همیشه اولین ها برای ما مهم بوده اند . اولین مدرسه ، اولین خودرو ، اولین دوچرخه ، اولین کنسول ، اولین بازی ،و…
این بار می خواهیم اولین بازیهای رایانه ای در هر سبک را به شما معرفی کنیم . می خواهیم گذری به تاریخ پوسیده و گرافیک های نابود شده زمانه بزنیم . به زمانی که تقریبا هیچ کدام از ما بازی خور های حرفه ای، هنوز به دنیا نیامده بودیم .
اولین بازی تیر اندازی اول شخص سه بعدی ، همراه با افکت ها و محیط گرافیکی ۳D .بازی Wolfenstein 3D با گرافیکی ۸ بیتی، یکی از زیبا ترین بازیهای تاریخ خود را برای بازی کننده رقم زد . بازی که پایه گذار یک سبک ویژه شد و بعد ها توسط دیگر استدیو ها ارتقا داده شد . ایده این بازی در سال ۱۹۹۲ از بازی Catacomb گرفته شد . اگر از بازی خور های ان زمان بپرسید این Wolfenstein 3D به اندازه ندای وظیفه امروزی هوادار داشته است .
گرچه در سال های قبل مانند ۱۹۸۸ و ۱۹۸۶ نیز تلاش هایی برای ساخت بازی تیر اندازی با محیطی سه بعدی شد و حتی در ساب ۱۹۸۴ نیز بازی Doom 1 با ویژگی های باور نکردنی عرضه شد اما خیلی از کارشناسان این بازی را پایه گذار و تعین کننده استاندارد های سبک تیر اندازی امروزی می نامند . بازی که بعد ها با Doom 3و هیلو۱ به کامل شد و در نسل ۷ به اوج خود رسید .
اولین بازی داستان محور : Space Invaders Part II
همواره این سینما و تلویزیون بوده است که
داستان هارا به خوبی روایت می کرده است . اما در گذشته نیز بازیهای بودند
که با داستانی ویژه دنیای دیجیتال را تغییر دادند .
خیلی از گیمر ها با بازی Space Invaders اشنایی دارند . زمانی که دستگاه
های pinball و skeeball در همه جای این کره خاکی در حال گسترش بود گروهی
تصمیم گرفتند که این بازی را در محیط رایانه ای منتقل کنند که دارای
داستانی تاثیر گذارباشد .
در سال ۱۹۸۰ بازی Space Invaders Part II انقلابی در این زمینه به وجود اورد که تا امروز نیز پابرجا مانده است و خیلی سریع بقیه بازی ساز ها نیز با استفاده از این ایده و داستان سرایی دیجیتال بازیهای جالبی ساختند . بازیهایی مثل Pac-Man و Donkey Kong تقریبا یک سال بعد از این بازی منتشر شدند . شخصیت ها و بازیهایی که به یکی از محبوب ترین کاراکتر های دوران بازی سازی تبدیل شدند . هنو هم خیلی از افراد هستند که صحنه ابتدایی بازی Donkey Kong که یک دوشیزه درمانده را در چنگال خود گرفته بود به یاد دارند .
اولین بازی استراتژیکی همزمان :Herzog Zwei
بازی Herzog Zwei در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار در کنسول سگا جنسوس رونمایی شد .این بازی اولین بازی در این سبک نبود اما اولین بازی بود که استاندارد های این سبک را به وجود اورد . قبل از این بازی نیز بازیهایی مثل Utopia در سال ۱۹۸۱ توسط Intellivision و Air Support در سال ۱۹۸۴ توسط Commodore 64 و بازی Modem Wars توسط IBM PC معرفی و رونمایی شدند . اما این بازی Herzog Zwei که تمام آلمان یک بازی استراتژیک را در خود جمع کرد . المان هایی که ما امروز انرا با نان RTS می شناسیم .مکانیزم های خرید ، فرمان ، تشکیل پایگاه ها ، نیروهای کوچک ، جمع اوری منابع ، سوخت و غیره همه توسط این بازی معرفی شد.
اولین بازی چند نفره انلاین :Snipes
در سال ۱۹۸۳ بازی Snipes با یک گرافیک جالب
و پر پیچ خم معرفی شد .بازی ساده ای که درآن بازیکن باید لانه آفت های
مزاحم را نابود می کرد و در آن واحد چهار نفر می توانستند از طریق شبکه ان
را بازی کنند . این بازی بر وی سیستم عامل های Novell نصب می شد.
تقریبا این بازی پدر جد تمام بازیهای انلاین امروزی مثل ندای وظیفه ، کانتر ، استارکرفت و غیره می باشد .
حتی قبل از اینکه نینتندو به کنسول دستی
Gameboy فکر کند ، این بازی که توسط کمپانی Intellivision ساخته شده بود
روانه بازار شد و بازی Mattel Auto Race در سال ۱۹۷۷ پیشگام صنعت بازیهای
قابل حمل شد .
این بازی توسط یک نور یک LED مشخص می شد و از حافظه نیم کیلو بایتی برای
ذخیره داده های خود استفاده می کرد .سرعت خودرو توسط سه محور ( کلید یا
دنده ) کنترلی نشان داده می شد و هر چه به کلید های بالاتر می رفتید سرعت
شما نیز بیشتر می شد.مسیر مسابقه نیز دارای سه لاین مساوی و کنار هم بود
.این بازی خیلی سریع در تمام دنیا محبوب شد .
اولین بازی دنیای مجازی انلاین : Neverwinter Nights
قبل از اینکه وارد دنیای پر راز و رمز
World of Warcraft و یا وارد سیاه چاله های Star Wars: The Old Republic
شویم ،بازیخور های قدیمی در دنیای بی نهایت فانتزی زیبایی زندگی می کرد، در
دنیای Neverwinter !
داستان ساخت اولین بازی دنیای مجازی انلاین به سال ۱۹۹۱ باز می گردد .
زمانی که نوشته هایی مبنی بر یک بازی تحت شبکه با قابلیت های عجیب با نام
Danish Dungeons & Dragons در حال ساخت است ،منتشر شد، داستان این بازی
از سال ۱۹۷۸ به بعد ایجاد شده بود.
این که این بازی موفق بود یا نه مشخص نیست اما همه کارشناسان متوفق القول به این نتیجه رسیده اند که اولین بازی انلاین دنیای مجازی بازی Neverwinter Nights است ( در سال ۲۰۰۰ نیز استدیوی “بایوور” یک بازی با همین نام ساخت که با ان اشتباه نشود !)
این بازی خیلی سریع پیشرفت کرد به طوذری که
در سال ۱۹۹۷ بیش از ۱۱۵۰۰۰ کاربر داشت و به طور معمول در یک سرور حدود ۵۰۰
بازیکن مشغول بازی بودند !
این بازی شروع کننده عصری نوین در دنیای مجازی بود و باعث شد گیمر هایی به
وجود بیایند که تمام زندگیشان در دنیای مجازی ساخته خودشان صرف می شود ،
ساعت ها بر روی صندلی نشسته و مشغول ساخت دنیای مجازی خود شوند!
تقریبا ۱۵ سال قبل از اینکه”ویل رایت” با آشپزی ، کار و عشق مجازی وارد دنیای کامپیوتر ها شود، کمپانی جوان Activision یک بازی جالب را به مردم دنیا نشان داد .این کمپانی که با فعالیت در زمینه رایانه های کوچک خانگی شروع به کار کرده بود در سال ۱۹۸۵ یک بازی با نام Little Computer People را به دنیا و مردم معرفی کرد .
این بازی سال ها جلوتر از زمان خود بود و روایت گر موجودات یا انسان هایی بود که در یک رایانه مشغول فعالیت بودند . در این رایانه شما می توانستید هر فرد را به کاری مشغول کنید . محیط بازی شبیه خانه های عروسکی کوچک است که در ان افراد می بایست از حیوانات کامپیوتری خود مراقبت می کردند ،و کارهای کوچک و بزرگ یک منزل را نیز انجام می دادند . مثلا فردی مخصوص پیانو بود یا فردی مخصوص تایپ نامه ها بود و می توانست حتی نامه های را به سرپرست خود ( همان بازیکن ) بنویسد و او را راهنمایی کند .
این بازی بر روی اولین کنسول خانگی عرضه شد . قبلا نیز گفته شده بود که اولین کنسول خانگی در دنیا کنسول بازی اودیسه بود .
در سال ۱۹۷۲ چند بازی ورزشی برای این کنسول تازه وارد ساخته شد . در ان زمان هنوز بازیهای دیگر به وجود نیامده بودند و بیشتر بازیهای ورزشی در کانون توجه بود . به همین دلیل نیز بازیهای فوتبال( راگبی ) ، هاکی ، تنیس و اسکی برای این کنسول ساخته و منتشر شد .
اولین بازی ساخته شده نیز بازی فوتبال امریکای ( راگبی ) بود ( گرچه خیلی محبوب نشد !)زمین بازی به خوبی ساخته شده بود و حتی در بازی پاس ، ضربه ، و حتی Touchdown نیز گنجانده شده بود .
نکته جالب در این بازی این بود که برای شبیه سازی کامل بازی یک پوشش پلاستیکی سبز رنگ شبیه به چمن زمین راگبی بر روی تلویزیون های ان زمان نصب می شد ( هنوز تلویزیون رنگی به بازار نیامده بود و گرافیک های رنگی به وجود نیامده بودند !) این ویژگی بازی را بیش از حد واقع گرایانه می کرد . باید ان را با راگبی ( NFL ) سال ۲۰۱۳ مقایسه کرد .
گرچه محبوب ترین بازی ان زمان تنیس بود .
همراه بازیهای رایانه ای موسیقی های جالبی
نیز داشته اند . همه بازی خور ها در هر زمانی از موسیقی های داخل بازیهای
لذت برده اند و خیلی از این موسیقی ها ماندگار شده اند.
اما در سال ۱۹۸۴ بازی Pitfall II: Lost Caverns با چهار فطعه موسیقی توسط
کمپانی اتاری منتشر شد .برای اجرای این چهار قطعه موسیقی یک چیپ مخصوص در
کارتریج های اتاری نصب شد که عمل پردازش موسیقی هارا انجام بدهد .
موسیقی الهام گرفته از “جان ویلیامز” در بازی Raiders of the Lost Ark که اهنگ سازی ان توسط “تیم شاتر” انجام شده بود توجه همه بازیخور ها را به خود جلب کرد .موسیقی کاملا با محیط بازی همخوانی داشت و ماجراجویی های یافتن گنج ها را خیلی زیباتر می کرد .
اولین سرویس بازی دانلودی : PlayCable
قبل از اینکه سرویس هایی مانند OnLive و
Direct2Drive و Xbox Live Arcade به وجود بیایند ، دنیای توزیع دیجیتالی
خیلی ساده بود و هنوز مانند یک کودک چند ماهه سردرگم دنیای پیرامون خود بود
.گرچه سرویس توزیع انلاین بازی در ان زمان یه انقلاب واقعا جالب در دنیای
دیجیتال بود .
در سال ۱۹۸۱ بازی PlayCable توسط سرویس توزیع تلویزیون کابلی Intellivision
games منتشر شد . سال ۱۹۸۳ نیز کمپانی Gameline یک سرویس شبیه را برای
کنسول Atari 2600 راه اندازی کرد که از کابل های تلفن برای انتقال داده ها
استفاده می کرد .هیچ کس فکر نمی کرد در ۲۰ سال اینده این سرویس ها چگونه
فراگیر خواهند شد .
حسین براتی_دنیای بازیهر کدام از این بازیهای پایه گذاری برای نوادگان خود بودند . نوادگانی که به حق توانستند یاد و خاطره اجداد خود را حفظ کنند .این بازیهای اولین بازیها در سبک و نوع خود بودند که وارد دنیای بزرگ گیمر ها شدند .