پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نگاهی به ویژگی‌های جدید شبکه در ویندوز8 (بخش پایانی )

مایکروسافت پیش‌بینی کرده است که در چند سال آینده کاربران دستگاه‌های همراهی مانند نوت‌بوک و تبلت افزایش چشم‌گیری داشته باشند و با فرض این‌که سیستم‌عامل روی این دستگاه‌ها باید ویندوز8 باشد، سعی کرده نگاه ویژه‌ای به قابلیت‌های شبکه‌های موبایل و بی‌سیم داشته باشد و امکانات و ویژگی‌هایی را به آن اضافه کند تا کاربران را راضی نگاه داشته و کار کردن با شبکه‌ها را آسان کند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

این دیدگاه روی بخش شبکه نیز تأثیرگذار بوده و ویژگی‌های جدید مدیریت شبکه‌ها در ویندوز۸  به‌شدت متأثر از مترو و رابط گرافیکی مخصوص تبلت‌ها است.


عمده ویژگی‌ها و تغییرات با این هدف صورت گرفته است که کاربران شبکه‌های بی‌سیم و شبکه‌های سلولی موبایل به‌راحتی و به‌سرعت بتوانند به شبکه متصل شده، تنظیمات شبکه را انجام دهند، سرعت و حجم اطلاعات تبادلی روی شبکه را مشاهده یا شبکه را غیرفعال کنند. پشتیبانی از شبکه‌های موبایل 3G و 4G و سیم‌کارت‌های تلفن همراه، افزودن تنظیمات شبکه‌های بلوتوث، افزودن قابلیت‌های امنیتی جدید برای شبکه‌های وای‌فای و چند ویژگی اساسی در هسته ویندوز برای سرویس‌دهنده‌ها و ویندوز سرور، از تازه‌های شبکه در ویندوز8 هستند و البته مانند تمام بخش‌های دیگر، کاربران ویندوز7 می‌توانند از همان استایل و امکانات ویندوز قبلی استفاده کرده و کارهای خود را انجام دهند. در این نوشتار سعی می‌کنیم 12 ویژگی جدید مهم و بارز شبکه‌ای در ویندوز8 را معرفی کنیم.

گزارش‌گیری آنی از وضعیت شبکه
در Task Manager، بخش Performance امکان گزارش‌گیری آنی و همزمان از وضعیت شبکه (در 60 ثانیه گذشته) را به‌صورت نموداری برای شبکه‌های مختلف فراهم می‌آورد. اگر روی گزینه Ethernet برای شبکه‌های کابلی و گزینه Wi-Fi برای شبکه‌های بی‌سیم کلیک شود، توان خروجی شبکه، حجم دریافت اطلاعات (Receive)، حجم ارسال اطلاعات (Send)، آدرس IP شبکه، آدرس MAC، مشخصات کارت شبکه، وضعیت سیگنال‌های شبکه‌های بی‌سیم و اطلاعات دیگری درباره شبکه را برای کاربر نمایش می‌دهد. اگر روی گراف نمایش داده شده در این بخش راست کلیک کرده و گزینه View net  work  details را انتخاب کنید، اطلاعات جزئی‌تر و بیشتری از وضعیت تبادل اطلاعات در شبکه نمایش داده می‌شود. این اطلاعات برای مدیران سیستم و شبکه بسیار سودمند خواهد بود و به آن‌ها می‌گوید که شبکه روی یک سیستم خاص در چه وضعیتی است.

ویژگی NIC Teaming
یکی از قابلیت‌های جدید ویندوز8 و ویندوز سرور 2012،NIC Teaming است که در نسخه‌های قبلی ویندوز یک چالش بزرگ و دردسرساز بود. این ویژگی برای مواقعی است که شما روی یک سیستم دارای چندین کارت شبکه فیزیکی یا مجازی هستید یا خودتان به‌صورت مجازی چندین کارت شبکه تعریف کرده‌اید. Teaming به شما اجازه می‌دهد که تحت هر شرایطی برای تمامی کارت‌های شبکه از یک آدرس IP استفاده کنید یا کارت‌ها را طوری مدیریت و کنترل کنید که ترافیک شبکه میان آن‌ها تقسیم شود و یک وضعیت تعادل یا بالانسینگ در شبکه ایجاد شود. این ویژگی که بیشتر در سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به مدیران سیستم اجازه می‌دهد که شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) تعریف کرده و برای هر شبکه نیز یک کارت شبکه تعریف کنند. همچنین این ویژگی از استانداردهای EEE 802.3ad و IEEE 802.1ax/LACPor روی سوییچ‌ها و روترها پشتیبانی می‌کند. Teaming در برنامه مجازی‌سازی مایکروسافت یا Hyper-V نیز یک ابزار بسیار سودمند است. در گذشته باید روی ویندوز از برنامه‌های NIC Teaming جانبی استفاده و برای خریداری آن‌ها هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شد. تنظیمات Teaming در بخش Server Manager است.

درصورت بروز مشکل درهریک از تایپیک ها حتما مدیریت را درجریان بذارید

تنظیمات PC
مژده دیگر ویندوز8 به کاربران تبلت و دستگاه‌های همراه، مدیریت برخی از ویژگی‌های شبکه در بخش PC Settings است. اگر در منوی کلاسیک ویندوز8 ماوس را به لبه سمت راست صفحه‌نمایش ببرید، پس از ظاهر شدن Charm bar  با  Setting می‌توانید به بخش PC Settings وارد شوید. در این بخش از قسمت Share می‌توان برنامه‌ها و بخش‌هایی از ویندوز را که کاربران مختلف به آن دسترسی دارند، به اشتراک گذاشت یا از حالت اشتراک درآورد. از بخش Wireless می‌توان شبکه‌های مختلف رادیویی ویندوز مانند 3G، بلوتوث و وای‌فای را فعال/غیرفعال کرد. همچنین می‌توان از این بخش به Airplane Mode دسترسی داشت. بخش جالب توجه دیگر در PC Settings، بخش HomeGroup  است. موزیک، اسناد، ویدیو، تصاویر، چاپگر و دستگاه‌های دیگر از این بخش قابل اشتراک‌گذاری در شبکه هستند. تعریف یک گروه کاربری در شبکه و استفاده از یک رمزعبور مشترک برای کاربران آن گروه نیز از این بخش قابل مدیریت است. ویژگی مهم این بخش دسترسی آسان به تنظیمات مختلف شبکه بدون ورود به کنترل‌پنل و بخش‌های مختلف ویندوز است.

درصورت بروز مشکل درهریک از تایپیک ها حتما مدیریت را درجریان بذارید

اسکای درایو
مایکروسافت برای عقب نماندن از قافله سرویس‌های ابری مانند Dropbox و رقابت با iCloud  شرکت اپل، سرویس اسکای درایو  را به‌طور پیش‌فرض در ویندوز8 قرار داده است. در منوی Start ویندوز یا همان مترو می‌توانید آیکون این سرویس را ببینید. مجتمع شدن اسکای درایو   با ویندوز و دیگر  نرم‌افزارهای این شرکت مانند مایکروسافت آفیس می‌تواند برای کاربران جذاب باشد و از این پس بتوانند به‌راحتی اسناد، موزیک، فیلم و تصاویر خود را روی این سرویس آپلود کرده و از طریق دستگاه‌های مختلف به آن‌ها دسترسی داشته باشند. برای مثال، اگر شما یک فایل ورد را روی اسکای درایو  ذخیره کنید، با هر سیستم دیگری می‌توانید پس از ورود به این سرویس، روی این فایل کلیک کرده و با وارد کردن رمز‌عبور، شاهد باز شدن آن در یک زبانه اینترنت اکسپلورر باشید و امکان ویرایش آن را به‌صورت آنلاین داشته باشید. افزوده شدن  اسکای درایو  به ویندوز قابلیت‌های جدیدی مانند ذخیره‌کردن فایل‌ها به‌صورت مستقیم روی این سرویس یا دسترسی به آن‌ها در نرم‌افزارها و برنامک‌های مختلف ویندوز و هماهنگ‌سازی فایل‌ها و برنامه‌ها روی دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند. برای استفاده از  اسکای درایو   باید ابتدا یک حساب کاربری در شبکه سایت‌های مایکروسافت داشته باشید و برای شروع به شما فضایی 7 گیگابایتی داده می‌شود. البته اگر کاربر طولانی‌مدت این سرویس شوید، تا 25 گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی خواهید داشت. این مقدار ظرفیت در مقایسه با 5 گیگابایت iCloud و Google Drive یا 2 گیگابایت دراپ باکس قابل توجه است.  اسکای درایو   در همین شماره ماهنامه شبکه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

پروتکل SMB 3.0
 پروتکل Server Message Block در ویندوز8 و ویندوز سرور 2012 به نسخه سوم به‌روزرسانی شده است. این اتفاق باعث بالا رفتن قابلیت‌های دسترسی‌پذیری، کارایی امنیتی و مدیریتی ویندوز می‌شود. برای نمونه، قابلیت‌های رمزنگاری در ویندوز8 با وجود SMB 3.0 توسعه داده شده است و از الگوریتم‌های سریع‌تر و کاراتری استفاده می‌شود. اگر کاربران بخواهند اطلاعات را در ویندوز8 رمزنگاری کنند یا با استفاده از ابزار BitLocker یک پارتیشن را به‌صورت رمز درآورند، با وجود SMB 3.0 عملیات رمزنگاری سریع‌تر صورت خواهد گرفت.

سرعت بیشتر انتقال اطلاعات
یکی از دستاوردهای  SMB 3.0  افزایش سرعت انتقال اطلاعات میان شبکه‌های کابلی یا بی‌سیم و هارددیسک سیستم و همچنین کپی اطلاعات از روی هارددیسک به روی دستگاه‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر USB است(به‌خصوص که ویندوز8 از USB 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند). همچنین با استفاده از این پروتکل می‌توان به‌طور همزمان اطلاعاتی را از شبکه‌های کابلی و بی‌سیم (یا از روی چندین شبکه هم‌نوع) به روی هارددیسک یا برعکس کپی کرد؛ بدون این‌که این دو شبکه روی یکدیگر تأثیرگذار باشند یا سرعت انتقال اطلاعات کاهش یابد. ما برای آزمودن سرعت انتقال اطلاعات در ویندوز8، با استفاده از یک کارت شبکه کابلی گیگابیتی چندین فایل را به روی شبکه کپی کردیم که سرعت‌های بسیار خوبی در حدود 35 مگابایت را به‌دست داد. در این آزمون شبکه‌ بی‌سیم نیز فعال بود.

ویژگی‌های سروری
ویندوز8 علاوه‌بر ویژگی‌هایی که در بالا گفتیم، چندین ویژگی جدید دیگر در حوزه شبکه نیز دارد که بیشتر رنگ و بوی سروری داشته و در نسخه‌ ویندوز سرور 2012 نمود و کاربرد بیشتری می‌یابند. برای نمونه باید به سکوی مجازی‌سازی Hyper-V کلاینت روی ویندوز8، ویژگی‌های جدید ذخیره‌سازی اطلاعات و کار با دستگاه‌های SAN، ویژگی‌های همانندسازی (Replication)، سیستم‌فایلی جدیدی ReFS برای تعمیر و بازیابی اطلاعات، قابلیت Storage Spaces برای مدیریت دیسک‌های فیزیکی و مجازی و پشتیبانی از رابط‌های iSCSI اشاره کرد که موجب می‌شوند مدیران سرور و شبکه استقبال بیشتری از ویندوز8 و ویندوز سرور 2012 داشته باشند و تجربه بهتر و کارایی بیشتری از سیستم‌عامل سرور مایکروسافت به‌دست آورند. تمامی ویژگی‌های سروری ویندوز در مقاله‌ای جداگانه در بخش فناوری شبکه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند. به‌همین دلیل، در این مقاله سعی کردیم بیشتر نگاهی به قابلیت‌های جدید نسخه دسکتاپ ویندوز8 برای شبکه‌های کامپیوتری داشته باشیم.

بخش اول

میثاق محمدی‌زاده

ماهانه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد