پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نقش ویندوز 8 در آینده سیستم‌های کامپیوتری(بخش اول )

اپل با این ادعا که «عصر پس از کامپیوتر» (Post-PC) فرا رسیده، به‌نوعی دست به تضعیف شرکت‌هایی زدکه مدت‌ها در بازار کامپیوترهای شخصی و دسکتاپ حضور داشته‌اند؛ از جمله شرکت مایکروسافت. اما مایکروسافت همواره چنین ادعاهایی را رد کرده و حتی ادعاهایی بزرگتر مطرح کرده و نامی جدید بر این دوره گذاشته است. به‌عنوان نمونه می‌توان به اظهار نظر فرانک شاو، سخن‌گوی مایکروسافت اشاره کرد که ویندوز‌8 را نخستین گام برای ورود به دوره «post, post-PC’» دانسته است!

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

از این نام‌گذاری‌های عجیب و تا حدودی گیج‌کننده که بگذریم، یک موضوع قطعی است: عزمی جدی وجود دارد تا درک چندین ساله ما از یک سیستم کامپیوتر شخصی دگرگون شود. واضح است که رویکرد دسکتاپ به‌طور اساسی در حال تغییر است و این ما هستیم که باید خود را با آن وفق دهیم. شاید مایکروسافت پس از یک دوره ناکامی نسبی، این بار به کمک مشتریان خود بیاید و با عرضه ویندوز 8 آن‌ها را در این گذار همراه

ی کند؛ به‌خصوص کاربران قدیمی سیستم‌های دسکتاپ را که با روش‌های سنتی خو گرفته‌اند و می‌خواهند به استفاده از روش‌های نو روی آورند.

دوره‌ای که در آن به‌سر می‌بریم، از نظر فراگیرشدن ابزارها و ابزارک‌ها، دوره‌ای منحصربه‌فرد است. با نگاهی به اطراف خود می‌بینیم که تعداد زیادی از وسایلی که دور و بر ما قرار دارند، به‌طور ویژه‌ای به امکانات ارتباطی و پردازشی مجهز شده‌اند. از دوربین‌ها و تلفن‌ها گرفته تا کنسول‌ها و تلویزیون‌ها و تبلت‌ها، همگی امکانات خاصی را فراهم کرده‌اند. در صورت یکپارچه شدن این ابزارها، بر قابلیت‌هایشان نیز افزوده خواهد شد. یکی از مهم‌ترین اهداف ویندوز 8 هم یکپارچه‌سازی تمام ابزارهایی است که امروزه کاربران با آن‌ها سر و کار دارند. هدف ویندوز 8 داشتن ابزارهایی در رده‌های مختلف است؛ به‌طوری که بتوانند در کنار  یکدیگر استفاده شوند. با توجه به تغییرات عمده‌ای که در این سیستم‌عامل جدید نسبت به نسخه‌های پیشین ویندوز رخ داده، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ویندوز 8 به‌طور بالقوه بازار کامپیوتر ‌های سنتی را احیا خواهد کرد؛ بازاری که اکنون با همه‌گیر شدن تبلت‌ها و محبوبیت نمونه‌هایی نظیر iPad، رونق همیشگی را ندارد. اکنون سیستم‌هایی پیشنهاد شده‌اند که شاید تعریفی جدید برای ابزارهای محاسباتی خانگی به شمار روند. نمایشگر و صفحه کلید از هم جدا می‌شوند، نمایشگر روی صفحه کلید خم می‌شود، لپ‌تاپ‌هایی که رابط لمسی هم دارند و سیستم‌های All-in-One لمسی. به ظاهر قرار است کاربران از چنین سیستم‌هایی استفاده کنند. البته مدت‌ها است که این موضوع روی مشتریان در حال آزمایش است و اکنون وقت آن رسیده تا بازار به‌طور اساسی به سوی این نمونه‌ها خیز بردارد و ارائه سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 8 مرحله مهمی در این روند است.

سیستم‌های جدید
در آینده‌ای نه‌چندان دور، یک سیستم کامپیوتری خانگی، شباهت چندانی با نمونه‌هایی که سال‌هاست به آن‌ها عادت کرده‌ایم، نخواهد داشت. دست کم افرادی که بیش از یک دهه است با کامپیوترهای شخصی رومیزی سروکار دارند با تجربه جدیدی روبه‌رو خواهند شد. آن‌چه که آن‌ها پیش روی خود می‌بینند، نمایشگری حجیم، کیسی انباشه از قطعات و کابل‌ها و رابط کاربری صرفاً مبتنی بر صفحه کلید و ماوس نیست؛ بلکه آن‌ها با سیستم‌هایی مواجه خواهند شد که تقریباً همه اجزای یک کامپیوتر سنتی را دارد، ولی در شکلی متفاوت. این شکل متفاوت کامپیوترهای شخصی، نیازمند سیستم‌عاملی ویژه است تا اکثر کارهایی را که از یک سیستم کامپیوتر شخصی انتظار می‌رود، پشتیبانی کند. مایکروسافت با معرفی ویندوز 8 راهکاری برای دستیابی به چنین سیستمی ارائه کرده است. سیستمی که هم نقش تبلت را با همان ویژگی‌های محبوب داشته باشد و هم قدرت پردازش کامپیوترهای شخصی را عرضه کند تا کاربر از حالت «مصرف کننده  صرف محتوا» خارج شده و امکان «تولید محتوا» را نیز بیابد.
غول ردموند سال گذشته اعلام کرد که همچنان روی مناسب‌سازی ویندوز برای استفاده در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها کار می‌کند. این استفاده از ویندوز روی ابزارهای همراه به‌جای سرمایه‌گذاری روی کامپیوترهای سنتی، واکنشی است از سوی غول ردموند در برابر حرکت همه‌جانبه بازار به سوی ابزارهای همراه. طبیعی است که با روی‌آوردن روزافزون مشتریان به سیستم‌های محاسباتی همراه، مایکروسافت نیز تمرکز ویژه‌ای روی تبلت‌ها، اسمارت‌فون‌ها و رایانش ابری کند. حاصل این تمرکز نیز ویندوز 8 است که شاید یکی از گام‌های بزرگ مایکروسافت در ارائه سیستم‌عاملی واقعاً جدید و نیز حرکتی اساسی به حوزه سخت‌افزار به شمار آید.

ویندوز 8   و تولید محتوا
در بدو امر، به نظر می‌رسد که ویندوز 8 تلقی مردم از تبلت‌ها را دگرگون خواهد کرد. بیشتر مردم به تبلت‌ها به عنوان ابزاری برای تولید محتوا نمی‌نگرند، بلکه کاربرد مهم تبلت‌ها را، مصرف محتوا می‌دانند و در عمل هم با این ابزارها همین‌گونه رفتار می‌کنند. این نگاه ناشی از چیزی است که آن‌ها در اختیار دارند؛ تبلت‌ها محبوب‌اند اما کامل نیستند.  این ابزارها اساساً طراحی شده‌اند که همراه کاربر باشند و او را در عصر موبایل و سیستم‌های ارتباطی و محتواهای HD به‌روز نگاه دارند. با این‌که تبلت‌ها (به‌ویژه iPad) از محبوبیت بالایی برخوردار هستند اما در نهایت کاربران ترجیح می‌دهند (و در بیشتر موارد مجبور هستند) برای تولید محتواهای پیچیده‌تر به کامپیوترها و سیستم دسکتاپ خود مراجعه کنند و این همان جایی است که مایکروسافت همراه با ویندوز 8 خود وارد ماجرا می‌شود. این شرکت با ارائه ویندوز 8 در نظر دارد ابزارهایی را در اختیار مشتریان قرار دهد که به اندازه تبلت‌های محبوبی نظیر iPad قابل‌حمل و جذاب باشند و در عین حال از عهده پوشش دادن تمامی وظایف پیچیده‌ای که کاربران تبلت‌های امروزی را مجبور به بازگشتن به پشت سیستم‌های دسکتاپ می‌کند، برآیند. در چنین فضایی مایکروسافت با کار روی ویندوز 8 تلاش زیادی کرد تا نگاه فعلی را عوض کرده و با پر‌کردن فضای خالی موجود در دنیای تبلت‌ها، سهم از دست رفته خود را در بازار سیستم‌های پردازشی بهبود بخشد.
مایکروسافت در سیستم‌عامل جدید سعی کرده با ارائه عملکرد پردازشی قابل قبول، استفاده از روش‌های ورودی متنوع و بهره‌گیری از رابط محبوب و کارآمد لمسی، در کنار همگام شدن با عصر جدید پردازش و ترکیب ابزارهای مختلف با هم، توانایی تولید محتوا را نیز برای کاربر خود فراهم کند؛ چیزی که در تبلت‌های فعلی- حتی در نمونه‌های پرطرفدار- یافت نمی‌شود. ارائه ابزاری مبتنی بر رابط لمسی و با قابلیت اجرای مجموعه قدرتمند و محبوبی نظیر آفیس، می‌تواند بخش بزرگی از بازار را پوشش دهد که تاکنون از دسترس عرضه‌کنندگان تبلت به دور بوده است. به عبارت دیگر، ویندوز 8  پاسخی است به این پرسش‌که چطور می‌توان رایانش همراه و دسکتاپ را در هم آمیخت و یکپارچه کرد. چنین چیزی زمانی فراهم می‌شود که به ابزار همراه و دسکتاپ به‌عنوان دو موجود جدا از هم نگاه نکنیم و آن‌ها را واحد در نظر بگیریم. کاربر با استفاده از ویندوز 8، در ابتدا با رابط مبتنی بر کاشی‌ها (متروسابق)روبه‌رو می‌شود. با این رابط می‌توان بسیاری از کارهای روزمره نظیر چک کردن ایمیل، مرور وب و بازی‌های سبک و نظایر آن را انجام داد و به مصرف محتوا پرداخت. اما وقتی کاربر نیاز به کارهایی پیدا می‌کند که روی تبلت قابل اجرا نیست، نظیر مدیریت فایل یا ویرایش یک متن، می‌تواند از حالت دسکتاپ ویندوز 8  استفاده کند.


مهدی صنعت‌جو

ماهانه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد