پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نگاهی به 17 سرویس ذخیره‌سازی آنلاین کلاود (بخش اول)

سرویس‌های آنلاین ذخیره‌سازی اطلاعات در چند سال اخیر متنوع‌تر و گسترده‌تر شده‌اند و امکانات مختلفی به آن‌ها افزوده شده است. از نظر تعداد نیز این سرویس‌ها قابل مقایسه با گذشته نیستند و از تعداد انگشت‌شمار به ده‌ها سرویس در سال 2013 رسیده‌اند؛ به طوری که کاربران در انتخاب و استفاده از آن‌ها دچار سردرگمی خواهند شد. بهتر است قبل از این‌که حجم زیادی از اطلاعات خودتان را به روی این سرویس‌ها منتقل کنید

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

برای ساده‌ترشدن روال انتخاب و مقایسه سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین ویژگی‌های مشخصی مانند عکس، موزیک، اشتراک فایل، همگام‌سازی، پشتیبان‌گیری، فایل‌های بزرگ و تعامل (Collaboration) را برای هر سرویس بررسی و مقایسه خواهیم کرد. در این صورت یک کاربر به راحتی می‌تواند براساس ویژگی‌هایی که مد نظرش است یک یا دو سرویس را انتخاب کند. برخی اوقات یک سرویس به تنهایی نمی‌تواند تمامی انتظارات شما را برآورده کند یا ممکن است فقط در یک ویژگی مانند موزیک برای شما مفید باشد و ناچار باشید برای همگام‌سازی فایل‌ها در میان چند کامپیوتر یک سرویس دیگر را انتخاب کنید. بنابراین شما باید با مطالعه این سرویس‌ها و کمی تجربه کار با آن‌ها یک نقشه کامل برای خود طرح‌ریزی کنید، تا تمامی درخواست‌های شما از این سرویس‌ها عملی شود و به بهترین شکل بتوانید از سرویس‌های کلاود استفاده کنید.


همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که ملاک انتخاب یک سرویس ذخیره‌سازی خوب فقط ویژگی‌ها آن یا همگام‌سازی و سازگاری با دستگاه‌ها و فایل‌های مختلف نیست و فاکتورهای دیگری مانند سرعت اینترنت در محل زندگی شما، هزینه اشتراک ماهیانه و سالیانه، ظرفیتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد و موارد دیگر دخیل هستند. در این مقاله هزینه‌ها برحسب دلار یا پوند انگلیس ذکر شده است که باید خودتان به پول رایج کشورتان تبدیل کنید و بعد ببینید آیا به صرفه هست یا خیر! برخی از سرویس‌های آنلاین ذخیره‌سازی یک حجم مشخصی در حدود چند گیگابایت را به‌طور رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند؛ ولی در برخی دیگر از سرویس‌ها می‌توانید با معرفی دوستان و آشنایان خود حجم‌های اضافه‌تری داشته باشید. حتی در برخی سرویس‌های رایگان برای ارسال فایل‌ها مدت زمان محدودی در اختیار دارید و بعد از اتمام این مدت‌زمان فایل‌های شما پاک خواهند شد. برای فرار از این محدودیت روی برخی از سرویس‌ها، مانند CrashPlan، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات و فایل‌ها را روی کامپیوتر یکی از اعضای آن سرویس که دوست یا فامیل شما است، کپی کنید و به این صورت از پاک شدن آن‌ها روی کل سرویس جلوگیری کنید. در این صورت هزینه زیادی برای نگهداری این فایل‌ها روی سرویس‌ آنلاین ذخیره‌سازی متقبل نخواهید شد.


این نکته را نیز باید در نظر گرفت که هزینه‌ ماهیانه یا سالیانه‌ای که برای اشتراک این سرویس‌ها پرداخت می‌کنید، فقط بابت دریافت حجم اضافی نیست، بلکه اطمینان از پاک‌نشدن و از بین‌رفتن اطلاعات در کنار محرمانگی آن‌ها است. همچنین خیالتان بابت نگهداری اطلاعات روی هارددیسک‌ها یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی قدیمی راحت می‌شود و هیچ خرابی اطلاعاتی شما را تهدید نمی‌کند. به علاوه شما درگیر پشت صحنه نگهداری این اطلاعات نمی‌شوید و هیچ دخالتی در محافظت از اطلاعات ندارید. بنابراین باید تمامی این فاکتورها و ویژگی‌ها را در زمان انتخاب یک سرویس لحاظ کنید و از  تجربه خودتان در استفاده از چند سرویس مختلف نهایت بهره را ببرید. به هر حال این سرویس متعلق به خودتان است و سود و زیان آن به شما برمی‌گردد.

 

سرویس‌های کلاود اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی

تقریباً بیشتر کاربران سرویس‌های کلاود را با قابلیت‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و همگام‌‌سازی آن‌ها میان کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ، اسمارت‌فون، تبلت و دستگاه‌های دیگر می‌شناسند و بیشترین کاربرد این سرویس‌ها نیز در این موارد است. در ادامه ۵ سرویس معروف و شناخته‌شده با این کارکرد را بررسی می‌کنیم:

سادگی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این سرویس است. دراپ‌باکس نسخه قابل نصب روی کامپیوتر دسکتاپ دارد که امکان ساخت یک پوشه مجازی روی دسکتاپ کامپیوتر(یا هر محل دلخواه شما) را می‌دهد. این پوشه علاوه بر این‌که همانند دیگر پوشه‌ها روی کامپیوتر عمل می‌کند، قابلیت به‌روزرسانی و همگام‌سازی فایل‌ها با اولین اتصال به این سرویس با حساب کاربری شخصی را دارد. چون تغییرات و به‌روزرسانی فایل‌ها در این سرویس به صورت بی‌درنگ است، از بابت کار با فایل‌های قدیمی خیالتان راحت باشد. نسخه رایگان دراپ‌باکس فقط ۲ گیگابایت فضا در اختیارتان قرار می‌دهد. اما برای فضاهای بیشتر می‌توانید مشترک شوید و برحسب هزینه ماهیانه‌ای که پرداخت می‌کنید از ۱۰دلار (6 پوند) در ماه برای 100 گیگابایت تا 50 دلار (31 پوند) در ماه برای 500 گیگابایت فضا خریداری کنید. هریک از دوستان، آشنایان یا فامیل شما که در این سرویس ثبت نام کند، 500 مگابایت فضا جایزه خواهید گرفت و حداکثر 16 گیگابایت فضا به این حالت در اختیارتان قرار می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های دراپ‌باکس نگهداری تاریخچه تغییرات فایل‌ها است که به شما امکان بازگشت به نسخه‌های قبلی در هر زمان را می‌دهد. ویژگی ارزشمند دیگر این سرویس استفاده از روش‌های متنوع دسترسی به این سرویس است. برای مثال می‌توانید این دراپ‌باکس را با حساب کاربری بیت‌تورنت خود ادغام کنید تا فایل‌های دانلود از راه دور به طور خودکار روی دراپ‌باکس ذخیره شوند. برای این منظور اول باید نرم‌افزار بیت‌تورنت را روی کامپیوتر خود تنظیم کنید، تا فایل‌های دانلودی در پوشه مخصوص دراپ‌باکس ذخیره شوند. بعد دراپ‌باکس را طوری تنظیم کنید تا هر فایل جدید دانلودشده توسط بیت‌تورنت به طور خودکار روی این سرویس ذخیره شود. در این حالت کافی است آدرس فایل‌هایی که باید دانلود شوند را فقط به نرم‌افزار بیت‌تورنت بدهید و کامپیوتر را روشن نگهدارید تا به طور خودکار تمامی فایل‌ها روی سرویس دراپ‌باکس ذخیره شوند. اگر از لپ‌تاپ یا اسمارت‌فون استفاده می‌کنید، می‌توانید از راه دور به این فایل‌ها دسترسی داشته باشید؛ بدون این‌که مستقیماً در دانلود آن‌ها دخالتی داشته باشید. فقط یک عیب دراپ‌باکس این است که اگر پوشه دراپ‌باکس را به اشتراک بگذارید، قابلیت تعریف رمزعبور یا اعمال محدودیت‌های دسترسی برای کاربران ندارد و هر فردی می‌تواند روی این پوشه تغییراتی ایجاد کند. در سرویس دراپ‌باکس امکان آپلود فایل‌ها با استفاده از ایمیل نیز وجود دارد. اگر فقط خودتان می‌خواهید از این سرویس استفاده کنید و محدودیت اشتراک‌گذاری ندارید، دراپ‌باکس بهترین سرویس‌ موجود است.




آیا قصد دارید در سرویس مایکروسافت 365 درجه ثبت ‌نام کنید یا از آفیس 2013 استفاده کنید؟ اگر جواب شما مثبت است، باید بگوییم که سرویس اشتراک‌گذاری فایل اسکای‌درایو سرویس مناسب شما است. برای استفاده از این سرویس، باید در Microsoft Live ثبت‌نام کنید که این موضوع به همکاران و دوستان شما در این سرویس اجازه ویرایش فایل‌ها را بدون نیاز به حساب کاربری می‌دهد. اسکای‌درایو امکان نصب روی دسکتاپ را فراهم می‌کند و همانند دراپ‌باکس می‌توان با ساخت یک پوشه اقدام به به‌روزرسانی و همگام‌سازی خودکار کرد. اما ویژگی‌های این پوشه به اندازه سرویس دراپ‌باکس نیست.

همچنین اسکای‌درایو 7 گیگابایت فضای رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد که با خریداری نسخه‌های مختلف آفیس 2013 این فضا می‌تواند تا 20 گیگابایت افزایش یابد. اما برای ارتقای این فضا تا 100 گیگابایت باید از ماهی ۱۰دلار (6 پوند) تا 50 دلار (۳۱پوند) پرداخت کنید که هزینه زیادی است! متاسفانه مایکروسافت بسیاری از خدمات این سرویس را منوط به استفاده از محصولات و سرویس‌های دیگر کرده است. مثلاً اگر کاربران تا یکم آوریل 2012 عضو این سرویس می‌شدند، از فضای ذخیره‌سازی بیشتر از 4 گیگابایت استفاده می‌کنند یا اگر در سایت سرویس‌های آنلاین مایکروسافت عضویت داشته باشند تا 25 گیگابایت می‌توانند به صورت رایگان استفاده کنند. مایکروسافت می‌خواهد با این ترفندها کاربران را به طور کامل محدود به سرویس‌ها و خدمات خود کند. مایکروسافت این امکان را هم برای کاربران فراهم کرده است تا با استفاده از ایمیل عکس‌های خود را در اسکای‌درایو به اشتراک بگذارند. اگر جزء کاربرانی هستید که نمی‌خواهید از سیستم‌عامل آندروئید استفاده کنید، امکان استفاده از برنامک iOS این سرویس نیز وجود دارد. باید منتظر آینده بود تا فهمید آیا ویژگی‌هایی که مایکروسافت برای این سرویس خود در نظر گرفته است، موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه؟





هر کاربری می‌تواند با ثبت‌نام در سرویس Box از امکانات همگام‌سازی و اشتراک فایل آن استفاده کند؛ ولی برای برخورداری از قابلیت‌های امنیتی و سازگاری با سیستم‌های دیگر باید حساب‌های کاربری تجاری (Business) و گسترده (Enterprise) داشت که از 15 دلار (9 پوند) در ماه برای سه کاربر شروع می‌شوند. استفاده از حساب‌های پولی باعث باز شدن برخی از امکانات و قابلیت‌ها مانند سازگاری با Google App روی این سرویس می‌شود که بیشتر برای شرکت‌های تجاری مناسب‌اند و مدیریت اطلاعات و همگام‌سازی دستگاه‌های IT را راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهند. کاربران شخصی و رایگان می‌توانند حداکثر از 5 گیگابایت فضا استفاده کنند؛ ولی اگر شما به فضای بیشتری نیاز دارید، سرویس Box می‌تواند با پرداخت 10 دلار (6 پوند) در ماه حجمی به اندازه 25 گیگابایت به شما اختصاص دهد. این حجم تا 50 گیگابایت به ازای پرداخت 20 دلار (12 پوند) در ماه قابل افزایش است. این حجم‌ها در میان ۵ سرویس  بررسی شدهBox کمترین هزینه را دارند. با حساب کاربری شخصی می‌توانید فایل‌ها را با افراد دیگر به اشتراک‌ بگذارید و قابلیت ویرایش آن‌ها توسط دیگران را محدود یا نامحدود کنید. سرویس Box ویژگی‌هایی دارد که امکان پیش‌نمایش یا دانلود فایل‌ها را فراهم می‌کند؛ اما امکان تعریف رمزعبور یا اتمام تاریخ اعتبار برای هر سند یا فایل را ندارد. این قابلیت‌ها در سرویس‌های پولی قابل استفاده هستند.



همان‌طور که از نام این سرویس مشخص است (Suger به معنای شکر)، این سرویس همانند سرویس دراپ‌باکس با قابلیت‌های اضافه‌تری است. این سرویس به جای ساخت یک پوشه مجازی روی دسکتاپ کامپیوتر، به شما اجازه می‌دهد تا هر پوشه‌ای را روی سیستم، حتی پوشه دسکتاپ را برای به‌روزرسانی و همگام‌سازی، معرفی و تنظیم کنید. امکانات بخش مدیریت فایل این سرویس بسیار دوست‌داشتنی هستند؛ چون امکان سازمان‌دهی فایل‌ها و پوشه‌های پراکنده را روی یک دسکتاپ یا پنجره فراهم می‌کند. ویژگی برتر دیگر این سرویس پشتیبانی از انواع فرمت‌ها و سکو‌های سیستم‌عامل موبایل از جمله بلک‌بری و سیمبیان است. حتی برای تبلت Kindle Fire آمازون نیز یک برنامک ارائه شده است. جالب‌تر آن‌ است که بدانید عکس‌های شما در هنگام انتقال و ذخیره‌سازی رمزنگاری خواهند شد و به این ترتیب محرمانگی و امنیت آن‌ها تضمین شده است. ابزار اشتراک‌گذاری فایل این سرویس نیز جذاب و جالب است و امکانات خوبی دارد؛ ولی قابل مقایسه با ابزار اشتراک فایل سرویس Box در حساب‌های تجاری و گسترده نیست.

سرویس SugerSync به شما اجازه می‌دهد تا هر پوشه‌ یا آلبوم عکسی را با دیگران به اشتراک بگذارید، تا بتوانند آن را دیده و دانلود کنند و در صورت لزوم با پوشه خودشان در حساب SugerSync همگام‌سازی کنند. اگر شما گزینه دوم (همگام‌سازی پوشه‌ها) را انتخاب کنید، باید یک‌سری تنظیمات دسترسی، مجوزها و رمزهای عبور را نیز برای آن پوشه انجام دهید (شکل 1).



فضای ذخیره‌سازی نامحدود و دانلود موزیک تا زمانی که دیگر لینکی برای دانلود باقی نمانده باشد، از ویژگی‌های این سرویس برای کاربران رایگان است. اما در عوض این سرویس محدودیت زمانی دارد و پس از یک ماه ( 30 روز) تمامی اطلاعات و فایل‌های روی حساب کاربری پاک می‌شوند. با پرداخت 9 دلار (6 پوند) در ماه برای حساب Pro تا 49 دلار (۳۰پوند) در ماه برای سرویس Business می‌توان از پاک شدن فایل‌ها جلوگیری کرد. فهرست محدودیت‌ها و معایب این سرویس طولانی است. شما نمی‌توانید روی فایل‌های اشتراک‌گذاری‌شده محدودیت‌هایی اعمال کنید یا از برنامک‌های موبایل برای دسترسی به این سرویس استفاده کنید. فایل‌ها هنگام انتقال یا ذخیره‌سازی رمزنگاری نمی‌شوند و تاریخچه‌ای از تغییرات فایل‌ها در اختیار ندارید. همچنین با حساب کاربری رایگان نمی‌توانید فایلی با حجم بیشتر از 200 مگابایت آپلود کنید.



ماهانه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد