پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

مصاحبه با ''لینوس تروالدز'' در مورد آینده لینوکس

بعضی از افراد به دلیل این که پایه‌گذار یک فناوری یا یک جنبش نوین در یک شاخه بوده‌اند، بسیار شناخته‌تر از دیگر افرادی هستند که در آن راستا فعالیت داشته‌اند. یکی از افرادی که جزو افراد تاثیرگذار در جهان آی‌تی می‌باشد ''لینوس تروالدز'' است که بیشتر شما او را می‌شناسید. تروالدز یک مهندس نرم‌افزار است که بیشتر شهرتش به خاطر آغاز و توسعه هسته لینوکس بوده است. در حقیقت او معمار ارشد پروژه هسته لینوکس بود و بیشتر فعالیت‌هایی که تحت جنبش متن‌باز و در مورد سیستم‌عامل لینوکس در سراسر جهان انجام می‌گیرد،

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

به نوعی تحت نظارت او و در قالب تیم‌های مختلف است. تروالدز 28 دسامبر سال 1969، در فنلاند به دنیا آمد و نام او از روی برنده آمریکایی جایزه نوبل شیمی، ''لینوس'' انتخاب شده است. او از سال 1988 تا سال 1996 در دانشگاه هلسینکی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته علوم کامپیوتر درس خوانده است و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در زمانی که به ارتش فنلاند پیوست، متوقف کرد.

او برای اولین بار یونیکس را در قالب مطالعات دانشگاهی‌اش به صورت یک میکرو ویکس منتشر کرد. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید حدود 2 درصد از هسته لینوکس توسط خود تروالدز نوشته شده است و این سیستم‌عامل در حال حاضر بیش از هزاران پشتیبان در سراسر جهان دارد و تروالدز مسئولیت بررسی نهایی این موضوع را دارد که کد جدیدی که به هسته وارد شده است، استاندارد بوده یا این که نادرست است. تروالدز صاحب نشان تجاری لینوکس است و نحوه استفاده از آن را در تمامی موسسه‌های لینوکس کنترل می‌کند. او به تازگی صحبت‌هایی را در مورد سیستم‌عامل‌های متن‌باز و به خصوص سیستم‌عامل لینوکس در سایت apcmag.com انجام داده است. مطمئنا خواندن این مصاحبه برای شما هم لذت بخش خواهد بود.

در چند سال اخیر به نسبت گذشته حجم عظیمی از پول به دنیای متن‌باز وارد شده است. این موضوع چه تاثیری بر این جنبش خواهد گذاشت؟

شاید اولین مزیت این ماجرا در این باشد که دیگر مردم فکر نمی‌کنند که برنامه‌نویسی که با این پروژه همکاری دارد، نمی‌تواند از همین راه کسب درآمد کند. هجوم پول به بازار فروش متن‌باز توانسته است بسیاری از نقاط ضعفی را که در گذشته برای این شاخه وجود داشته از میان برداشته و تعادل مناسبی را میان کار و پول برای افرادی که در این راستا فعالیت می‌کنند، به وجود آورد.

شرکت‌های تجاری نظیر IBM و RedHat چه نقشی در این میان دارند؟ آیا به این جنبش کمک می‌کنند یا بیشتر باعث می‌شوند تا این جنبش رنگ و بوی مادی پیدا کند؟

بیشتر کارشناسانی که از گذشته با ما همکاری می‌کرده‌اند، همیشه نگران بودند که متن‌باز درگیر مسائل مالی و تجاری شود. درست است که آن‌ها تا حدی تعادل را به جهان متن‌باز برگردانده‌اند اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ما همیشه به این موضوع توجه داریم و هیچ‌گاه این جنبش را درگیر مسائل این چنینی نخواهیم کرد.

بازار لینوکس تا پنج سال آینده چگونه خواهد شد؟

من نمی‌توانم پیش‌بینی خوبی در این زمینه داشته باشم زیرا به جای این که به مسائل مالی و تجاری این جنبش فکر کنم بیشتر درگیر مسائل فنی هستم اما فکر نمی‌کنم که هیچ برنامه اقتصادی به صورت 5 ساله طراحی شود و مسلما اهداف ما بلند مدت‌تر از این زمان کوتاه خواهند بود.

اکنون با چه مشکلاتی درگیر هستید؟

ما همیشه مشکلات بسیاری داشته‌ایم اما بزرگترین دغدغه حال حاضر این است که توسط تمامی افراد مورد پذیرش قرار گرفته و آن‌ها ما را درک کنند. تا چند سال پیش تمامی مردم فکر می‌کردند که فعالیت در این جنبش بیشتر اتلاف وقت است اما اکنون شرایط بسیار بهتر از گذشته شده است. البته ما هنوز با مشکلات زیادی نظیر حق امتیازها و مالکیت‌های انحصاری و مشکلاتی که در زمینه مالکیت نرم‌افزارها وجود دارند، درگیر هستیم ولی این مشکلات در حاشیه کار ما قرار خواهند گرفت.

حدود 20 سال از عمر لینوکس می‌گذرد. آیا هنوز هم این کار برای شما جالب بوده و جذابیت روزهای اول را دارد؟

اگر این گونه نبود مسلما من به این کار ادامه نمی‌دادم. لینوکس برای من جالب و هیجان‌انگیز بوده و فکر می‌کنم تا به امروز خوب از پس آن برآمده‌ام.

در مورد مایکروسافت و فعالیت‌هایی که در مورد متن باز کردن ویندوز انجام داده است، چه نظری دارید؟ عده‌ای از کارشناسان معتقدند که این کار را بیشتر به منظور جلب نظر مشتریان و کاربرانش انجام داده است.

من ترجیح می‌دهم که در این باره نظری ندهم و در واقع فکر می‌کنم بهتر باشد که دخالت در این امور ذهن ما را به خود مشغول نکند. از نظر من تنها باید در مورد فناوری‌ها فکر کرد زیرا بخشی که مربوط به تجارت و بازاریابی است، خودکار از پس خودش برخواهد آمد.

منبع:مجله بایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد