پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

ایران به فرم‌های ثبت دامنه‌های جدید دسترسی پیدا کرد

کاربران ایرانی از این پس می‌توانند دامنه‌های بین‌المللی سطح بالا را برای سایت‌های خود انتخاب کنند. معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به حضور ایران در چهل و سومین اجلاس جهانی سازمان نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنت گفت: امکان دسترسی به پیشنهادات ثبت دامنه‌های سطح بالای عمومی جدید برای ایران به عنوان یکی از اعضای کمیته مشورتی GAC فراهم شده است.

نتایج حضور ایران در اجلاس آیکان؟

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


علی اصغر انصاری در گفت‌وگو با مهر از حضور ایران در چهل و سومین اجلاس آیکان که به تازگی در کاستاریکا برگزار شد، خبر داد و نتایج حضور ایران را در این اجلاس، تشریح کرد.

وی با بیان این که اجلاس بین‌المللی سازمان نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی -آیکان- هر سال سه بار و در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این اجلاس موضوعات روز مربوط به نام‌ها و دامنه‌های اینترنتی مطرح و مورد توجه اعضا قرار می‌گیرد.

ایران عضو کمیته مشورتی آیکان

انصاری در تشریح ساختار موسسه آیکان که به صورت هیات مدیره‌ای اداره می‌شود و دارای اعضای حقوقی و حقیقی است، به مهر گفت: آیکان از دو بخش سازمان پشتیبان –SO– و کمیته‌های مشورتی –AC– تشکیل شده است که روسای SOها و ACها در قالب 21 عضو اعضای هیات مدیره آن را تشکیل می‌دهند. وی با بیان این که SOها بیشتر بحث‌های فنی و تکنیکال را دنبال می‌کند و شامل 3 بخش کد نام‌های کشور با نام اختصاری CCNSO، نام‌های دامنه‌های سطح بالای عمومی جدید با نام اختصاری GNSO و مجموعه آدرس‌گذاری با نام اختصاری ASO می‌شود، ادامه داد: در واقع این SOها بر بخش‌های فنی و حقوقی دامنه‌های ملی و محلی و ثبت آن‌ها را نظارت دارد و پیشنهادات مربوطه را به کمیته‌های مشورتی ارائه می‌دهد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مجموعه دیگری که در آیکان فعالیت دارد و اصطلاحا با نام AC و یا کمیته‌های مشورتی شناخته می‌شود، تصریح کرد: ایران عضو یکی از زیرمجموعه‌های کمیته‌های مشورتی آیکان با نام GAC است. وی کمیته‌های مشورتی را شامل چهار گروه GAC ،SSAC ،RSSAC و AAC عنوان کرد که ایران عضو گروه GAC که کمیته مشورتی دولتی محسوب می‌شود و 112 نماینده از کشورها و نواحی در آن حضور دارند، است.

دسترسی ایران به دامنه‌های سطح بالا

انصاری با تاکید بر این که هرآن چه که بخواهد در آیکان به تصویب برسد پس از بررسی‌های فنی و حقوقی از سوی SOها، در کمیته‌های مشورتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از نهایی شدن به عنوان مصوبه به تصویب آیکان می‌رسد، خاطرنشان کرد: ما به عنوان سازمان فناوری اطلاعات نماینده ایران در GAC هستیم و ملاحظات دولت خود را در آیکان اعلام می‌کنیم؛ به این ترتیب هر آن چه که از سوی آیکان بخواهد تصویب شود به عنوان لایحه و پیشنهاد در کمیته‌های مشورتی مطرح می‌شود و ما می‌توانیم در فرآیند تصویب آن اعمال نظر کنیم.

وی با اشاره به موضوع ثبت دامنه‌های سطح بالای عمومی جدید که هم اکنون مطرح است، گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای کمیته GAC تمامی ایمیل‌ها و پیشنهادات مربوط به ثبت دامنه سطح بالا را که قرار است در آیکان تصویب شود، دریافت می‌کند؛ با این وجود اگر نگرانی و دغدغه و ملاحظه‌ای در کار باشد آن را مطرح کرده و آیکان نیز با مشورت و رای‌گیری از ما به عنوان یکی از اعضا، پیشنهاد اخذ شده را مصوب خواهد کرد.

دات حافظ، دات سعدی!

انصاری با بیان این که در اجلاس جهانی آیکان در کاستاریکا مهم‌ترین بحثی که مطرح شد مربوط به ثبت دامنه‌های جدید سطح بالای عمومی بود، به مهر گفت: هم اکنون آیکان این امکان را به وجود آورده که هر دامنه اینترنتی را با پرداخت هزینه که حدود چند هزار دلار است، بتوان به ثبت رساند؛ بر این اساس این موضوع و تعریف دامنه‌های جدید نگرانی‌هایی را برای دولت‌ها به وجود آورده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با ارائه مثالی این گونه توضیح داد: برای مثال هم اکنون امکان ثبت دامنه -دات حافظ و یا دات سعدی- ممکن شده و هر فرد حقیقی و حقوقی در هر کجای دنیا می‌تواند آن را خریداری کرده و زیر دامنه‌های آن را به فروش برساند که این گونه موارد دغدغه‌هایی را برای کشورها از حیث ملاحظات ملی به همراه خواهد داشت به همین دلیل کمیته مشورتی GAC در این اجلاس از آیکان خواست تا دسترسی به تمامی فرم‌های پیشنهاد ثبت دامنه‌های سطح بالا را از سراسر دنیا به این کمیته بدهد و پس از ارزیابی توسط GAC و موافقت با آن در هیات مدیره آیکان مورد تصویب قرار گیرد.

سید محمد اسلامی

مجله بایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد