پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

آن‌چه ویندوز۸ از لینوکس به ارث برده است

پابلو پیکاسو می‌گوید: «هنرمندان خوب کپی می‌کنند، هنرمندان بزرگ می‌دزدند!» اگرچه ویندوز و لینوکس در طراحی، ایدئولوژی، پیاده‌سازی و حتی مخاطبان با هم متفاوتند، اما بر پایه اصول مشترک طراحی سیستم‌عامل ساخته شده‌اند.

ادعای سرقت ایده‌های لینوکس توسط مایکروسافت همواره از سوی برخی هواداران لینوکس مطرح بوده است، اما اکنون دیگر به نظر می‌رسد که مایکروسافت به حدی رسیده است که برخی از این ویژگی‌ها را حتی بهتر از لینوکس پیاده‌سازی می‌کند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

در ادامه، هشت ویژگی تازه ویندوز 8 را خواهیم دید که منشاء ظهور آن‌ها کنجکاوی ما را برانگیخته است.


1-پنجره کپی فایل: برای ایجاد شفافیت بیشتر، مایکروسافت پنجره جدیدی را برای کپی، جابه‌جا کردن، تغییرنام و پاک کردن فایل‌ها پیاده‌سازی کرده است که نه‌تنها فرآیند عملیات را نشان می‌دهد بلکه گرافی بصری برای نمایش سرعت دارد و می‌تواند فرآیند را برای هر یک از عملیات‌های در حال اجرا متوقف کرده یا به‌حالت تعلیق درآورد. چنین پنجره کپی فایلی تقریباً جزئی از مدیر فایل‌های (File Manager) لینوکسی ناتیلوس و دلفین بوده است. نکته مهم این است که زمانی که اشکالی در فرآیند کپی وجود داشته باشد، ویندوز 8 تمام فرآیند را متوقف نمی‌کند بلکه تنها همان یک یا چند مورد را به صف خطاها اضافه می‌کند.


2- مانت فایل‌های ISO : بالاخره مایکروسافت در ویندوز 8 امکان مانت کردن فایل‌های ISO را به سیستم‌عامل خود افزوده است. وقتی این فایل‌ها مانت شوند، یک درایو جدید به اکسپلورر اضافه می‌شود که یک درایو نوری را شبیه‌سازی می‌کند. این قابلیت مفید، مدت‌ها است که در سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس وجود داشته است. البته باید گفت که هیچ یک از توزیع‌های لینوکسی این کار را به‌سادگی ویندوز 8 (با یک دبل کلیک) به‌انجام  نمی‌رسانند

شکل 1:مقایسه پنجره کپی فایل در ویندوز ۸ و  محیط دسکتاپ KDE لینوکس

-ویندوز آماده جابه‌جایی:  ابزار Windows To Go به کاربران امکان می‌دهد که محیطی زنده از ویندوز 8 را روی درایوهای فلش USB 2.0 یا USB 3.0 نصب کرده و روی سیستم‌های مختلف از آن استفاده کنند.

شکل 2:امکان مانت کردن فایل‌های ایزو به صورت پیش‌فرض در ویندوز8 وجود دارد.

این سیستم حتی از جدا کردن این درایو ویندوزی هم پشتیبانی می‌کند که در چنین صورتی سیستم‌عامل تا اتصال دوباره درایو USB فریز می‌شود. سیستم‌های زنده یا Live لینوکسی از مدت‌ها پیش در دسترس بوده‌اند، اما کارایی آن‌ها معمولاً هیچ‌گاه به پای سیستم‌های نصب شده نمی‌رسیده است. اما در نسخه ویندوزی چون مایکروسافت سیستم فایلی NTFS خود را برای این سناریو بهبود بخشیده است، این نسخه‌های زنده حتی روی درایوهای USB 2.0 روان و سریع کار می‌کنند. البته این قابلیت تنها در نسخه Enterprise‌ ویندوز وجود خواهد

شکل3:یکی از پنجره‌های ویزارد ایجاد یک Flash drive برای استفاده از  Windows To Go

4-سیستم‌فایلی ReFS: نسل جدید سیستم‌فایلی مایکروسافت با نام رمز Protogon   که پیاده‌سازی مایکروسافت از ReFS  است، در ویندوز سرور ۲۰۱۲ معرفی خواهد شد، هرچند تا  استفاده در کلاینت‌ها راه زیادی در پیش دارد. این سیستم بسیار شبیه ZFS و نمونه لینوکسی آن Btrfs است و هنگامی که با Microsoft Storage Spaces جفت شود، از فرآیندهای  Copy-on-Write هم پشتیبانی می‌کند. حتی اگر تصور کنیم که مایکروسافت همه چیز را از ابتدا و از اساس طراحی کرده است، به نظر می‌رسد به دقت سیستم‌فایل ZFS را مورد بررسی قرار داده و از آن «الهام» گرفته است. به هر حال، مسئله سرقت یا نوآوری نیست. با این‌که مایکروسافت در بسیاری از موارد ایده‌هایی را از دنیای لینوکس وام گرفته است، اما نتیجه نهایی به نسبت خوب از کار درآمده و به راحتی بیشتر کاربران و البته حفظ سهم ویندوز از بازار منتهی خواهد شد.


5-رابط کاربری مترو: ایده‌های اولیه مترو حدود 5 سال پیش و در رابط‌های بصری Zune و Media Center ظاهر شدند. مایکروسافت با عرضه مترو آشکارا سیستم‌های لمسی را هدف گرفته است. البته مایکروسافت پیشتاز این حوزه نیست. لینوکس و مک از مدت‌ها پیش روی رابط‌های سبک مخصوص دستگاه‌های قابل حمل کار کرده‌اند. در دنیای لینوکس نخستین قدم‌ها در راه یکسان‌سازی تجربه کاربران روی سیستم‌های لمسی و سیستم‌های دسکتاپ با یونیتی اوبونتو برداشته شد که دقیقاً می‌خواست تجربه روی تبلت‌ها و نت‌بوک‌ها را شبیه دسکتاپ‌ها کند. اگرچه مایکروسافت با انتخاب ظاهر مترو به ریسک بزرگی دست زده است، اما به یقین کار با سیستم مترو از تمام سیستم‌های لمسی دیگر ساده‌تر است.


6-یکپارچه‌سازی اجتماعی: توزیع‌های لینوکس و به‌ویژه اوبونتو مدت‌ها است که یکپارچه‌سازی با شبکه‌های اجتماعی را به صورت پیش‌فرض در خود داشته‌اند. منوی Me که از نسخه‌های بتای ۱۰/۰۴  در اوبونتو ظاهر شد، وضعیت کاربر را در تمام شبکه‌های اجتماعی به‌روز کرده و اطلاعات جدید را مستقیماً به دسکتاپ کاربر هدایت می‌کرد. مایکروسافت هم بالاخره یکپارچه‌سازی محدودی را توسط برخی برنامک‌هایش تدارک دیده است که البته تا رسیدن به حد و اندازه‌های نمونه‌های مشابه لینوکسی راه زیادی در پیش دارد.
یکپارچه‌سازی کنونی در ویندوز 8 به صورت پراکنده در برنامک‌های مختلف گنجانده شده است و به صورت یکنواخت در تمام سیستم‌عامل دیده نمی‌شود. مثلاً در بخش‌های مختلف ویندوز 8 امکانی برای کار با گوگل‌پلاس پیش‌بینی نشده است. گرچه امکان اشتراک‌گذاری از طریق منوی charm همواره وجود دارد اما تنها به شبکه فیس‌بوک محدود است که این وضعیت تقریباً در تمام بخش‌های ویندوز دیده می‌شود.

شکل4:منوی Me  در لینوکس اوبونتو از مدت‌ها قبل با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه شده بود.

7-یکپارچه‌سازی با کلاود: ویندوز 8 یکپارچگی با محیط ابری مایکروسافت را با سادگی هرچه بیشتر در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سیستم درست همانند سرویس Ubuntu One که از Ubuntu 11.04 معرفی شد، امکان همسان‌سازی داده‌ها و پشتیبان‌گیری از اطلاعات را فراهم می‌کند. Ubuntu One پنج گیگابایت فضای رایگان را به هر کاربر اختصاص می‌داد و امکان ارتقا تا 20 گیگابایت با پرداخت ۲/۹۹ دلار در ماه وجود داشت. مایکروسافت با فضای ۷ گیگابایتی SkyDrive نه‌تنها امکان ذخیره داده‌ها و همسان‌سازی اطلاعات را فراهم می‌کند بلکه تنظیمات شخصی کاربر نظیر پس‌زمینه و برنامه‌های نصب‌شده را هم میان سیستم‌های مختلف متصل به یک حساب همسان‌سازی می‌کند. هزینه‌ ۲۰ گیگابایت فضای اضافی  در این سرویس ۱۰ دلار در سال است.

شکل 5:پنجره راه‌اندازی سرویس Ubuntu One‌ در کنار صفحه نخست نصاب Sky Driver

8-پشتیبانی توکار از USB 3.0: تیم سازندگان ویندوز 8 در نخستین پست‌های وبلاگشان به پشتیبانی محلی از  USB 3.0 اشاره کردند. البته کاربران لینوکس به خاطر دارند که این پشتیبانی، از سه سال پیش در لینوکس وجود داشته است. اگرچه مایکروسافت با این کار راحتی بیشتری برای کاربران فراهم کرده است، اما دستگاه‌های USB 3.0 مدت‌ها بود که به لطف درایورهایی که سازندگان سخت‌افزارها عرضه کرده‌اند، با ویندوز 7 هم کار می‌کردند!



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد