پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

راهنمای خرید دوربین

چه دوربینی باید بخریم ؟ سوالی است که بارها و بارها در رسانه های مختلف پرسیده شده است و کوتاه ترین جواب آن این است که «بستگی دارد !» در دو سال اخیر سری دوربین ها گسترش یافته اند و غیر از تعداد دوربین ها و تنوع محصولات نوع دوربین های جدیدی نیز به تکنولوژی ورود پیدا کرده اند و سال 2012 زمانی است که بیشترین اتفاقات و تحولات در آن منشاء گرفت و شروع به گسترش یافتن کرد. از زمانی که دوبین های DSLR باعث شدند دوربین های فیلمی از صفحه روزگار محو شوند.

 

برای مشاهده بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

 
این دوربین ها به دوربین هایی محبوب برای عکاسی طبیعت تبدیل شدند که دست عکاسان را نزد بسیار باز می گذارند. در کنار آن دوربین های کامپکت گسترش یافند که البته در مقوله لنز محدودیت هایی دارند، همچنین تأخیر شاتر و کیفیت پایین آنها مشکل آنهاست. از طرفی دیگر دوربین های فرمت بزرگ هستند که کیفیت فوق العاده ای عرضه می کنند اما از لحاظ قیمت و اندازه طوری هستند که هر کسی به سمت آن ها جذب نمی شود.

در این جا سوال آن است که چه دوربینی راه باید تهیه کنم و چه دوربینی مناسب حال ماست زمانه تغییر کرده است، مرز میان دوربین ها و سری های مختلف دیگر مثل قبل شفاف نیست. حسگرهایی با سایزهای مشابه  را که در دوربین DSLR می توان یافت را در دوربین های بدون آینه با قابلیت تعویض لنز می توان یافت یا حتی در دوربین های کامپکت نیز این حسگرها دیده می شود.

 همچنین حسگرهای فول فریم که قبل از این شما بر روی بدنه های بسیار حرفه ای و گران قیمت دیده می شد در حال حاضر به دوربین های رده متوسط یک کرده اند و گاهاً در دوربین های کامپکت نیز دیده می شوند.

در نتیجه در جواب این سوال که «چه دوربینی مناسب ماست ؟» دیگر نمی توان به راحتی گفت «بستگی دارد» زیر موقعیت بسیار پیچیده تر شده و انتخاب سحت تر و گیج کننده تر شده است.

 چه کسی به دوربین DSLR فول فریم احتیاج دارد ؟

دوربین های DSLR نوع فول فریم بهترین کیفیت و بازدهی را به شما ارائه می دهند. حسگرهای بزرگ آنها کیفیت بسیار عالی را به کاربر هدیه می کند و تلفیق نویز کم، تفکیک بالا و صداقت در ارائه رنگ واقعی همیشه این دوربین ها را گزینه عکاسان منظره کرده است. در طرف دیگر دوربین های فول فریم DSLR تعداد از ویژگی خاص دارند که عکاسان منظره به سمت آنها کشیده می شوند، برای مثال بیشترین گستردگی دید را در مراحل مختلف کانونی نسبت به دیگر حسگرها در خود دارند.

گزینه های قابل انتخاب برای دوربین های فول فریم به سرعت افزایش یافته است و سازندگان این نوع دوربین ها قصد گسترش هر چه بیشتر آن را نیز دارند.

 کانن، نیکون و سونی هر کدام مدل های فول فریم خودشان را به بازار عرضه کرده اند. تا سال 2012 مدل های دوربین های فول فریم محدودتر بود و قیمت آنها بین 2500 تا 7000 دلار بود که پول هنفگتی به حساب می آید. در حالی که دوربین های DSLR فول فریم حرفه ای دارای سطوح کیفیتی و توان بالایی هستند برای بیشتر ما مشکل است که دوربینی با قیمت بالای 5000 خریداری کنیم.

در دوربین های کانن و نیکون دو دوربین کانن EOS 5D  MARK IIو D800 دو دوربینی هستند که برای عکاسان بالاترین مدل ها و آرزوی آنها حساب می آید.

در قیمت های 3400 و 2900 دلار هنوز این دوربین های برای خرید دشوار هستند اما در هر صورت با خرید این دوربین ها از جنبه های مختلف فوکوس خودکار و انواع توانایی ها و ویژگی های متفاوت این دو دوربین  در بین دیگر دوربین ها رده یک را از آن خود می کنند. در فصل پاییز کانن و نیکون دوربین های فول فریمی تولید کردند که برای علاقمندان پیشرفته به حساب می آمد که این دوربین ها بوجود داشتن حسگرهای بزرگ فول فریم و دیگر ویژگی های، چندی از مشخصات دوربین های بسیار پیشرفته را ندارند اما قیمت مناسب تری دارند.

عکاسان منظره به فوکوس خودکار نیازی ندارند زیرا همیشه به صورت دستی فوکوس می کنند اما در بیشتر دوربین های DSLR جدید حسگر بزرگ سیستم های فوکوس خود کار سریع قرار می دهند که برای عکاسان اکشن و ورزشی مناسب است.

در کل زمان نشان می دهد که سازنده ها راه را برای تولید دوربین های فول فریم نه آنچنان پیشرفته (که کسی توان خرید آنها را ندارد) پیدا کرده اند تا کاربران بیشتری را به سوی خود جلب کنند. حتی شایعه شده بود که قرار است دوربین فول فریمی با قیمت 1000 دلار در پاییز 2012 به بازار عرضه شود که چنین شد.

 چه کسی دوربین بدون آینه با قابلیت تعویض لنز نیاز دارد ؟

دوربین های بدون آینه با سرعت حیرن آوری در حال رشد در بازارهای جهانی هستند و حتی عهده ای اعتقاد دارند که این نوع دوربین ها آینده بازار را از آن خواهد کرد. در گروه دوربین های بدون آینه با قابلیت تعویض لنر مدل های متفاوتی وجود دارد. از مدل هایی با طراحی های قدیمی 35 میلی متری گرفته تا طراحی های مدرن و جدید که با دوربین های کامپکت توان رقابت از لحاظ اندازه و ابعاد را خواهند داشت.

 دوربین هایی با حسگرهای مایکرو 4:3 تا انواع APS-C و فرمت CX (برای نیکون) و حسگرهای Q (برای Pentax). این موضوع می تواند بسیار گیج کننده باشد. اگر به صورت جداگانه به این نوع دوربین ها نظر کنیم متوجه می شویم که دوربین ها بدون آینه دارای مدل های گسترده ای برای عکاسان طبیعت هستند.

ویژگی کلیدی دوربین های بدون آینه اندازه آنهاست. بدنه های کوچک و لنزهای جمع و جور آنها در مقایسه به DSLR ها بسیار کوچکتر است. اما به علت داشتن قابلیت لنز توانایی های تغییر فواصل کانونی با حفظ کیفیت را در خود دارند که فقط در DSLR ها می یافتیم.

دوربین های بدون آینه با حسگر بزرگ گزینه های خوبی برای عکاسان طبیعت هستند زیرا آنها همیشه در حال گشت واگذار در سفر بوده و به کوچک بودن و سبک بودن سبک در عین حفظ کیفیت اهمیت خاصی می دهند. مدل های مختلفی از حسگرهای APS-C تا مایکرو 4:3 ها در این نوع دوربین ها دیده می شود که توانایی تولید عکس هایی با کیفیت بسیار خوب در خود دارند.

 از آنجایی که این دوربین ها در بدنه خود آینه ندارند چشمی دوربین بهصورت الکترونیکی EVF می باشد یا تنها دارای یم LCD درپشت دوربین هستند که توسط آن ترکیب ببندی را انجام خواهید داد.

عکاسان طبیعت وجود یک چشمی را در دوربین یک نیاز می دانند پس دوربین خواهند خرید که یا در درون بدنه چشمی دارد یا چشمی روی آن متصل می شود در شرایط خاص مثل شرایط آب هوایی برفی یا آفتاب شدید نمی توان از LCD استفاده کرد و نیاز یک چشمی ضروری به نظر می رسد.

مساله دیگری دباره اندازه این نوع دوربین ها هست که باید به آن توجه کنیم : بدنه های کوچک و لنزهای جمع و جور این دوربین های نسبت به DSLR ها این پک را برای مسافرت مناسب می سازد. تعدادی از عکاسان ترجیح می دهند که در کنار داشتن DSLR یک بدون آینه نیز تهیه کنند. اما با بدانید که همراه بردن دو سیستم عکاسی نیاز به آن دارد که لوازم جانبی هر دو سیستم مثل شارژها و باطری های اضافی را نیز  با خود حمل کنید که بسیار طاقت فرسا خواهد شد.
 چه کسی به دوربین های APS-C DSLR نیاز دارد ؟

همان طور که می دانید قیمت دوربین های فول فریم افت شدیدی داشته است شاید به ذهن برسد که دوربین های APS-C جایگاه خود را از دست بدهند اما اعتقاد بر این است که هنوز این دوربین ها آینده ای در بین صنعت عکاسی دارند. اولین مطلب آن است که داشتن حسگر APS-C در درون یک DSLR باعث پایین نگاه داشتن قیمت آنها در برابر فول فریم ها می شود که یک زمیت مهم در بین کاربران است. غیر از این و فرای مبحث قیمت ویژگی های دیگری در APS-C DSLR ها وجود دارد.

در عکاسی حیاط وحش  ورزشی مقوله و بزرگنمایی بسیار حیاتی می باشد آنهم بدون افت کیفیت.

این فاکتور دوربین های APS-C DSLR را برای این عکاسان بسیار با ارزش می کند زیرا با وجود کراپ حسگر به صورت خودکار بزرگنمایی 1.5 یا X1.7 در اختیار خواهید داشت. برای مثال با خرید یک لنز 300 میلی متری و با بدنه ای APS-C فاصلمه کانونی معادل 450 میلی متر در اختیار خواهید داشت که بسیار نکته و حرکتی زیرکانه در خرید شما خواهد بود.

 زیرا زاویه دید یک حسگر APS-C  محدودتر از فول فریم است و تصویر برش خورده زاویه آن محدود می شود و در عوض به سمت جلو زوم می شود که در این صورت یک لنز 300 میلی متری به لنزی 450 میلی متری در شرایط 35 میلی متری شبیه خواهد شد.

عکاسان همواره این مساله را اذعان می دارند که از این نکته در عکاسی خود استفاده کنید. اما این واقعیت را هم در نظر بگیرید که با یک دوربین APS-C DSLR وقتی با یک لنز به اسم 200-70 عکاسی می کنید، بدانید که در واقع در حال عکاسی در فاصله کانونی معادل 105-300mm هستید.

این در حالی است که اضافه کردن یک مبدل تله x1.4 به این سیستم شما را قادر می سازد که در حال زوم کامل این لنز به فاصله کانونی 420 میلی متر دست پیدا کنید. فرای فاکتور بزرگنمایی و قیمت دوربین های APS-C نوع DSLR مزیت های دیگری نیز دارند. مدل های میانه این سری دوربین ها بسیاری از توانایی های دوربین های بسیار پیشرفته DSLR را در خود دارند و فن اوری های نوین را از آنها به ارث برده اند.

بسیاری از عکاسان حرفه چندین بدنه دوربین دارند که در کنار دوربین فول فریم خود از مزیت های APS-C ها نیز بهره می برند. دوربین هایی از نوع APS-C وجود دارد که فوکوس خودکارهای پیشرفته ای دارند. پس یک عکاس حرفه ای ممکن است بدنه ای داشته باشد که برای کیفیت و تفکیک آن آنرا تهیه کرده اما در کنار آن بدنه ای APS-C  دارد که برای زوم و بزرگنمایی از آن بهره می بردو همه افراد توان پرداخت هزینه چند بدنه را ندارند پس اگر عکاسی اکشن و ورزشی و حیاط وحش می کنید می توانید تنها یک APS-C خوب تهیه کنید.

 

 چه کسی به دوربین های کامپکت با حسگر بزرگ نیاز دارد ؟


در سال 2012 کلاس جدیدی از دوربین های دیجیتال پا به عرضه فن آوری و صنعت عکاسی گذاشتند : کامپکت های حسگر بزرگ !

این دوربین ها که قابلیت تعویض لنز نداردند و لنز آنها ثابت است در بدنه خود حسگرهای APS-C و یا حتی فول فریم های جای داده اند. این کلاس از دوربین های برای عکاسان جوی ای است که نمی خواهند سیستمی حجیم به دنبال خود به راه بیاندازند اما در عین کوچک بودن حجم انتظار کیفیتی بالای از دوربین خود دارند.

در حالی که دوربین های DSLR در بالاترین رده کیفیتی قرار داشته و دوربین های بدون آینه بعد از آنها قرار  می گیرند اما همچنان حجم و اندازه آنها و تجهیزات همراه آنها به همراه داشتن یک کیف آنچنانی را می طلبد. کامپکت های حسگر بزرگ پتانسیل آن را دارند که یک کیفیت خروجی در کلاس DSLR اما در بدنه ای باریک و کاملاً جیبی را به شما بدهند. اما بزرگترین عیب آنها محدود بودن آنها در لنز است که همه نوع عکاسی را پشتیبانی نخواهند کرد.

جمع بندی :

* چه کسانی یک دوربین DSLR فول فریم نیاز دارد ؟

1- عکاسان منظره 2- نیاز به نهایت کیفیت داشته باشید 3- چنین دوربین هایی محدودیت ندارند و همه نوع فن آوری را پشتیبانی می کنند اما بزرگ و سنگین و گران هستند.

* چه کسانی یک دوربین بدون آینه نیاز دارد ؟

1- عکاسانی که همیشه درحال سفر هستند و یک دوربین و ویژگی های بالا می خواهند و بتوانند آن را به راحتی در هواپیما و قطار حمل کنند. 2- افرادی که به قدم زنی و پیاده روی عادت دارند تا عکاسی طبیعت بکنند زیرا سبکی مزیت مهمی برای آنهاست و درعین حال از لنزهای مختلف بهره ببرند 3- دوربین های بدون آینه APS-C گزینه خوبی برای افرادی است که کیفیتی نزدیک به یک APS-C DSLR نیاز دارند اما می خواهند سیستمی سبکتر داشته باشند.

* چه کسی یک دوربین APS-C DSLR نیاز دارد ؟

1- عکاسان حیاط وحش 2- عکاسان صحنه های اکشن  ورزشی 3- هر کسی که می خواهد عکاسی رادر فواصل کانونی بالا انجام دهد 4- عکاسانی که بحث قیمتی برای آنها در مقایسه با دوربین های فول فریم مهم است.

* چه کسی یک دوربین کامپکت حسگر بزرگ نیاز دارد ؟

1- افراد کوچک گرا اما کیفیت طلب ! 2- هر کسی که در کنار سیستم DSLR خود یک دوربین کمکی می خواهد اما نمی خواهد سیستم جددی به سیستم خود اضافه کند 3- عکاسانی که می خواهند دوربین آنها همیشه و همه جا همراه آنها باشد اما کیفیتی بسیار بالا را نیز می طلبند و گوشی همراه آنها جواب نیازشان را نمی دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد