پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

بررسی اختصاصی سوئیچ D-Link DES-1008A

 معرفی و امکانات
سوئیچ هشت پورت DES-1008A جزء محصولات جدید و تولیدی سال 2012 شرکت دی‌لینک است‌؛ البته تصاویری از این محصول را با طراحی و اندازه متفاوت‌، بزرگ‌تر از محصول فعلی، روی اینترنت دیدم که در آن‌ها از رنگ زرد معروف لوگوی این شرکت استفاده شده بود؛ اما در مدل‌های جدید فقط از رنگ مشکی با کنتراست کمتر استفاده شده است

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید



و طراحی آن کاملاً متفاوت است. در ابتدا باید به اندازه 25.4 × 68.5 × 128 میلی‌متری این سوئیچ اشاره کنم تا دریابید که این محصول چقدر کوچک است.

این اندازه یعنی برابر با گوشی‌های اسمارت‌فون هفت‌اینچی امروزی؛ البته با ضخامت کمی بیشتر. وزن این دستگاه نیز  حدود200 گرم است؛ این مشخصات یعنی حمل بسیار آسان سوئیچ و استفاده از مواد و تجهیزات سخت‌افزاری بسیار سبک و البته طراحی منحصربه‌فرد. در یکی از سایت‌ها توانستم شکلی از مادربورد این سوئیچ بیابم(شکل 1) که نشان می‌دهد شرکت دی‌لینک تمام سعی خودش را در کوچک‌کردن ابعاد این محصول به کار گرفته است.

شکل 1: مادربورد سوئیچ D-Link DES-1008A

به‌طبع هشت پورت شبکه اترنت ده/صد مگابیتی این سوئیچ (RJ45) در پنل پشتی ردیف شده‌اند(شکل 2) و چراغ‌های چشمک‌زن LED مرتبط با این پورت‌ها در پنل جلویی خودنمایی می‌کنند.

شکل 2: نمایی از پنل پشتی سوئیچ D-Link DES-1008A

علاوه بر هشت چراغ پورت‌ها، یک چراغ برای نشان دادن وضعیت روشن/خاموش دستگاه نیز با فاصله در پنل جلویی تعبیه شده است. سوکت آداپتور برق در بخش سمت چپ دستگاه است و در بخش زیرین آن نیز شکاف‌هایی وجود دارد تا بتوان سوئیچ را به دیوار یا پایه‌های میز آویزان کرد. طرح مشبکی روی این محصول نیز زیبایی خاصی به سوئیچ داده و از فرم ساده همیشگی که در سوئیچ‌های مختلف می‌بینیم، فاصله گرفته است. DES-1008A از کابل‌های UTP Cat 3/4/5/5e و EIA/TIA-568 با حداکثر طول 100 متر پشتیبانی می‌کند و برای اتصال تجهیزات شبکه به یکدیگر از توپولوژی ستاره (Star) استفاده می‌کند که توپولوژی رایج شبکه‌های خانگی و SOHO است و هر دستگاه می‌تواند با دستگاه دیگر در ارتباط باشد. تمامی پورت‌ها از قابلیت MDI/MDIX خودکار بهره می‌برند و قابلیت ذخیره و‌ ارسال (Store and Forward) بسته‌های شبکه را دارند. با وجودی که از حافظه رم کمی (حدود 57 کیلوبایت) روی این دستگاه استفاده شده است، اما می‌تواند در شبکه‌های ده مگابیتی تعداد 14880 بسته و در شبکه‌های صد مگابیتی تعداد 148800 بسته را در هر ثانیه روی هر پورت فیلتر یا ارسال کند. از دیگر قابلیت‌های این سوئیچ پشتیبانی از پروتکل 802.3x برای کنترل ترافیک ورودی، خروجی به پورت‌ها و فیلترینگ بسته‌ها در جهت بالا بردن امنیت شبکه است. جالب است بدانید در حالت Standby فقط 0.5 وات مصرف انرژی دارد؛ ولی در هنگام کار با ترافیک زیاد حداکثر 2.5 وات مصرف برق خواهد داشت که برای مصارف خانگی مناسب است.

آزمایش و بررسی
یکی از کاربردهای سوئیچ‌های خانگی از جمله سوئیچ جدید دی‌لینک راه‌اندازی یک شبکه خانگی پرسرعت کابلی است. ممکن است شما یک مودم اینترنت ADSL داشته باشید که فقط یک پورت شبکه اترنت دارد؛ در این شرایط برای شبکه کردن دو یا سه کامپیوتر(نوت‌بوک) و اشتراک‌گذاری یک چاپگر یا هارددیسک اکسترنال می‌توانید از این سوئیچ استفاده کنید. اولین ارزیابی ما از این محصول مبتنی بر همین کارکردش بود. دو کامپیوتر با فاصله شش متر، یک دستگاه NAS و یک چاپگر تحت شبکه را به چهار پورت سوئیچ DES-1008A متصل کردیم. نکته اول این‌که به سرعت این چهار دستگاه توسط سوئیچ شناسایی شدند و یک شبکه خانگی برقرار شد. جالب است در ویندوز7 و ویندوز8 نیز سریع این اتصال برقرار شد. اگر تنظیمات و پیکربندی چاپگر و دستگاه NAS صحیح باشند، به راحتی می‌توان شروع به استفاده از این محصولات کرد. نکته دوم درباره این تست اشتراک‌گذاری اینترنت با استفاده از اتصال یک مودم کابلی به سوئیچ است. بدون اعمال هیچ تنظیماتی می‌توان روی دو دستگاه کامپیوتر از اینترنت استفاده کرد. البته باید تنظیمات صحیح نیز روی مودم اعمال شود. این ارزیابی نشان داد که این محصول می‌تواند بهترین گزینه برای کاربرانی باشد که می‌خواهند شبکه کابلی خود را توسعه دهند ولی مودم/مودم روتر آن‌ها فقط یک پورت شبکه دارد. در این وضعیت کافی است با استفاده از یک کابل مودم/مودم روتر را به این سوئیچ و بقیه تجهیزات را نیز به دیگر پورت‌های سوئیچ متصل کرد.
در تست دوم به سراغ سرعت این سوئیچ رفتیم. دو کامپیوتر تست قبلی را ابتدا به یک سوئیچ 32 پورت قدیمی متصل کردیم و پس از چندین بار تکرار تست با استفاده از نرم‌افزار Performance Test 7.0 به سرعت 3.89 مگابایت (31.12 مگابیت) رسیدیم. همین تست را با سوئیچ هشت پورت DES-1008A انجام دادیم و در کمال تعجب به میانگین سرعت 9.15 مگابایت (73.2 مگابیت) و حداکثر سرعت 11.07 مگابایت (88.56 مگابیت) رسیدیم که برای یک شبکه داخلی کوچک سرعت بسیار خوبی است؛ البته باید فاصله سوئیچ‌ها از دو کامپیوتر را نیز در این تست در نظر گرفت. سوئیچ قدیمی 32 پورت حدود دو متر دورتر از سوئیچ هشت پورت DES-1008 بود.

جمع‌بندی
همان‌طور که فکر می‌کردیم این سوئیچ جالب هم خوب طراحی شده است و هم کارایی خوبی دارد و خیلی سخت می‌توان روی آن عیب و ایرادی گذاشت. برای توسعه یک مودم روتر بی‌سیم که امروزه در هر خانه‌ای یافت می‌شود، می‌توان از این سوئیچ کمک گرفت. با ترکیب این سوئیچ و یک مودم روتر بی‌سیم کارهای فوق‌العاده‌ای می‌توان انجام داد و معجزه کرد. در انتها نیز آرزو می‌کنم شرکت دی‌لینک همراه با نسخه‌ بعدی این سوئیچ نرم‌افزارهایی نیز برای کنترل و مدیریت ترافیک و اطلاعات شبکه ارائه دهد. زیرا با سوئیچ DES-1008A هیچ کنترل نرم‌افزاری روی شبکه نخواهید داشت؛ جز این‌که از نرم‌افزارهای شرکت‌های دیگر استفاده کنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد