پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

آشنایی با ابزارها و قابلیت های Kaspersky Internet Security 2013

شرکت کسپرسکی یکی از قدرتمندترین شرکت های دنیا در زمینه امنیت دنیای مجازی می باشد . نرم افزارهای امنیتی ساخت این شرکت همیشه در رده برترین نرم افزارهای امنیتی قرار می گیرند و در تست ها نیز امتیازات بالایی را کسب می کنند . این شرکت به تازگی نسخه جدیدی از کامل ترین بسته امنیتی خود موسوم به Kaspersky Internet Security 2013 را عرضه کرده است . در این مطلب قصد داریم تا شما را با ابزارها و قابلیت های این بسته امنیتی آشنا کنیم . پس با ما همراه باشید …….

قسمت اول

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

نصب

نصب به ساده ترین شکل ممکن صورت می پذیرد . در واقع تنها با کلیک بر روی دکمه Install مراحل نصب شروع شده و تمام می شود و دیگر هیچ سوالی از شما پرسیده نخواهد شد . به همین راحتی .

************

رابط کاربری

یکی از مهمترین بخش های هر نرم افزار ، رابط کاربری یا همان User Interface آن می باشد . شرکت های سازنده نرم افزارها همیشه سعی شان را می کنند تا محیط برنامه های خود را به شکلی طراحی کنند تا کاربران بتوانند خیلی زود به آنها عادت کرده و ارتباط خوبی برقرار کنند . نرم افزارهای امنیتی نیز از این قضیه مستثنا نیستند .

شرکت کسپرسکی نیز در این نسخه رابط کاربری زیبا و ساده ای را برای کاربران خود در نظر گرفته است . در تصویر زیر می توانید نمای کلی صفحه اصلی کسپرسکی اینترنت سکیوریتی ۲۰۱۳ را مشاهده کنید .

در قسمت بالا گزینه های مربوط به بخش تنظیمات قرار گرفته اند . در قسمت وسط نیز می توانید اطلاعاتی درباره وضعیت کلی نرم افزار مانند وضعیت تهدیدات ، حفاظت ، بروز رسانی و لایسنس را بدست بیاورید . اما قسمت پایین صفحه اصلی را می توان مهمترین بخش آن طلقی کرد . جایی که شما از طریق آن می توانید به سایر ابزارها و بخش های دیگر دسترسی داشته باشید . این بخش ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد .

**************

بخش Scan

مهم ترین بخش اکثر نرم افزارهای امنیتی ، بخش مربوط به عملیات اسکن می باشد . جایی که با استفاده از آن می توانید تا عمیق ترین لایه های سیستم را جستجو کرده و بدافزارها را کشف و نابود کنید . در اینترنت سکیوریتی ۲۰۱۳ چهار گزینه برای اسکن در اختیار خواهید داشت .

* Full Scan : با استفاده از این گزینه می توانید سیستم خود را به صورت کامل و عمیق اسکن کنید . البته اسکن از طریق این روش کمی زمان بر است . مدت زمانی که صرف اسکن با استفاده از این روش می شود بستگی به قدرت سخت افزاری و حجم فایل های شما خواهند داشت .

* Critical Areas Scan : برخی از بخش های سیستم هستند که امکان وجود بدافزار در آنها بسیار بالاست . این بخش ها معمولا با نام ” مناطق بحرانی ” شناخته می شوند . قسمت هایی مانند Startup سیستم شما که بدافزارها به منظور راه اندازی اتوماتیک خود ، تغییراتی را در آنجا ایجاد می کنند . این روش اسکن بسیار سریع است و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت .

* Vulnerabilities Scan : حتما در گویا آی تی زیاد در مورد آسیب پذیری ها خوانده اید و بارها هم تاکید کرده ایم که با نصب به موقع بروز رسانی های ارائه شده برای نرم افزارهای مورد استفاده تان ، مانع از نفوذ بدافزارها و هکرها به سیستم تان شوید . با استفاده از این روش اسکن می توانید به آسیب پذیری های موجود در نرم افزارهای کامپیوتر خود که هنوز اصلاح نشده اند پی ببرید . همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید تا اینجای کار حدود ۶ آسیب پذیری در نرم افزارهای سیستم من مشاهده شده است .

اوه ! ظاهرا وضعیت خیلی خوب نیست  . پس از پایان اسکن آسیب پذیری ها حدود ۱۸ آسیب پذیری در نرم افزارهای سیستم من کشف شده است . با کلیک بر روی دکمه Detected Vulnerabilities می توانید لیست آسیب پذیری های موجود را مشاهده کنید که به دو بخش آسیب پذیری های سیستمی و آسیب پذیری های نرم افزاری تقسیم می شوند

با کلیک بر روی هر کدام از آیتم های و کلیک روی دکمه Fix it قادر به رفع آن آسیب پذیری خواهید بود .

یک راه حل بهتر : هنگامی که در حال مشاهده لیست بودم ، دیدم بعضی از نرم افزارهای که آسیب پذیری دارند را به ندرت استفاده میکنم و یا اصلا استفاده نمی کنم . بهترین راه حل در این شرایط پاکسازی آن نرم افزار است . چون باعث رفع آسیب پذیری خواهد شد و هم زحمت آپدیت کردن را از روی دوش شما بر خواهد داشت .


* اسکن سفارشی : اگر میخواهید چند آیتم مشخص ( مثلا یک یا چند درایو یا فایل ) را اسکن کنید ، روی لینک Browse کلیک کنید تا بتوانید این آیتم ها را یکجا مشخص کرده و آنها را اسکن کنید . با کلیک روی دکمه Add نیز پنجره ی دیگری ظاهر خواهد شد که به شما امکان اسکن بخش های مختلفی از سیستم مثل درایوهای شبکه  ، بوت سکتورهای هارد دیسک و … را می دهد .

بخش Update

بخش بروز رسانی این نسخه از اینترنت سکیوریتی ۲۰۱۳ زیاد گسترده نیست و تنها به نمایش اطلاعاتی جرئی از وضعیت بروز بودن بانک اطلاعاتی بدافزارها می پردازد . اطلاعاتی نظیر آخرین زمان بروز رسانی بانک اطلاعاتی ، تعداد امضاهای مربوط به بدافزارها که هم اکنون در بانک اطلاعاتی وجود دارند و وضعیت اجرای بروز رسانی که می تواند یکی از سه حالت اتوماتیک ، دستی و یا طبق زمان بندی باشد .

اما برای تغییر در تنظیمات بخش آپدیت روی گزینه Settings که در قسمت بالا و سمت راست پنجره وجود دارد کلیک کنید . در اینجا تنها دو گزینه را مشاهده می کنید .

Run Mode : در این بخش می توانید حالت اجرای بروز رسانی را تغییر دهید . روی این دکمه کلیک کنید . در پنجره ظاهر شده شما سه گزینه را خواهید دید . دو گزینه اول و دوم یعنی Automatic و Manual که مشخص هستند که به ترتیب حالت اجرای بروز رسانی را به اتوماتیک و دستی تغییر می دهند . اما حالت سوم که By Schedule نام دارد ، باعث اجرای بروز رسانی طبق برنامه زمان بندی خواهد شد . به عنوان مثال شما تعیین می کنید که آنتی ویروس تان روزی یک بار و در ساعت ۱۴٫۳۰ آپدیت شود .

Update Source : در این قسمت می توانید مشخص کنید که بروز رسانی ها از کجا دریافت شوند . این بخش برای کاربران ایرانی کارایی بالایی خواهد داشت . دلیل آن را در ادامه خواهیم گفت .

به صورت پیشفرض در این قسمت گزینه Kaspersky Lab update servers را مشاهده می کنید که نشان می دهد شما از سرورهای بروز رسانی شرکت کسپرسکی استفاده می کنید . برخی کاربران ایرانی که از نسخه های بدون لایسنس این نرم افزار استفاده می کنند ، قابلیت بروز رسانی آن را نخواهند داشت . در عوض برخی سایت ها اقدام به راه اندازی سرورهایی می کنند که فایل های مربوط به بروز رسانی نسخه های مختلف آنتی ویروس ها و نرم افزارهای امنیتی روی آنها قرار می گیرد و کاربران می توانند از آنها به منظور بروز رسانی آنتی ویروس شان استفاده کنند . البته این روش هم خالی از اشکالات امنیتی نیست . چون ممکن است که در بین این فایل های بروز رسانی ، فایل های خطرناک دیگری هم به سیستم کاربران منتقل شده و بعدا دردسر ساز شوند .

اما دسته ی دیگری از کاربران از روش آپدیت آفلاین استفاده می کنند . یعنی فایل های بروز رسانی را به صورت مستقیم از سایت های ارائه دهنده ، دانلود کرده و سپس آن را به محل مربوطه انتقال می دهند تا بروز رسانی انجام شود .

برای استفاده از هر دو روش ( اضافه کردن سرور آپدیت جدید و آپدیت آفلاین ) باید روی دکمه Add کلیک کرده و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید . مثلا آدرس آی.پی مربوط به سرور آپدیت را اضافه کرده و یا فولدری که فایل های آپدیت آفلاین در آن قرار دارد را از روی هارد انتخاب کنید .

*********

بخش Safe Money

این بخش به تازگی به نسخه اینترنت سکیوریتی ۲۰۱۳ کسپرسکی اضافه شده است و همه تلاش خود را برای حفاظت از اطلاعات مالی شما به کار می گیرد . هر وقت شما بخواهید از طریق سایت های بانکی ، سایت های پرداخت الکترونیکی و یا سایت های تجارت الکترونیک اقدام به انجام عملیات مالی کنید ، سیستم های حفاظتی وارد عمل شده و سعی می کنند تا امن ترین شرایط را برای شما فراهم کنند . چهار مورد از این اقدامات به شرح زیر هستند :

* مقایسه آدرس وبسایت مورد نظر شما با لیست وبسایت های امن . این کار به منظور جلوگیری از هرگونه حمله فیشینگ صورت می گیرد . به صورت خلاصه حملات فیشینگ سعی دارند تا با جعل ظاهر یک وبسایت مطرح ( مثل وبسایت های بانکی ) ، اقدام به ربودن اطلاعات شما کنند .

* بررسی گواهی امنیتی وبسایت مورد نظر شما . با انجام این بررسی توسط کسپرسکی ، احتمال انتقال پشت پرده اطلاعات به سایت های جعلی به حداقل خواهد رسید .

* بررسی آسیب پذیری های سیستم عامل شما در رابطه با انجام عملیات مالی در اینترنت .

* پیشنهاد به شما برای باز کردن وبسایت های بانکی و تجاری در حالت Safe Money به صورت اتوماتیک . هنگامی که قصد وارد شدن به سایت های بانکی و تجاری را داشته باشید ، به صورت اتوماتیک به شما پیشنهاد می شود که از حالت Safe Money استفاده کنید . حالت Safe Money در واقع مرورگر شما را با یک پروفایل جدید و در حالت Sandbox اجرا خواهد کرد . در این حالت دیگر میزان تهدیدات به حد صفر خواهد رسید .

البته می توانید لیست سایت های بانکی مورد نظر خود را به قسمت Safe Money اضافه کنید تا در هنگام بارگذاری این سایت ها ، حالت Safe Money به صورت اتوماتیک فعال شود .

بخش Parental Control

این بخش مخصوص والدین است تا بتوانند بر فعالیت فرزندان خود نظارت داشته باشند و یا محدودیت هایی را در دسترسی به برخی وبسایت ها برای آنها بوجود بیاورند .

برای شروع کار باید یک کلمه عبور انتخاب کنید . در قسمت بعد از شما پرسیده خواهد شد که این کلمه عبور بر چه بخش هایی اعمال شود . این بخش ها عبارتند از تغییر در تنظیمات برنامه ها ، دسترسی به برنامه های فعلی و حذف برنامه ها . هر کدام از گزینه ها را که نخواستید غیر فعال کرده و دکمه Create Password را کلیک کنید .

در صفحه بعدی لیست اکانت های موجود در سیستم برای شما نمایش داده خواهد شد . به صورت پیشفرض کنترل والدین بر روی همه اکانت ها غیر فعال است و باید به صورت دستی و با کلیک بر روی دکمه Enable فعال شوند .

با کلیک بر روی دکمه تنظیمات در همین بخش می توانید کنترل کاملی بر فعالیت اکانت مذکور (  مثلا حساب کاربری پسرتان ) داشته باشید . این محدودیت ها عبارتند از :

* ساعات استفاده از کامپیوتر ( به تفکیک روزهای هفته )

* استفاده از برنامه ها و بازی ها

* ساعات استفاده از اینترنت ( به تفکیک روزهای هفته )

* محدودیت در وبگردی ها ( مثلا عدم دسترسی به سایت های غیر اخلاقی ، خشونت آمیز ، مواد مخدر ، چت و انجمن های گفتگو ، فحاشی در فضای وب و … )

* کنترل بر روی دانلود انواع فایل ها ( مثلا موزیک ، ویدئو ، برنامه و … )

* کنترل بر روی برنامه های پیام رسان فوری ( مثلا جلوگیری از چت کردن با برخی افراد مشخص شده )

* کنترل بر روی فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی ( مثلا مسدود کردن پیام های ارسال شده از سوی اشخاص مشخص شده )

* جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی ( مثل اطلاعات مربوط به کارت های اعتباری ، آدرس محل سکونت و شماره تلفن )

* نظارت بر روی کلمات ( مثلا استفاده از برخی کلمات خاص و یا ترکیبی از کلمات در پیام ها و پست های ارسال شده در وبسایت ها )

*************

بخش Applications Activity

بخش Applications activity به شما امکان نظارت بر پردازش های جاری سیستم را خواهد داد . اما شاید فکر کنید که این بخش چه اهمیتی می تواند داشته باشد ؟ جواب ساده است ؛ برای خلاصی از شر برخی بدافزارهای مزاحم . البته نه اینکه بخواهیم ذهنیت شما را در مورد برنامه قدرتمند Kaspersky Internet Security 2013 خراب کنیم . این برنامه با استفاده از روش های بسیار پیشرفته در مقابل اکثر بدافزارها به خوبی مقاومت می کند . اما مسئله ای که وجود دارد این است که امنیت هیچگاه صد در صد نیست و ممکن است که حتی آنتی ویروس ها و برنامه های امنیتی شما نیز فریب بدافزارها را بخورند . بسیار خب ، توضیحات کافیست است . به سراغ این بخش می رویم .

کل این بخش در یک پنجره خلاصه می شود که در آن می توانید تمام پردازش های جاری سیستم را مشاهده کنید . علاوه بر مشاهده همه پردازش ها ، امکان مشاهده وضعیت امنیتی هر پردازش نیز فراهم شده است . این وضعیت با استفاده از چراغ های رنگی که در مقابل هر پردازش قرار گرفته است مشخص می شود . به صورت خلاصه در این پنجره می توانید چهار عمل اصلی انجام دهید . این عملیات عبارتند از :

* Application Rules : با راست کلیک بر روی یکی از پردازش ها و انتخاب گزینه Application Rules می توانید به سطوح دسترسی و قوانین مربوط به برنامه مذکور دسترسی پیدا کنید . پیشنهاد می کنیم که در صورتی که زیاد با سطوح دسترسی ها و قوانین امنیتی مربوط به برنامه ها آشنایی ندارید ، تغییری در این بخش ایجاد نکنید . این مورد برای پردازش های حیاتی سیستم عامل بیش از پیش تاکید می شود .

* Run sequence : با انتخاب این گزینه پنجره کوچکی باز می شود که رابطه این پردازش را با دیگر پردازش ها نشان می دهد . این قسمت می تواند کارایی زیادی در خلاص شدن از شر بدافزارهایی که از سدهای امنیتی عبور کرده اند داشته باشد . به عنوان مثال شما به یک پردازش مشکوک شده اید و می خواهید آن را از بین ببرید . اما تلاش های شما بی نتیجه می ماند . در اکثر مواقع سناریوی این گونه بدافزارها به این صورت است که دو پردازش به صورت همزمان اجرا می شوند . سپس این دو پردازش در بازه های زمانی کوتاه وجود یکدیگر در حافظه سیستم را بررسی می کنند . در صورتی که یکی از آنها در حافظه وجود نداشته باشد ، پردازش بعدی آن را اجرا می کند و بدین ترتیب از بین بردن یکی از آنها کمی مشکل خواهد بود .

این ابزار به شما امکان می دهد تا روابط بین پردازش ها را پیدا کنید . بنابراین می توانید متوجه شوید که یک پردازش مشکوک که رفتاری مشابه بدافزارها دارد ، با کدام یک از پردازش های دیگر در ارتباط است و بتوانید گام هایی را به منظور نابود سازی آنها بردارید .

* Move to group : با استفاده از این قابلیت می توانید یک پردازش را به گروه های خاصی اضافه کنید . در کسپرسکی اینترنت سکیوریتی ۲۰۱۳ چهار گروه وجود دارد که شامل Untrusted ، High restricted ، Low restricted و Trusted می شوند . اگر یک پردازش را به گروه Untrusted اضافه کنید ، کسپرسکی دیگر اجازه اجرای آن پردازش را به کاربران نخواهد داد . نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی که پردازش مسدود شده توسط شما مورد نیاز دیگر نرم افزارها باشد ، در روند کاری آن نرم افزارها اخلال بوجود خواهد آمد . پس مراقب باشید . در موارد دیگر مانند High restriction و Low restriction مسدود سازی صورت نخواهد گرفت و تنها حساسیت کسپرسکی در مورد فعالیت های آن پردازش خاص بیشتر خواهد شد .

ترفندی برای برنامه نویسان : در صورتی که برنامه نویس هستید و مدام با دخالت آنتی ویروس در هنگام اجرای برنامه های تان مواجه می شوید ، بهتر است که پردازش برنامه ی خود را به گروه Trusted بیفزایید تا دیگر مشکل بوجود نیاید .

منتظر قسمت پایانی باشید ……
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد