پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

گامی دیگر درجهت افزایش پهنای‌باند

موضوع پهنای باند از موضاعات مناقشه بر انگیز حوزه ICT کشور تاکنون بوده است. موضوعی که عوامل زیادی در آن نقش دارند که از این رو اجماع بر رسیدن به یک شعار ثابت در آن به مشکل برخورده است.

یکی از عوامل در این حوزه فراهم کردن زیر ساخت مناسب است؛ زیر ساختی که بتوان بر مبنای آن پهنای باند مورد نیاز کاربر را پس از حل عوامل دیگر در اختیار او گذارد

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

در سال‌های اخیر سرویس‌های با پهنای باند زیاد Broad Band که به اختصار با نام B.B. شناخته می‌شوند، رشد قابل ملاحظه‌ای در کشورهای مختلف داشته و از آن‌جایی که این سرویس‌ها نقش بسیار مهمی در امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها دارند توجه همه کشورها و اپراتورهای مخابراتی به توسعه زیرساخت‌های B.B. معطوف شده است. به علاوه این که سرویس‌های B.B. در آسیا نسبت به سایر نقاط دنیا رشد چشمگیری داشته است.

اجرای آزمایشی پـروژه نسل جدید شبکه‌های مخابرات نوری (GPON) در استان تهران به عنوان یک خبر مهم درحوزه دسترسی به اینترنت و افزایش سرعت در کشور مطرح است. اتفاقی که با بهره‌برداری از آن و اختصاص افزایش پهنای باند قابل دسترسی مشترکان، امکان پیاده‌سازی پروژه فیبرنوری منازل محقق خواهد شد.

بخش های اصلی شبکه‌های باند پهن برای ارائه سرویس‌ها را شبکه‌های دسترسی شامل شبکه‌های دسترسی زمینی و رادیویی و شبکه‌های انتقال IP تشکیل می‌دهند که هم اکنون شرکت مخابرات استان تهران در شبکه دسترسی زمینی در حال اجرای پروژه‌ای برای افزایش پهنای باند قابل دسترسی به مشترکان است.

ابراهیم یافتیان قائم مقام مدیرعامل مخابرات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تشریح اهداف و نحوه اجرای پروژه شبکه غیرفعال نوری یا به اختصار همان GPON پرداخت و اظهار داشت: ''شبکه دسترسی زمینی ابتدا با اجرای کابل‌های مسی با قطرهای مختلف بین مراکز تلفن و مشترکان آغاز شد و در طول سال‌های گذشته همواره مورد استفاده و توجه اپراتورهای مخابرات بوده است''.

وی با بیان این که شبکه دسترسی زمینی با ورود فیبرنوری به شبکه مخابرات ابتدا برای ارتباطات راه دور و سپس برای ارتباطات بین مراکز مورد استفاده قرار گرفت، افزود: ''به تدریج با توسعه تجهیزات و نیاز فزاینده لایه دسترسی به پهنای باند بیشتر و با توجه به مسائل فنی و اقتصادی فیبرنوری در لایه دسترسی نیز به کار گرفته شده است؛ در واقع میان پهنای باند قابل استفاده برای مشترکان و مدیای انتقال و دسترسی، ارتباط وسیعی وجود دارد به این معنی که هر چه سهم کابل مسی کم‌تر و سهم فیبرنوری بیشتر شود، پهنای باند قابل استفاده توسط مشترک افزایش خواهد یافت''.

یافتیان شبکه دسترسی اپراتورهای مخابراتی تلفن ثابت را تلفیقی از کابل مسی و فیبرنوری عنوان کرد که با نام عمومی و مدل مفهمومی FTTX یا همان Fiber To The X نام گذاری شده و پروژه اتصال فیبرنوری منازل – FTTH – که قرار است در کشور اجرایی شود یکی از المان‌های این مدل مفهومی است.

این مقام مسئول در مخابرات استان تهران با بیان این که استان تهران دارای شبکه IP مستقل بوده و تاکنون سرویس‌های فراوانی به متقاضیان ارائه کرده است، ادامه داد: ''با توجه به تلاش‌های انجام شده هم اکنون بیش از 10 هزار و 293 کیلومتر فیبرنوری در لایه‌های مختلف در استان‌های تهران و البرز وجود دارد که در استان تهران 8 هزار و 952 و در استان البرز یک‌هزار و 341 کیلومتر فیبرنوری وجود دارد.

وی اظهار داشت: ''امروزه اپراتورهای مخابراتی با توجه به رشد سالیانه بالای 40 درصد ترافیک دیتا و ویدئو و صوت از فناوری‌های جدیدی بهره‌برداری می‌کنند؛ هر چند در این بین ساختار ترکیبی شبکه‌های دسترسی از کابل‌های مسی و فیبرنوری محدودیتهایی در ارائه سرویس جدید موجب می‌شود که با بهره‌گیری از فناوری GPON و توسعه شبکه فیبرنوری و افزایش پهنای باند قابل دسترس مشترکان می توان براین محدودیتها غلبه کرد.

یافتیان به مهر گفت: هم اکنون تجهیزات شبکه غیرفعال نوری GPON در مراکز بومهن و کهریزک تهران نصب و در حال راه اندازی و بهره برداری است که پس از پیاده‌سازی موفق آن در سایر مراکز مخابراتی تهران نیز اجرا می‌شود؛ براین اساس پیاده‌سازی پروژه FTTH قابل انجام خواهد بود.

وی با تاکید بر این که با به‌کارگیری فناوری‌های PON و Splitterهای نوری – شکاف‌های نوری – پروژه FTTH نیز به راحتی قابل پیاده‌سازی خواهد بود، تصریح کرد: ''اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2003 توصیه‌نامه سری G.984 را برای استاندارد GPON ارائه کرد که در آن امکان انتقال بسته‌های اطلاعات با اندازه‌های بزرگ‌تر و یا طول‌های متغیر امکان‌پذیر است که می‌تواند پهنای باند بالاتری را منتقل کند.

بر این اساس در این شبکه نوری امکان انتقال اطلاعات با سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه فراهم است که قابل ارتقاء تا 10 گیگابیت نیز خواهد بود.

یافتیان با بیان این که GPON توانایی کاربرد همزمان برای شبکه‌های صوت و تصویر و دیتا را دارد به مهر گفت: ''این شبکه نوری دارای المانـهای مختلفی است که در سمت مرکز تلفن نصب می‌شوند و اطلاعات و پیامها را توسط فیبرنوری به سمت شبکه‌های نوری ارسال می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد