پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

پلی‌استیشن4، پدیده نامرئی سونی (بخش اول)

سونی در روز بیستم فوریه 2013 کنسول پلی‌استیشن ۴ خود را رسماً معرفی کرد. عجیب بود که طی این مراسم مفصل خود کنسول به‌ نمایش درنیامد و در عوض علاوه بر رونمایی از دسته‌بازی یا کنترلر آن، اطلاعات مفصلی درباره سخت‌افزارها و ویژگی‌های جدیدترین دستگاه بازی دنیا منتشر شد. یکی از بارزترین مشخصه‌های PS4 در تغییر نگرش طراحان سونی نمود یافته ‌است؛ به این معنی که هر چه در کنسول PS3 از قطعه‌های سفارشی و گران‌قیمت استفاده شده ‌بود،

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

در PS4 یک معماری بازتر و مبتنی بر قطعه‌های رایج بازار، نظیر آن‌چه که در کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شوند، مدنظر شرکت بوده‌ است. از این‌رو شاید بهتر باشد پلی‌استیشن ۴ را نه یک کنسول صرف بلکه یک دستگاه بازی که خود را به قلمرو کیس‌های کامپیوترهای شخصی نزدیک کرده ‌است، قلمداد کرد. در ادامه به بخشی از اجزای سخت‌افزاری در تازه‌ترین دستاورد واحد سرگرمی‌های کامپیوتری سونی (Sony Computer Entertainment) نگاهی خواهیم کرد.


نگرش نو، فناوری‌های روز

رویکرد نوین سخت‌افزاری
سونی می‌خواست معماری پلی‌استیشن ۴ با فاصله‌گرفتن از یک کنسول صرف، نظیر آن‌چه که در دیگر اعضای خانواده پلی‌استیشن دیده ‌بودیم، به معماری کامپیوترهای شخصی یا پی‌سی‌ها نزدیک شود و در عین حال قاعده اصلی و رایج کنسول‌های بازی یعنی بهینه‌‌بودن برای اجرای بازی‌ها را اولویت خود قرار دهد. از این‌رو سونی یک پردازنده جاگوار (Jaguar) هشت هسته‌ای ساخت AMD (منطبق بر معماری 64 بیتی x86) و مدلی پیشرفته از پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon با قابلیت پردازش 1.48 ترافلاپ در ثانیه را در دل آن جاسازی کرد؛ تا کاربران اطمینان یابند آن‌چه که می‌خرند مدتی مدید پاسخگوی نیازشان خواهد بود. دستاورد جدید سونی حاوی 8 گیگابایت حافظه رم یکپارچه از نوع GDDR5 با پهنای باند 176 گیگابایت در ثانیه است. در دمویی که درباره کارایی پلی‌استیشن۴ به نمایش درآمد، سونی موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخت شرکت Epic را روی سخت‌افزارهایش اجرا کرد. بدیهی است که درایو دیسک‌خوان این کنسول نیز علاوه بر خوانش دی‌وی‌دی، به فناوری تحت‌ پشتیبانی سونی یعنی بلوری نیز مجهز باشد. ورودی‌/خروجی‌ها و فناوری‌های ارتباطی دستگاه شامل USB 3.0، AUX، بلوتوث 2.1 و نیز اترنت (10BASE-T، 100BASE-TX و 1000BASE-T) و استاندارد‌های ارتباطی 802.11b/g/n هستند. خروجی HDMI، خروجی Analog-AV و خروجی دیجیتال برای درایوهای نوری را به این موارد بیافزایید.

ابرهای سونی
سونی در سال گذشته میلادی شرکت Gaikai را در ازای 380میلیون دلار خریداری کرد. با پیوستن PS4 به دنیای بازی‌های کامپیوتری، بهره‌برداری سونی از Gaikai نیز بر روی سکوی خدماتی PlayStation Store به مرحله عمل درخواهد آمد. با استفاده از سرویس جدید، گیمرها می‌توانند در اسرع وقت و با فشردن یک دکمه به شبکه بزرگی از بازی‌های PS4 دست یابند و بدون نیاز به دانلود بازی‌ها می‌توانند آن‌ها را روی زیرساخت‌های ابری سونی اجرا کنند. سرویس PlayStation Cloud یکپارچه با خدمات فوق بازی‌ها را روی دستگاه PS4 جاری یا استریم می‌کند. از این‌رو PS4 حکم یک کنترلر را دارد و در واقع خود بازی روی زیرساخت‌های ابری سونی اجرا می‌شود. با کمک این سرویس می‌توان برخی از بازی‌های کنسول PS3 را روی‌ دستگاه جدید نیز اجرا کرد و در واقع این بهترین و گاه شاید تنها راهی باشد که می‌شود بازی‌های قدیمی را روی کنسول جدید تجربه کرد.

بازی از راه دور
دیگر قابلیت جدید این پلی‌استیشن Remote Play است که طی آن با ایجاد یک شبکه محلی یا خانگی می‌توانید بازی را برای مثال روی PS4 شروع کنید و بقیه آن ‌را روی کنسول قابل‌حمل Vita پی بگیرید. این قابلیت نیز حاصل ادغام شرکت Gaikai در سونی است. نکته جالب‌تر این‌که با نصب یک برنامه خاص روی گوشی‌ها، تبلت‌های آندروئیدی و iOS می‌توانید نمایشگر گوشی را به نمایشگر دوم کنسول‌تان تبدیل کنید. با این برنامه حتی می‌توانید با گوشی یا تبلت به فروشگاه پلی‌استیشن مراجعه و بازی موردنظر را خریداری کنید و این بازی به‌طور خودکار و بدون دخالت مستقیم شما روی دستگاه PS4 دانلود خواهد شد. پس وقتی که به خانه رسیدید، بازی آماده اجرا است!


احساس و فناوری
قابلیت‌های محاسباتی و پردازشی PS4 به آن اجازه می‌دهد تا حین اجرای بازی‌هایی همچون Beyond: Two Souls بتواند کاراکترهای گرافیکی حاصل از 30 هزار چندضلعی را به راحتی پردازش کند. جالب است که افکت‌ها و جلوه‌های ارائه‌شده توسط این دستگاه را به لحاظ کیفی گاه می‌توان با جلوه‌های ویژه سینمایی مقایسه کرد؛ ولی نکته اینجا است که آن‌چه در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم، تصاویری هستند که قبلاً توسط سیستم‌های قدرتمند رندر شده‌اند و ما روی پرده تنها خروجی‌شان را می‌بینیم و حال آن‌که PS4 جلوه‌های خیره‌کننده‌ را بی‌درنگ و در همان زمان پردازش کرده و فراروی‌تان قرار می‌دهد.

ماهانه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد