برای مشاهده بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید
در حالی که محصولات پیش از آتاری شاهد دستههای بازی ساده بودیم، در آتاری این وضع تغییر شگرفی کرد و با استفاده از دسته بازی استاندارد، توجه همگان به این ابزار معطوف گردید. سادگی دسته بازی و انعطافپذیری آن موجب شد تا کاربری و هدایت بازیهای ویدئویی سادهتر از قبل گردد و جا برای بازیهای بیشتری باز شود.
اوضاع بر همین منوال بود تا اینکه شرکت نینتندو با عرضهی این دسته بازی که در ایران به میکرو شهرت پیدا کرد، نوع نگرش به دستههای بازی را تغییر داد. این دستهها دارای کلید ویژهای برای کنترل شخصیت و چند کلید برای صدور فرامین و دستورات بودند. بدین ترتیب زیرساخت لازم برای انجام بازیهای پیچیده و دشوارتری نظیر «شورش» (Street Fighter IV) محیا گردید. شما این بازی را به خاطر دارید؟
پنج سال بعد از محبوبیت فراوان میکرو در اقصی نقاط جهان و از جمله کشور خودمان، شرکت سهگا کنسول جالب توجه خود را عرضه کرد که هم از نظر سختافزاری و هم نوع دسته بازی به کار گرفته شده، مزیتهای فراوانی داشت. این محصول نیز تا سالها محبوبیت بسیاری بین گیمرها پیدا کرد به گونهای که بسیاری از گیکهای جوان امروزی در کودکی با آن ساعتها بازی کردهاند. این دسته بازی دارای بدنهای منحنی شکل بود که به خوبی در دست گیمر جای میگرفت و آن را میتوان سرآغاز حرکت به سوی طراحی ارگونومی در دستههای بازی دانست. محبوبیت این دسته آنچنان بالا بود که حتی امروزه در بسیاری از کنترلرهای جدید نیز اصول طراحی آن لحاظ شده است.
پس از محبوبیت دو دهه پیش نینتندو در کنسول بازی میکرو، آنها در سال 1990 کنسول جدید خود را عرضه کردند که از دسته بازی با ظاهری جدید اما اصول اولیهی طراحی پیشین بهره میبرد. در این کنترلر نیز انگشتان دست وظیفهی اصلی هدایت شخصیت بازی را بر عهده داشتند و انجام بازیهای پیچیده را میسر میساختند. این دسته بازی نسبت به قبل دارای دکمههای فرمان بیشتری بود.
دریمکست نیز در مدت کوتاه سه سالهای که در صنعت بازیهای ویدئویی حضور داشت، توانست قابلیتهای فراوانی از خود نشان دهد. یکی از مهمترین این موارد، واحد حافظهی تصویری یا (VMU) بود که یک ابزار جانبی برای تمامی دستههای بازی به شمار میرفت و قابلیتی فراتر از ذخیرهی صرف روند بازی را بر عهده داشت. به گونهای که کاربر از آن میتوانست به عنوان یک ابزار بازی همراه استفاده نماید. یعنی سالها پیش از محبوبیت روزافزون گوشیهای هوشمند و تبلتها، نینتندو قابلیتی مشابه را پیش بینی و عملیاتی کرده بود. امروزه، مایکروسافت و نینتندو از قابلیتی با عنوان اسمارت گلس استفاده میکنند که میتوان آن را برداشتی از همین کنسول دانست.
گرچه این دسته بازی از نظر فیزیک ظاهری، چنگی به دل نمیزد و نتوانست مدت زیادی در بازار دوام آورد، اما حداقل دارای یک قابلیت فنی بسیار مهم بود. این دسته بازی نیازی به کابل اتصال به کنسول نداشت و گیمر میتوانست به طور بیسیم بازیهای ویدئویی را انجام دهد. این قابلیت که امروزه به یکی از ویژگیهای عادی دستههای بازی بدل شده، پیش از دسته بازی Gamecube Wavebird وجود نداشت.
مایکروسافت در ایکس باکس 360 و دستهی آن توانست موفق ظاهر شود و یکی از برترین کنترلرها را تا به آن روز تولید نماید. دسته بازی Xbox 360 دارای قابلیتهای متعددی بود اما دو مورد از مهمترین آنها عبارت بودند از دکمه راهنما و بیسیم بودن دسته. با استفاده از لوگوی کنسول که در وسط دسته بازی قرار داشت، کاربران میتوانستند به منوی کاملی از قابلیتهای سیستمی دسترسی داشته باشند و حضور آنها در بخشهای گوناگون بازی تفاوتی نداشت. از آن پس بود که شرکتهای سونی و نینتندو نیز همین رویه را در پیش گرفتند و قابلیت مشابهی را در سیستمهای خود تعبیه کردند. گرچه دسته بازی Gamecube Wavebird نخستین نمونهی بیسیم بود، اما گسترهی بالای فروش Xbox 360 موجب شد تا کاربران آن را نخستین نمونهی بیسیم تلقی کنند.
شرکتهای تولیدکنندهی تجهیزات و کنسولهای بازی هنوز نتوانسته بودند آن طور که باید و شاید حرکات را به بازی و گیمر تزریق کنند. اما با عرضهی دسته بازی Wii Remote که مجهز به حسگر مادون قرمز و شتاب سنج بود، این کنترلر توانست قابلیتهای جدید و فراوانی به دنیای بازیهای ویدئویی هدیه نماید و توجه بسیاری از علاقهمندان را به خود جلب نماید. البته این کنسول نیز دارای معایب خود بود، از آن جمله میتوان به فقدان بازیهایی با کیفیت بالای گرافیکی و بازی آنلاین اشاره نمود؛ اما همین ویژگی بازی بیسیم و خصوصیات فنی جدید موجب شد تا بیش از 100 میلیون دستگاه از آن به فروش رسد. از این مهمتر، این قابلیت نوین سایر تولیدکنندگان – یعنی مایکروسافت و سونی – را واداشت تا در نسلهای آتی، این امکان را به کاربران خود هدیه دهند.
نوآوریهای نینتندو به همینجا ختم نشد و آنها با عرضهی کنسول جدید و دسته بازی نوآورانهی آن یک گام دیگر در صنعت بازیهای ویدئویی به پیش رفتند. این دسته بازی مدرن علی رغم ظاهر پیشرفته از اصول سنتی پیروی کرده است. از قابلیتهای نوین این دسته بازی میتوان به استفاده از NFC، صفحه لمسی، دوربین، میکروفون و ظاهر زیبا اشاره کرد. علیرغم تمامی این خصوصیات، دستگاه نتوانست فروش خوبی داشته باشد.
سونی پیشتر دسته بازی با قابلیت شوک حرکتی را ارائه کرده بود. این کمپانی روند تولید دسته بازیهای خود را بدون کم و کاست از 1997 ادامه داد. با این وجود، سونی بالاخره تغییرات اساسی را در این دسته انجام داد و دکمههای «شروع» و «انتخاب» را بعد از مدتها حذف و دکمههای «اشتراک» و «تنظیمات» را جایگزین کرد. حتی یک صفحهی لمسی در وسط دسته تعبیه شد و چراغ LEDکوچکی برای رهگیری موقعیت دوربین کنسول کارگذاشته شد. این دسته همچنین دارای دکمه مخصوص صدایت با انگشت شصت و دکمههای اضافی دیگری است.
سلام تو پست خرداد پارسالتون چند تا روش برای هک ایمیل گفته بودید میشه در مورد روش 4 یه توضیحی بدید ممنوون
نسرین خانم من بیشرت آرشیوخردادا رو گشتم چیزی پیدا نکردم شما پیدا کنین من برام پیام بذارین من توضیح کامل تری بدم