، احتمال وجود اختلال در اتصال به اینترنت و دریافت اطلاعات نیز بسیار زیاد بود. اما اگر از اتصال باندپهن ADSL استفاده می‌کنید، روتر یا مودم با استفاده از فرکانس‌های بالا و غیرقابل شنود که با سیگنال‌های صوتی همزیستی دارند، با مرکز تلفن ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، همزمان با به‌کارگیری خط تلفن برای مکالمه می‌توانید از اتصال باندپهن اینترنت نیز بهره‌مند شوید. در مقابل به‌احتمال مشکلاتی که موجب کندی سرعت اتصال می‌شوند، به‌سادگی آشکار نخواهند شد. اتصال باندپهن بسیار پیچیده‌تر بوده و در نقاط مختلف مسیر ارتباط با اینترنت دلایل متعددی برای کاهش سرعت اتصال وجود دارد.


 ممکن است تجهیزات شما دچار مشکل شوند و‌ در سیم‌کشی یا مرکز تلفن محلی مشکلی به‌وجود آید یا سرویس‌دهنده اینترنت مشکلاتی داشته باشد. بنابراین، چنان‌چه با تصور این‌که خط تلفن دچار مشکل شده، با مراکز رفع اشکال تماس بگیرید و پس از بررسی‌ها مشخص شود که اشکال از تجهیزات یا ابزارهای مورداستفاده شما بوده است، باید هزینه این بررسی‌ها را خودتان به عهده بگیرد. به همین دلیل، دراین مقاله ابتدا به نحوه تشخیص مشکل می‌پردازیم. انجام این کار چندان پیچیده نیست و در اغلب موارد راه‌حل ساده‌ای برای مشکلات وجود دارد.


اصول اولیه
براساس اظهارات شرکت مخابرات بریتانیا(BT)، سه شاخص زیر مهم‌‌ترین معیار برای تشخیص کیفیت در اتصال باندپهن ADSL محسوب می‌شوند:
1- جدیدترین فرم‌ویرمربوط به مودم یا روتر خود را دریافت کنید. برخی از نرم‌افزارهای قدیمی میزان هماهنگی  ارتباط خانه و مرکز تلفن محلی را محدود می‌کنند.
2- در تمام سوکت‌های تلفن خانه از یک میکروفیلتر (فیلتر ADSL) مناسب استفاده کنید. به گفته BT، معمولاً کاربران استفاده از فیلتر مذکور را برای تجهیزات Sky TV و ماشین‌های فاکس فراموش می‌کنند.
3-  از به‌کارگیری استاندارد مناسب در سیم‌کشی ساختمان اطمینان حاصل کنید. به‌طور معمول استفاده از کابل‌های بلند موجب اختلال و کاهش قابلیت‌های مودم می‌شود.
در ادامه تمام این معیارها را با جزئیات کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. همواره پیش از هرچیز رعایت اصول فوق را بررسی کنید. از اتصال صحیح تمام کابل‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر اتصال شما ناگهان قطع می‌شود، کابل برق را از روتر جدا کرده و در صورت استفاده از روتر، کابل برق آن را نیز جدا کنید (خاموش کردن این تجهیزات به‌تنهایی کافی نیست).


تجهیزات مذکور را بیست ثانیه به حال خود گذاشته، سپس مودم را دوباره راه‌اندازی کنید، پس از گذشت یک دقیقه روتر و در آخر نیز کامپیوتر را دوباره راه‌اندازی کنید. هنگام استفاده از سرویس ADSL علاوه بر گوشی‌ها و دستگاه‌های فاکس، باید برای تمام تجهیزاتی که به خط تلفن متصل می‌شوند از یک میکروفیلتر استفاده کنید. بنابراین، تمام آژیرهای ضدسرقت و مودم‌های دریافت اطلاعات نیز باید توسط یک میکروفیلتر به خط تلفن متصل شوند. این فیلترها بسیار ارزان‌قیمت هستند، اما ممکن است دچار نقص شده و مشکلاتی را پدید آورند. بنابراین بهتر است همواره چند عدد فیلتر یدکی داشته باشید تا در صورت بروز مشکلاتی در کارایی از آن‌ها استفاده کنید.


به زعم BT،  اختلاف کیفیت تولید در میکروفیلترهای شرکت‌های مختلف تأثیر چندانی بر سرعت اتصال ندارد. یک میکروفیلتر یا به درستی کار می‌کند یا اصلاً کارنمی‌کند. اگر در یک دوره زمانی کوتاه با کاهش چشمگیر سرعت یا اختلال در اتصال مواجه شدید، به‌احتمال یکی از میکروفیلترها دچار اشکال شده است. برای یافتن فیلتر معیوب فیلترهای موجود را یک‌به‌یک جایگزین کرده، هربار با اجرای آزمون سرعت، بازده اتصال اینترنت را بررسی کنید. در صورت استفاده از اتصال باندپهن ADSL، سیم‌کشی تلفن از اهمیت بالایی برخوردار است. این قاعده در مورد کاربران خدمات برخی شرکت‌ها  صادق نیست، اما هنوز هم ممکن است این کاربران با مشکلاتی در مورد سیم‌کشی شبکه اترنت یا کابل USB  میان مودم یا روتر مواجه شوند. اتصالات ضعیف موجب اختلال می‌شوند، بنابراین تجهیزات مورد استفاده را با استفاده از کابل‌های باکیفیت به‌درستی به یکدیگر متصل کنید.


برخی از ‌سایت‌ها توصیه می‌کنند،‌ سیم مربوط به زنگ را از سیستم خارج کنید، زیرا امروزه با وجود گوشی‌های مدرن که دارای زنگ الکترونیکی هستند، نیازی به زنگ‌های قدیمی نیست و این زنگ‌ها عملکردی همانند آنتن‌های هوایی دارند. به این معنی که موجب تداخل سیگنال تجهیزاتی مانند رله‌های سیستم حرارت، اجاق‌های مایکروویوی معیوب، لامپ‌های فلورسنت یا حتی لامپ‌های چشمک‌زن درخت کریسمسی‌شوند. از آنجا که سایر سیم‌های موجود درکابل به صورت جفت هستند، برخلاف سیم مربوط به زنگ موجب تداخل امواج نمی‌شوند. برای آگاهی از جزئیات فنی این مورد به کادر «بهبود سرعت اتصال باندپهن با استفاده از یک I-Plate» مراجعه کنید. فهرست تشخیص خرابی که در کادر «فهرست تشخیص مشکل» ارائه شد،‌ نکته‌های مفیدی را برای بهبود سیم‌کشی در اختیار می‌گذارد. اگر براساس فهرست مذکور اقدام کرده و هنوز هم با مشکل روبه‌رو هستید، در اینجا فاکتورهای دیگری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حلقه مفقوده
 به‌طور معمول برای بهبود سرعت اتصال، کامپیوتر مورد استفاده و نحوه اتصال آن با روتر یا مودم باندپهن بررسی می‌شود. برخی از سرویس‌های باندپهن از مودم‌هایی استفاده می‌کنند که توسط پورت USB به کامپیوتر متصل می‌شوند. در کامپیوترهای قدیمی با اتصال پرسرعت باندپهن، استفاده از این راهکار مناسب نیست.  بهتر است از یک روتر ADSL که مودم توکار  دارد، بهره گرفته و آن را با استفاده از یک کابل شبکه به کامپیوتر متصل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از سازگاری روترهای باندپهن، به سرویس‌دهنده اینترنت خود مراجعه کرده و سپس به خرید اقدام کنید. اتصالات بی‌سیم نیز در برابر مشکلات مصون نیستند. ممکن است ارتباط از طریق وای‌فای نیز تحت تأثیر تداخل امواج سایر تجهیزات بی‌سیم و قطر دیوارهای اتاق قرارگیرد. بنابراین،اگر یک اتصال بی‌سیم باندپهن در اختیار دارید و سرعت اینترنت در کامپیوتری که به‌صورت بی‌سیم به شبکه متصل است، کاهش یافته، برای رفع مشکل می‌توانید آن را با استفاده از کابل اترنت به روتر متصل کنید.


فراموش نکنید که ممکن است روتر نیز معیوب شود. روتر در واقع یک کامپیوتر کوچک است و گاهی با به‌روز رسانی فِرم‌ویر یا حتی استفاده از یک روتر دیگر می‌تواند مشکل کندی اتصال را رفع کند. برای کسب اطلاع از نسخه‌های به‌روز شده نرم‌افزار روتر به وب‌سایت سازنده آن سری بزنید. روترها به‌ندرت دچار نقص می‌شوند، اما اگر یک روتر یا مودم باندپهن اضافی در اختیار دارید، می‌توانید روتر خود را جایگزین‌کرده و سرعت اتصال را بررسی‌کنید. اگر یک روتر قدیمی در اختیار دارید و از سرویس‌های جدید باندپهن استفاده می‌کنید، احتمال عدم سازگاری روتر با خدمات اینترنتی وجود دارد.


برای بهبود سرعت اتصال می‌توانید برخی از تنظیمات رجیستری را تغییر دهید. در موارد معدودی ممکن است با این شیوه افزایش چشمگیری در سرعت اتصال به اینترنت حاصل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره به کادر « تغییر تنظیمات رجیستری برای افزایش سرعت اتصال» مراجعه کنید. نرم‌افزارهایی که با عنوان «تسریع‌کننده اتصال باندپهن» به‌فروش می‌رسند نیز از همین شیوه استفاده می‌کنند. از آنجا که به‌طور رایگان می‌توانید تغییرات لازم را در رجیستری انجام دهید، به صرف هزینه و خریداری چنین نرم‌افزارهایی نیازی نیست. شما می توانید محصولاتی را که موجب تسریع اتصال باندپهن می‌شوند، به دو گروه تقسیم کنید. گروه اول تغییراتی را در رجیستری ایجاد می‌کنند که می‌توانید به‌صورت دستی و بدون هیچ هزینه‌ای آن‌ها را انجام دهید. گروه دوم اطلاعات را فشرده می‌کنند تا با سرعت بیشتری منتقل شوند. به عنوان نمونه‌ای از نرم‌افزارهای اخیر می‌توان به نرم‌افزار On Speed  در آدرس www.onspeed.com اشاره کرد. ابزارهای فشرده‌سازی موجب افزایش‌سرعت دریافت ‌فایل‌های فشرده (مانند اغلب قالب‌های ویدیویی و صوتی) نمی‌شوند.
 دوستان عزیز این مطلب دارای 4بخش هستش انشاالله در روزهای آینده بخش های بعدی رو در وبلاگ قرار خواهم داد

با تشکر مدیریت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد