پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

ظهور و سقوط مضحک سلطان اشتراک فایل (قسمت اول)

به گزارش پایگاه خبری گرگان کامپیوتر وبه نقل از ماهنامه شبکه .کیم دات‌کام، بعد از اجاره ملکی 18 میلیون‌دلاری در تپه‌های سرسبز کوتس‌ویل در نیوزلند، ایمیلی را برای همسایه‌هایش ارسال کرد. بنیان‌گذار مگاآپلود، یکی از پرطرفدارترین سایت‌های اشتراک فایل، در این ایمیل خود را یک هکر سابقه‌دار کامپیوتری و دلال و فروشنده اسرار داخلی (کسی که به‌واسطه کار در یک شرکت، اطلاعاتی از کسب‌و‌کار آن دارد...

کیم دات‌کام، بعد از اجاره ملکی 18 میلیون‌دلاری در تپه‌های سرسبز کوتس‌ویل در نیوزلند، ایمیلی را برای همسایه‌هایش ارسال کرد.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

بنیان‌گذار مگاآپلود، یکی از پرطرفدارترین سایت‌های اشتراک فایل، در این ایمیل خود را یک هکر سابقه‌دار کامپیوتری

و دلال و فروشنده اسرار داخلی (کسی که به‌واسطه کار در یک شرکت، اطلاعاتی از کسب‌و‌کار آن دارد و می‌تواند بر این اساس، معاملاتی با سود بالا را صورت دهد) معرفی کرد و برخی از مزیت‌های وجود یک مجرم سابقه‌دار در یک محله را برشمرد! او در ایمیلی که در تاریخ 21 آوریل 2010 ارسال کرد نوشته بود: «تسهیلات جدید پول‌شویی که در محله شما افتتاح شده است، می‌تواند به شما در کلاه‌برداری‌های مالیاتی‌تان کمک‌کند. شبکه بین‌المللی کارمندان هوشمند ما می‌توانند توصیه‌های مفیدی درباره بورس و سهام برای شما داشته باشند.» او افزوده بود که در صورت مواجهه همسایگان با افراد ناجور، آشنایانش می‌توانند با قدرت و خشونت خود به آن‌ها کمک کنند. او در ادامه و با جدیت تمام گفته بود: «من و خانواده‌‌ام نیوزیلند را دوست داریم و با صلح‌و‌صفا به این منطقه آمده‌ایم.» کیم از همسایگانش دعوت کرده بود که برای صرف قهوه به منزل او بروند و اضافه کرده بود: «کوکائین را هم با خودتان بیاورید.(یک شوخی بود)»

درست در همین زمان، وزارت دادگستری ایالات‌متحده، که در حال رسیدگی به شکایت اتحادیه فیلم‌سازان امریکا است، شروع به تحقیق روی این موضوع کرده بود که آیا مگاآپلود از طریق توزیع غیرقانونی فیلم‌ها، موسیقی‌ها و سایر محتوای دیجیتال دارای حق نشر، درآمدی کسب‌کرده است یا خیر. مقامات امریکایی برای مدتی نزدیک به دو سال به همراه همتایانشان در نیوزیلند، استرالیا، آلمان، هنگ‌کنگ، کانادا، انگلیس، هلند و فیلیپین روی این ماجرا کار کردند.


در ژانویه سال 2012، دو هلیکوپتر در چمن‌زار املاک دات‌کام و درست در نزدیکی باغ هزارتوهای سبز و مجسمه‌های زرافه فرود آمدند. پلیس‌های محلی مسلح به تفنگ‌های خودکار، کلت‌های کمری و حتی پتک و اره از هلیکوپترها پیاده شدند. آن‌ها با راهنمایی سه مأمور پلیس ایالات متحده که از اداره پلیسی در همان نزدیکی جریان را کنترل می‌کردند، دات‌کام را که با نام‌های دیگری نظیر کیم اشمیتز، کیمبل و کیم تیم جیم وستور نیز شناخته می‌شد، دستگیر کردند. او خود را در اتاقی مخفی، محبوس کرده بود و هنگامی که او را یافتند در کنار گاوصندوقی نشسته بود که پلیس درون آن یک شات‌گان گلوله‌گذاری شده نیز پیدا کرد. نیروهای پلیس توانستند سه پاسپورت با نام‌های مختلف، 25 کارت اعتباری، یک ساعت مچی ضدگلوله و یک مجسمه تمام قد از مخلوقات فیلم Predator را نیز در این اتاق بیابند. جرثقیل‌ها یک کادیلاک صورتی مدل 1959 و تعدادی خودرو دیگر که ارزش کلی آن‌ها به 5 میلیون دلار می‌رسید را نیز با خود بردند. پلاک برخی از این خودروها سفارشی بوده و روی آن‌ها عباراتی نظیر مجرم (GULTY)، مافیا (MAFIA)، هکر (HACKER) و... نیز به چشم می‌خورد. اما هیچ کوکائینی پیدا نشد!

شکل 1- نمایی از املاک کیم دات‌کام، بنیان‌گذار مگاآپلود، در نیوزلند


بعد از ظهر همان روز، دات‌کام در دادگاه آوکلند در برابر قضات قرار گرفت و با اتهاماتی روبه‌رو شد که می‌تواند بیست سال زندان را برای او به همراه داشته باشد. این اتهامات شامل نقض قوانین کپی‌رایت، توطئه، اخاذی و پول‌شویی برای کسب‌وکاری بود که گفته می‌شد ظرف 7 سال توانسته است از طریق معامله محتوای دزدی، به درآمد ناخالصی حدود 175 میلیون دلار دست یابد. وکیل او در نیوزیلند ادعا می‌کرد که او بی‌گناه است و مگاآپلود تفاوتی با یوتیوب ندارد. دات‌کام با اندامی درشت و هیکلی به اندازه یک یخچال، در لباسی ساده و سیاه رنگ در یک محفظه شیشه‌ای برای عکاسان دهن‌کجی می‌کرد. او به قاضی گفت که اصلاً اهمیتی نمی‌دهد که مردم از او عکس بگیرند؛ چرا که چیزی برای مخفی‌کردن ندارد. دات‌کام در زندان 38 ساله شده و منتظر استرداد احتمالی به امریکا است.


مگاآپلود، تا پیش از این‌که مقامات قضایی فعالیت آن را در ماه ژانویه متوقف کنند، توسط سرویس تحلیل وب آلکسا در فهرست صد سایت پربیننده جهان قرار گرفته بود. مگاآپلود ادعا می‌کند که 150 میلیون کاربر ثبت شده و روزانه 50 میلیون بازدید کننده دارد. دات‌کام و وکیلش سایت را به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی کلاود یا به اصطلاح «گنجه‌آنلاین» برای ذخیره موسیقی، ویدیو، تصاویر و فایل‌های داده‌ای که برای ایمیل‌کردن حجیم هستند، توصیف می‌کنند. یک عروس در شیکاگو که می‌خواهد ویدیوی با کیفیت مراسم ازدواجش را به آشنایانش در بانکوک نشان دهد، می‌تواند آن را در مگاآپلود بگذارد و آشنایانش می‌توانند آن را ببینند یا دانلود کنند. یا یک نوازنده اهل سائوپائولو می‌تواند آهنگی را نواخته و ضبط کند و آن را از طریق مگاآپلود به دست همکارش در مونت‌رئال برساند. مگاآپلود این سرویس‌ها را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌داد. مشتریان اختصاصی می‌توانستند در ازای پرداخت مبلغی، از دانلود سریع‌تر و دسترسی نامحدود بهره‌مند شوند. این کاربران می‌توانستند بر مبنای میزان آپلودهای‌شان و تعداد دفعاتی که محتویات آپلود شده آن‌ها دانلود می‌شد، پول نقد یا جوایزی را نیز دریافت کنند. در دادخواست 72 صفحه‌ای که وزارت دادگستری امریکا به دادگاه عرضه کرده، آمده است که این جوایز و امتیازهای اضافی باعث تشویق کاربران به انتشار مطالب مشمول قانون کپی‌رایت شده و از این طریق زیانی 500 میلیون دلاری را متوجه صاحبان حق نشر آن محتواها کرده است.


شکل 2- دات‌کام و دیگر دستگیر شدگان در برابر قاضی دادگاه نیوزیلند


سایت‌هایی مانند مگاآپلود، بلای جان هالیوود و صنعت موسیقی هستند. این صنایع ادعا می‌کنند که این تخلفات آن‌ها را از رسیدن به سود باز می‌دارد، هزینه تولید را افزایش می‌دهد و باعث کاهش انگیزه هنرمندان برای خلق آثار می‌شود. کاری شرمن، سخنگو و مدیرعامل اتحادیه صنایع ضبط [فیلم و موسیقی] امریکا، معتقد است تحت پیگرد قرار گرفتن مگاآپلود هشداری جدی برای ناقضان قوانین کپی‌رایت است که اگر به دزدی دست بزنند، باید منتظر زندان و عواقب آن باشند.طرفداران آزادی اینترنت، پیش از این نیز در واشنگتون بر سر قوانین کپی‌رایت با اتحادیه فیلم‌سازان و اتحادیه صنایع ضبط درگیر شده بودند، که اتفاقاً این درگیری‌ها به خشونت نیز کشیده شده بود. گروه‌های هک زیرزمینی نیز حملاتی را به ‌سایت‌های دولتی امریکا ترتیب داده بودند. گروه متخلفان آنلاین قوانین کپی‌رایت، با نام طرفداران بین‌المللی نقض کپی‌رایت (Pirate Parties International)، سعی در گردهم آوردن کاربران مگاآپلود برای فعالیت سازماندهی شده در مقابله با پلیس امریکا داشتند. منتقدان معتقدند که از کار انداختن سایت، مجازات نادرستی است که به کاربران بی‌گناهی که به‌صورت قانونی از سایت استفاده کرده‌اند نیز تحمیل می‌شود.


مایکل واینبرگ، از وکلای گروه دانش عمومی (Public Knowledge) که در زمینه دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند، می‌گوید که او ویدیویی را از جلسه‌های کنگره روی مگاآپلود گذاشته بوده است، اما زمانی که سعی کرده آن را دانلود کند، ویدیو و سایت با هم از میان رفته بودند. به گفته ایرا روتکن، وکیل مدافع دات‌کام در امریکا، ارائه‌کنندگان سرویس میزبانی مگاآپلود موافقت کرده‌اند که فایل‌های این سایت را تا پایان فوریه به‌صورت کامل پاک نکنند.این جدال چندین ساله میان طرفداران آزادی آنلاین و دارندگان حق مالکیت معنوی، باعث محکوم‌شدن خوره‌های تبادل موسیقی در نزاع با صنایع ضبط امریکا و محکوم شدن گوگل در دعوا با رسانه‌های خبری مرداک شده است.

"مگاآپلود، شرکتی که تنها30‌ کارمند دارد، در کل 7 سال فعالیتش تنها 175 میلیون دلار درآمد داشته است که حتی از میزان فروش فیلم رنگو در سال 2011 کمتر است"


مگاآپلود، شرکتی که تنها 30 کارمند دارد، در کل هفت سال فعالیتش تنها 175میلیون دلار درآمد داشته است که حتی از میزان فروش فیلم رنگو در سال 2011  نیز کمتر است. کوین‌سو، رئیس دایره محافظت محتوای اینترنتی در اتحادیه فیلم‌سازان امریکا، می‌گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد که شما درباره مگاآپلود چیزی شنیده باشید. بسیاری از دوستان من تا پیش از این حتی نام این سایت را نیز نشنیده بودند. اما این تنها رأس هرم نقض کپی‌رایت است. موردی که اگر بزرگ‌ترین نمونه نباشد، به یقین یکی از بزرگترین‌ها است.»


دات‌کام اصلاً شبیه یک نابغه خلاف‌کار به نظر نمی‌رسد. با آن موهای ژولیده و گونه‌های گوشتالود و تصور متفاوتی که از مد دارد (او همواره لباس‌های سیاه رنگ و کفش‌های تیره با نوک سفیدرنگ می‌پوشد)، بیشتر به شعبده‌بازی می‌ماند که باید پشت یک میز شعبده نشسته باشد. روتکن اجازه مصاحبه با دات‌کام را صادر نکرد، اما می‌گوید که موکلش «نسخه بسیار باهوشی از جانی کَندی (کنایه از آدم خوش صحبت و نیک سرشت) است.» کیوان میرحیدری، یکی از دوستان دات‌کام که مدیر یک کافه در مونیخ است، می‌گوید که همیشه از دات‌کام درباره قانونی بودن فعالیت مگاآپلود سؤال می‌کرده است. میرحیدری به یاد می‌آورد که او یک بار گفته بود: «هیچ چیز غیرقانونی درباره کاری که من می‌کنم وجود ندارد. هیچ چیز. متأسفانه نمی‌توان آن را کاملاً قانونی هم به شمار آورد، چرا که در منطقه‌ای میان این دو قرار دارد. تو میدانی که من احمق نیستم، همه این‌ها به کمک وکلا روشن می‌شود.»


دات‌کام با نام اصلی کیم اشمیتز در سال 1974 به دنیا آمد و در کیل (Kiel)، شهری بندری در شمال آلمان بزرگ شد. او در سال 2001 و در مصاحبه با روزنامه تلگراف لندن گفته بود که سومین فرزند یک کاپیتان کشتی‌های مسافربری و یک آشپز است. او گفته بود که اولین کامپیوترش را در 9 سالگی خریده است و کمی بعدتر، نسخه‌هایی از بازی‌های کامپیوتری‌اش را به دوستانش می‌فروخته است. او افزوده بود: «من دل بزرگی دارم، خودم این را می‌دانم. دراین‌باره نگران باشم؟ اصلاً فکر می‌کنم خیلی هم جالب است. من که خیلی لذت می‌برم.»


به گفته گابریل کیلیگ، یکی از مدیران سابق مدرسه هاینریش هارمز، کیم اشمیتز به مدت دو سال به این مدرسه در پلون (Ploen) آلمان رفته بود، اما آنجا را بدون دریافت مدرک دیپلم ترک کرد. کیلیگ می‌افزاید: «او دانش‌آموز باهوشی بود؛ فقط این هوش را در جای درستی به کار نمی‌برد. او چندان به کار گروهی علاقه نداشت. به یقین او با سایر دانش‌آموزان همراه می‌شد، چرا که یک بذله‌گوی تمام عیار بود اما هیچ کاری در جهت منفعت عمومی نمی‌کرد، بلکه بیشتر باعث گمراهی دیگران می‌شد. هنگامی که گیر می‌افتاد دوستانه و مؤدب رفتار می‌کرد و به راحتی می‌توانست خود را تبرئه کرده و از مخمصه نجات دهد.»


وقتی 18 ساله بود، با نام مستعار کیمبل که از نام بازیگر نقش اول فیلم فراری(The Fugitive) برگرفته شده بود، در مقاله مجله فوربس درباره هکرها از او صحبت شد. فوربس گفته بود که او گروهی از هکرهای بین‌المللی با نام Dope را رهبری می‌کند، با قیافه مبدل در تلویزیون آلمان ظاهر شده است و به بسیاری از سیستم‌های تلفنی شرکت‌های مختلف نفوذ کرده است. ظرف چند سال، کیم ادعا کرد که به کامپیوترهای پنتاگون و سیتی‌بانک نفوذ کرده است. حتی اگر او این کار را کرده بود، هیچ‌کس به دنبال او نبود و حتی کسی متوجه این خرابکاری‌ها نشده بود. اما مقامات آلمانی او را به‌واسطه استفاده از یک حقه نه چندان پیچیده برای برقراری تماس‌های تلفنی رایگان، بازداشت کردند. در سال 1998 او به جرم کلاهبرداری به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. او در یکی از مصاحبه‌ها گفته بود که این محکومیت به او کمک کرده تا پست‌هایی به عنوان مشاور امنیت سیستم‌های کامپیوتری در شرکت‌هایی نظیر لوفت‌هانزا بیابد! یکی از سخنگویان لوفت‌هانزا گفته است که هیچ سابقه‌ای از همکاری اشمیتز با این شرکت وجود ندارد.

"مگاآپلود در سپتامبر 2005 با برنامه «جایزه برای آپلود کنندگان» بر سر زبان‌ها افتاد.برنامه‌ای که در آن به کاربرانی که آپلودهای فراوانی در سایت داشته باشند، جوایز مالی و ‌نقدی داده می‌شد."


مشخص نیست که او در آن زمان از فعالیت‌هایش چقدر درآمد داشته است، چرا که شرکت‌های او یعنی DataProtect و KimVestor هر دو خصوصی بودند. اشمیتز در سال‌های بعد ادعا کرده بود که فعالیت‌های تجاری‌اش در آن زمان چیزی نزدیک به 200 میلیون یورو (نزدیک به 4/262 میلیون دلار امروز) برایش سود به ارمغان آورده است. او در سال 2000 هشتاد درصد سهام DataProtect را به TUV Rheinland، یک شرکت فراهم‌کننده خدمات مهندسی در آلمان فروخت. هرچند این معامله آن‌طور که باید پیش نرفت؛ زیرا کمتر از 2 سال بعد، این شرکت مشاوره اعلام ورشکستگی کرد که این امر باعث بروز درگیری‌های قانونی میان اشمیتز وTUV Rheinland شد.

 

حضور دات‌کام با نام مستعار کیمبل در عکس‌ها و ویدیوهای آنلاین، آن هم سال‌ها پیش از آن که مردم به احتمال ویروسی بودن آن‌ها فکر کنند، موجب شد که داستان زندگی او در سراسر اینترنت پخش شود. تفنگ‌های شکاری، ماشین‌های اسپرت، جت‌های شخصی و هلیکوپترها از مشخصات بارز تمام این عکس‌ها بودند، بدون این‌که مشخص شود آیا این‌ها واقعاً به کیم متعلق هستند یا خیر. یک کارتون آنلاین که در آن زمان منتشر شد، شخصی شبیه جیمز باند را نشان می‌داد که در حال راندن ماشین‌ها و قایق‌های فوق پیشرفته به سمت مقر اصلی مایکروسافت است و در آن‌جا، این مأمور ویژه با نام کیمبل با بیل گیتس که گیج و منگ شده است روبه‌رو می‌شود. و هنگامی که این مأمور ویژه با شلیک گلوله روی دیوار کلمه «لینوکس» را می‌نویسد، بیل گیتس خودش را خیس می‌کند.


پس از آن تصاویری از وی در یک سفر تفریحی به موناکو و در حال حرف‌زدن با ریچارد برانسون در یک کافه، منتشر شد. در این زمان او با یک مرسدس بنز سیاه‌رنگ در حومه شهر ویراژ می‌داد و در هنگام خواندن ترانه‌های روز دنیا با صدای بلند می‌خندید.میرحیدری که با اشمیتز به سفر موناکو رفته بود، از او به عنوان کسی که علاقه دارد با دوستانش خوش بگذراند، یاد می‌کند و می‌گوید: «گاهی مانند کودکی بود که در لباس یک بزرگ‌ سال گیر‌افتاده باشد.» میرحیدری با مقایسه او و استیو جابز فقید می‌گوید: «چندان به پول اهمیت نمی‌داد، مانند برخی از مدیران، افراد را با ایده‌هایش هیپنوتیزم می‌کرد.»


در سال 2001، یعنی زمانی که رالی بین‌المللی Gumball 3000 را برد، چند صد هزار دلار در سایت LetsBuyIt.com سرمایه‌گذاری کرد. سپس به صورت رسمی اعلام کرده بود که آماده سرمایه‌گذاری بیشتر (50 میلیون یورو) در این سایت است در حالی‌که چنین پولی در اختیار نداشت. این کار ارزش سهام این شرکت را تا 300 درصد افزایش داد و او بلافاصله توانست سهامش را با سودی 1,5 میلیون دلاری بفروشد. در سال 2002 او دوباره به دلیل انتشار رازهای داخلی شرکت‌ها، متهم و به مجازات‌‌های تعلیقی محکوم شد.پس از آن اشمیتز تا حدودی از دیده‌ها پنهان شد. در دهه اول قرن حاضر به‌صورت رسمی نامش را به کیم دات‌کام تغییر داد و مرکز فعالیتش را به هنگ‌کنگ منتقل کرد. در اسناد این کشور او به عنوان مدیر10 شرکت از جمله مگاآپلود ثبت شده است. در تصویری که به تازگی از سوی وزارت مالیات و گمرکات هنگ‌کنگ منتشر شده است، دفتر اصلی مگاآپلود با یک ورودی شیشه‌ای دیده می‌شود که روی آن کلمه MEGA با حروف آبی و مشکی نقش بسته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد