پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نگاهی به 17 سرویس ذخیره‌سازی آنلاین کلاود (بخش دوم)

سرویس‌های آنلاین ذخیره‌سازی اطلاعات در چند سال اخیر متنوع‌تر و گسترده‌تر شده‌اند و امکانات مختلفی به آن‌ها افزوده شده است. از نظر تعداد نیز این سرویس‌ها قابل مقایسه با گذشته نیستند و از تعداد انگشت‌شمار به ده‌ها سرویس در سال 2013 رسیده‌اند؛ به طوری که کاربران در انتخاب و استفاده از آن‌ها دچار سردرگمی خواهند شد. بهتر است قبل از این‌که حجم زیادی از اطلاعات خودتان را به روی این سرویس‌ها منتقل کنید و بعد پشیمان شوید،


برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

برای ساده‌ترشدن روال انتخاب و مقایسه سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین ویژگی‌های مشخصی مانند عکس، موزیک، اشتراک فایل، همگام‌سازی، پشتیبان‌گیری، فایل‌های بزرگ و تعامل (Collaboration) را برای هر سرویس بررسی و مقایسه خواهیم کرد. در این صورت یک کاربر به راحتی می‌تواند براساس ویژگی‌هایی که مد نظرش است یک یا دو سرویس را انتخاب کند. برخی اوقات یک سرویس به تنهایی نمی‌تواند تمامی انتظارات شما را برآورده کند یا ممکن است فقط در یک ویژگی مانند موزیک برای شما مفید باشد و ناچار باشید برای همگام‌سازی فایل‌ها در میان چند کامپیوتر یک سرویس دیگر را انتخاب کنید. بنابراین شما باید با مطالعه این سرویس‌ها و کمی تجربه کار با آن‌ها یک نقشه کامل برای خود طرح‌ریزی کنید، تا تمامی درخواست‌های شما از این سرویس‌ها عملی شود و به بهترین شکل بتوانید از سرویس‌های کلاود استفاده کنید.


همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که ملاک انتخاب یک سرویس ذخیره‌سازی خوب فقط ویژگی‌ها آن یا همگام‌سازی و سازگاری با دستگاه‌ها و فایل‌های مختلف نیست و فاکتورهای دیگری مانند سرعت اینترنت در محل زندگی شما، هزینه اشتراک ماهیانه و سالیانه، ظرفیتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد و موارد دیگر دخیل هستند. در این مقاله هزینه‌ها برحسب دلار یا پوند انگلیس ذکر شده است که باید خودتان به پول رایج کشورتان تبدیل کنید و بعد ببینید آیا به صرفه هست یا خیر! برخی از سرویس‌های آنلاین ذخیره‌سازی یک حجم مشخصی در حدود چند گیگابایت را به‌طور رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند؛ ولی در برخی دیگر از سرویس‌ها می‌توانید با معرفی دوستان و آشنایان خود حجم‌های اضافه‌تری داشته باشید. حتی در برخی سرویس‌های رایگان برای ارسال فایل‌ها مدت زمان محدودی در اختیار دارید و بعد از اتمام این مدت‌زمان فایل‌های شما پاک خواهند شد. برای فرار از این محدودیت روی برخی از سرویس‌ها، مانند CrashPlan، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات و فایل‌ها را روی کامپیوتر یکی از اعضای آن سرویس که دوست یا فامیل شما است، کپی کنید و به این صورت از پاک شدن آن‌ها روی کل سرویس جلوگیری کنید. در این صورت هزینه زیادی برای نگهداری این فایل‌ها روی سرویس‌ آنلاین ذخیره‌سازی متقبل نخواهید شد.


این نکته را نیز باید در نظر گرفت که هزینه‌ ماهیانه یا سالیانه‌ای که برای اشتراک این سرویس‌ها پرداخت می‌کنید، فقط بابت دریافت حجم اضافی نیست، بلکه اطمینان از پاک‌نشدن و از بین‌رفتن اطلاعات در کنار محرمانگی آن‌ها است. همچنین خیالتان بابت نگهداری اطلاعات روی هارددیسک‌ها یا دستگاه‌های ذخیره‌سازی قدیمی راحت می‌شود و هیچ خرابی اطلاعاتی شما را تهدید نمی‌کند. به علاوه شما درگیر پشت صحنه نگهداری این اطلاعات نمی‌شوید و هیچ دخالتی در محافظت از اطلاعات ندارید. بنابراین باید تمامی این فاکتورها و ویژگی‌ها را در زمان انتخاب یک سرویس لحاظ کنید و از  تجربه خودتان در استفاده از چند سرویس مختلف نهایت بهره را ببرید. به هر حال این سرویس متعلق به خودتان است و سود و زیان آن به شما برمی‌گردد.

 

 

سرویس‌های اشتراک‌گذاری و تعاملی


مدیریت فایل‌ها با ایمیل یا سرور FTP سخت و کند است. اما استفاده از قابلیت‌های تعاملی (Collaborate) در سرویس‌های کلاود عملکرد شما را سریع‌تر و ساده می‌کند. هنگامی که از ویژگی‌های تعاملی در سرویس‌های ذخیره‌سازی استفاده کنید، متعجب خواهید شد که تا کنون بدون آن‌ها چگونه فایل‌ها را مدیریت می‌کردید.

همان چیزی است که انتظار دارید. درباره گوگل‌ درایو این فرضیه وجود دارد که هر کاربر این سرویس در جهان گوگل زندگی می‌کند. اگر شما یا همکارانتان از ابزارهای Google Docs استفاده می‌کنید و زیاد به سرویس آفیس مایکروسافت روی خوش نشان نداده‌اید، گوگل درایو مشکل تازه‌ای برایتان ایجاد نخواهد کرد؛ حتی رابط کاربری شما نیز تغییرات زیادی ندارد. اما چند عیب نیز در این سرویس وجود دارد. کار با فایل‌هایی با فرمت غیرگوگل کمی سخت است. برای مثال بازکردن یک فایل ورد با پسوند docx در گوگل درایو سخت است و بدتر از آن این‌که این فایل فقط قابل خواندن و نمایش‌دادن است و تا آن را تبدیل به فرمت اسناد گوگل نکنید، امکان هرگونه ویرایش یا تغییر در آن نیست. در این حالت شما از هر فایل دو نسخه با دو فرمت خواهید داشت که مطمئناً باعث تعجب و سردرگمی همکارانتان می‌شود و نمی‌دانند کدام‌یک نسخه اصلی است و باید روی آن کار کنند.



این سرویس شامل نسخه‌های تحت وبی از نرم‌افزارهایWord Excel ،PowerPoint ،Outlook ،Lync و SharePoint است. و بیشتر برای سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری طراحی شده است که باید چندین کارمند روی یک سند از راه دور کار کنند و همکاری و تعامل مشترک داشته باشند. هر کاربر با پرداخت 3.90 پوند در ماه می‌تواند مشترک این سرویس شود. نسخه جدید مایکروسافت 365 بیشتر با هدف کاربران نهایی و استفاده روی دستگاه‌های تبلت و نوت‌بوک طراحی شده است و می‌خواهد کاربران دسکتاپ را همانند شرکت‌های تجاری درگیر کند.

مایکروسافت هنوز قیمت اشتراک و عضویت نسخه جدید را اعلام نکرده است، ولی این شرکت عنوان کرده است نسخه جدیدی را می‌توان با خرید یک مجوز روی ۵ دستگاه نصب و استفاده کرد. این ویژگی باعث افزایش تعداد کاربرانش خواهد شد (شکل 2).




ممکن است تصور کنید سرویس Zoho در مقایسه با مایکروسافت آفیس 365 ضعیف‌تر است، اما این سرویس برای کاربران خانگی رایگان است و تمام ویژگی‌های برنامه‌های تحت وب مانند اشتراک‌گذاری تقویم را دارد. رابط کاربری این سرویس بسیار ساده و سرراست است و راهنماهای زیادی برای انجام هر کاری یا دسترسی به هر تابع یا بازگشت به نسخه قبلی فایل‌ها‌ دارد. اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که از ویژگی Ribbon مایکروسافت در برنامه آفیس متنفر هستید، Zoho شما را نجات خواهد داد و به شما خوش‌آمد می‌گوید. اگرچه برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها با کاربرانی خارج از سرویس Zoho نیاز به سرویس‌های پولی دارید، ولی می‌توانید با کاربران Zoho تمامی فایل‌ها را به اشتراک بگذارید؛ بدون این‌که نیاز به پرداخت هزینه‌ای داشته باشید. فایل‌ها هنگام انتقال رمزنگاری می‌شوند، ولی هنگام ذخیره‌سازی و قرارگیری روی سرورهای Zoho رمزنگاری نمی‌شوند. هر کاربر می‌تواند تا یک گیگابایت به طور رایگان فضا روی این سرویس داشته باشد و برای فضای بیشتر باید ابتدا برای هر کاربر ۲ پوند در ماه پرداخت شود. البته با این ثبت‌نام ابزارهای مدیریتی و تعاملی بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. سپس برای 5 گیگابایت فضای اضافه‌تر باید ۲ پوند دیگر در هر ماه پرداخت شود.

قسمت اول مقاله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد