پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

فن آورى Bluetooth چیست ؟

- امروزه دستگاه هاى الکترونیکى متعددى از فن آورى Bluetooth براى ارتباط بى سیم با سایر دستگاه هاى مجهز به این تکنولوژى استفاده مى نمایند . علاقه مندان به استفاده از این تکنولوژى لازم است در ابتدا با ماهیت ، تهدیدات و نحوه حفاظت در مقابل خطرات احتمالى آشنا شوند .
Bluetooth چیست ؟
Bluetooth ، یک فن آورى است که امکان مبادله اطلاعات بین دستگاه ها بدون نیاز به کابل و یا سیم را فراهم مى نماید .

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

در حقیقت Bluetooth یک استاندارد الکترونیکى است که تولید کنندگان را ملزم مى نماید به منظور ایجاد پتاسیل فوق در محصولات خود ،

تجهیزات و امکانات خاصى را درون دستگاه هاى الکترونیکى تعبیه نمایند . با رعایت نکات مندرج در استاندارد فوق ، دستگاه هاى تولید شده قادر به تشخیص و ارتباط با یکدیگر با استفاده از تکنولوژى Bluetooth خواهند بود.

امروزه اغلب تولید کنندگان معتبر و شناخته شده ،‌ دستگاه هائى را با قابلیت استفاده از Bluetooth تولید مى نمایند . تلفن هاى موبایل ، کامپیوترها و دستگاه هاى PDA ( برگرفته از Personal Digital Assistant ) ،‌ نمونه هائى در این زمینه مى باشند . فن آورى Bluetooth از فرکانس هاى رادیوئى با برد محدود استفاده مى نماید و دستگاه هائى که از تکنولوژى فوق حمایت مى نمایند ، مى توانند با یکدیگر و در یک مسافت مشخص شده و محدود ارتباط برقرار نمایند .

از فن آورى فوق اغلب به منظور برقرارى ارتباط بین دو دستگاه متفاوت استفاده مى گردد ( مثلا" استفاده از یک صفحه کلید بدون کابل براى هدایت سیستم ) .
تهدیدات امنیتى مرتبط با فن آورى Bluetooth
Bluetooth همانند بسیارى از تکنولوژى هاى دیگر مى تواند تهدیدات امنیتى خاص خود را براى استفاده کننده به دنبال داشته باشد . با رعایت نکات ایمنى و بکارگیرى پتانسل هاى خاصى نظیر "تائید" و یا "رمزنگارى" مى توان یک محیط ایمن ارتباطى را ایجاد که داراى شرایط ایمنى مساعدى باشد . متاسفانه تعداد زیادى از دستگاه هائى که از Bluetooth استفاده مى نمایند از کدهاى عددى کوچک ( موسوم به Pin code ) در مقابل رمزهاى عبور استفاده مى نمایند و همین موضوع مى تواند مسائل و مشکلات امنیتى خاص خود را به دنبال داشته باشد .
در صورتى که افراد غیر مجاز قادر به تشخیص و ردیابى یک دستگاه Bluetooth گردند ، مى توانند اقدام به ارسال پیام هاى ناخواسته نموده و یا حتى عملا" امکان استفاده از دستگاه bluetooth را غیر ممکن نمایند . یک مهاجم مى تواند با استفاده از مکانیزم هاى موجود به اطلاعات موجود بر روى دستگاه مورد نظر دستیابى و حتى به آنان آسیب رساند . bluesnarfing نمونه اى در این زمینه است که مهاجمان با استفاده از یک اتصال Bluetooth مى توانند اطلاعات موجود بر روى یک دستگاه مجهز به تکنولوژى Bluetooth را سرقت نمایند . ویروس ها و سایر کدهاى مخرب نیز مى توانند از فن آورى Bluetooth براى آلودگى دستگاه مورد نظر استفاده نمایند .


حفاظت در مقابل تهدیدات
براى حفاظت در مقابل تهدیدات مرتبط با فن آورى Bluetooth موارد زیر پیشنهاد مى گردد :

غیر فعال کردن Bluetooth در زمانى که از آن استفاده نمى گردد . صرفا" در مواردى که قصد ارسال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود دارد ، مى بایست پتانسیل Bluetooth فعال گردد و از فعال نمودن آن در سایر موارد اجتناب گردد . با غیر فعال شدن پتانسل فوق، امکان دستیابى افراد غیرمجاز به دستگاه مورد نظر سلب مى گردد .

استفاده از Bluetooth در hidden mode . در صورتى که Bluetooth فعال شده است ، اطمینان نمائید که در hidden mode و نه discoverable mode پیکربندى شده است . با پیکربندى دستگاه مورد نظر در hidden mode ، سایر دستگاه ها قادر به شناسائى دستگاه مورد نظر نخواهند بود . این موضوع باعث نمى گردد که دستگاه هاى Bluetooth قادر به برقرارى ارتباط با یکدیگر نباشند . در چنین مواردى مى توان دستگاه ها را "pair" نمود . بدین ترتیب آنان مى توانند حتى در hidden mode نیز با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند . با این که دستگاه ها ( نظیر تلفن هاى موبایل و یا headset ) لازم است در ابتدا در discoverable mode به منظور شناسائى یکدیگر پیکربندى گردند ولى در ادامه ( پس از این که "paired" شدند ) مى توانند بدون نیاز به شناسائى مجدد اتصال، با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند .

دقت لازم در زمان استفاده از Bluetooth . در زمان استفاده از تکنولوژى فوق در یک محیط عمومى و در مواردى که دستگاه ها pair و در discoverable mode پیکربندى شده اند ، مى بایست نکات امنیتى را رعایت نمود . در صورت استفاده از دستگاه مورد نظر در یک محیط عمومى ، همواره احتمال شناسائى ارتباط توسط افراد غیر مجاز وجود خواهد داشت .

بررسى تنظیمات امنیتى . اکثر دستگاه ها ویژگى هاى متعددى را به منظور تامین طیف وسیع خواسته استفاده کنندگان ارائه مى نمایند . فعال نمودن برخى از ویژگى هاى ارائه شده ممکن است شما را در معرض تهدیدات بیشترى قرار دهد . در این رابطه لازم است ویژگى هاى غیر ضرورى و یا اتصالات Bluetooth ، غیر فعال شود . همچنین پیشنهاد مى شود تنظیمات دستگاه مورد نظر خصوصا" مقادیر درنظر گرفته شده در ارتباط با سیستم امنیتى دستگاه مورد نظر به دقت بررسى گردد . سعى نمائید صرفا" گزینه هائى را فعال نمائید که ضمن تامین خواسته هاى مورد نظر ، مشکلات و تهدیدات امنیتى خاصى را به دنبال نداشته باشند .

استفاده از پتانسل هاى امنیتى پیش بینى شده در دستگاه . قبل از استفاده دستگاه Bluetooth ، مى بایست امکانات امنیتى ارائه شده همراه دستگاه بررسى و با آگاهى کامل از آنان استفاده گردد . ویژگى هائى نظیر تائید و رمزنگارى نمونه هائى در این زمینه مى باشد .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد