برای مشاهده بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید
ATARI 2600
دسته خلبانی ! بی شک همه ما ایرانی ها و مخصوصا بچه های دهه ۶۰ به خوبی با این کنسول خسته آشنا هستیم، هر وقت نام کنترلر خلبانی می آید ناخود آگاه نام این غول در ذهن ما تداعی میشود و آن بازی هواپیما و آن بازی ماشین که سال ها ادامه داشت و هرگز تمام نمیشد ! ( به یاد دارم در خانه مادربزرگ ۳ روز پشت سر هم رانندگی میکردم و هرگز به آن افق نرسیدم و تصمیم گرفتم از نق نق کردن های مادربزرگ خودم در افق محو بشم ! و یک آن همسایه بی گناه خانه بغلی که مجبور بود تا مادامی که من بازی میکنم اون نیز بر روی صفحه تلویزیونش بازی کردن مرا مشاهده کند و سرکوفت های پسرش که کنسول نداشت را بشنود ) این غول شرکت آتاری در سال هایی که کنسول ها فقط میتوانستند یک بازی را اجرا کنند، توانایی اجرای چند بازی ! را داشت که در آن سال ها در کمتر کنسولی یافت میشد ، شاید برای گیمر های الان این جمله خنده دارو پیش پا افتاده باشد ولی برای نسل سوخته دهه ۶۰ این یک رویای بزرگ بود. اینکه بتوانی در روز چندین بازی انجام دهی و محکوم به بازی کردن یک گیم تکراری نباشی ، دنیایی داشت ! این کنسول در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط کمپانی آتاری مبتنی بر پردازشگر های میکرو و حافظه ROM موجود بر روی کارتریج ساخته شده و بر خلاف کنسول های پیشین مبتنی بر سخت افزار از قبل برنامه ریزی شده نبود و میتواسنت بازی هایی که بصورت کد های اعتباری بر روی کارتریج ها نوشته شده بودند را اجرا کند. البته اولین کنسولی که این ویژگی را داشت کنسول Fairchild کانال اف بود ولی آتاری ۲۶۰۰ از پلاگین های اعتباری موجود بر روی کارتریج استفاده میکرد و به سرعت به محبوب ترین کنسول آن سال ها تبدیل شد.این کنسول در ابتدا عرضه ( VCS ( Video Computer System نام داشت و برای رقابت مستقیم با کانال اف عرضه شدو پس از عرضه آتاری ۵۲۰۰ و موفقیت آن در سال ۱۹۸۲ به آتاری ۲۶۰۰ تغییر نام دارد و در نهایت در سال ۸۳ میلادی مدل ۲۸۰۰ آن که امکانات و ظاهر بهتر داشت عرضه شد. این کنسول بصورت یک باندل دو جوستیکه، یک پدال و یک کیپد و یک عدد کارتریج بازی COMBAT و هشت بازی دیگر که بطور جداگانه فروخته میشد با ۱۹۹ دلار قیمت روانه بازار شد.
بطور کلی مشخصات فنی این کنسول نسل دومی به شرح زیر است :
مهندسان آتاری با استفاده از استارندار های MOS 6532 تواسنتند یک چیپ مخصوص صدا و تصویر با نام( TIA ( Television Interface Adaptor. برای این کنسول تعبیه کنند که خروجی آن به وسیله کابل های یک کاناله صدا-تصویر به تلویزیون متصل میشد و تصاویر پردازش شده توسط پردازشکر ۶۷۰۵ را بر روی تلویزون نمایش میداد. بطور کلی یک IC مبتنی بر MOS 6705 و ROM و حافظه RAM داخلی و پایه های ورودی خروجی و با منطق لوجیک قلب تپنده این کنسول میشد که ساختار متحد آن باعث کاهش هزینه های تولید و قطعات کمتر به کار رفته میشد. ( تکنولوژی که ۲ دهه بعد تحت APU بر روی کنسول نسل هشت به اوج رسید ! )
سیستم انلاین این کنسول مبتنی بر کارتیج های Gameline بود که با قرار گرقتن در پورت مخصوص و متصل شدن به شبکه ، از طریق خط تلفون به دانلود بازیها میپرداخت. ( ما در ایران ابدا با چنین چیز های آشنا نبودیم و اصلا اینترنت وجود خارجی نداشت ! )
بازی های معروف :
این کنسول اسطوره ای در دهه ۸۰ میلادی توانست به شدت موفق شود و موفق ترین کنسول آن سال های بود. و در سال ۹۲ میلادی تولید آن متوقف شد و در طی مدت حیات خود تواسنت ۳۰ میلیون دستگاه بفروشد و بازی پک من با ۷ میلیون نسخه ، پر فروش ترین بازی این کنسول محسوب میشود. این کنسول افسانه ای در سال ۲۰۰۷ به سالن بین الملی مشاهیر وسایل بازی روچستر واقع در نیورک منتقل شدو در سال ۲۰۰۹ از سوی IGN به عنوان دومین کنسول بزرگ تاریخ صنعت گیم انتخاب شد. این کنسول ارزشمند نقش کلیدی در موفقیت تجاری و صنعتی آن سال ها برای سازنده و حامیانش به واسطه رونق دادن واژه ویدئو گیمینگ به ارمغان آورد، بطوریکه که کارشناسان این صنعت در مورد آن این گونه میگویند : ” کنسولی که صنعت ما برای مبنای آن ساخته و استوار شد ! ”
روحش شاد و یادش گرامی
روزبه سامانی