پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

ظهور و سقوط مضحک سلطان اشتراک فایل (قسمت پایانی)

کیم دات‌کام، بعد از اجاره ملکی 18 میلیون‌دلاری در تپه‌های سرسبز کوتس‌ویل در نیوزلند، ایمیلی را برای همسایه‌هایش ارسال کرد. بنیان‌گذار مگاآپلود، یکی از پرطرفدارترین سایت‌های اشتراک فایل، در این ایمیل خود را یک هکر سابقه‌دار کامپیوتری و دلال و فروشنده اسرار داخلی (کسی که به‌واسطه کار در یک شرکت، اطلاعاتی از کسب‌و‌کار آن دارد و می‌تواند بر این اساس، معاملاتی با سود بالا را صورت دهد) معرفی کرد و برخی از مزیت‌های وجود یک مجرم سابقه‌دار در یک محله را برشمرد!

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید



او در ایمیلی که در تاریخ 21 آوریل 2010 ارسال کرد نوشته بود: «تسهیلات جدید پول‌شویی که در محله شما افتتاح شده است، می‌تواند به شما در کلاه‌برداری‌های مالیاتی‌تان کمک‌کند.

. شبکه بین‌المللی کارمندان هوشمند ما می‌توانند توصیه‌های مفیدی درباره بورس و سهام برای شما داشته باشند.» او افزوده بود که در صورت مواجهه همسایگان با افراد ناجور، آشنایانش می‌توانند با قدرت و خشونت خود به آن‌ها کمک کنند. او در ادامه و با جدیت تمام گفته بود: «من و خانواده‌‌ام نیوزیلند را دوست داریم و با صلح‌و‌صفا به این منطقه آمده‌ایم.» کیم از همسایگانش دعوت کرده بود که برای صرف قهوه به منزل او بروند و اضافه کرده بود: «کوکائین را هم با خودتان بیاورید.(یک شوخی بود)»

 


بر‌اساس مستندات دادگاه، مگاآپلود کار خود را در سال 2005 آغاز کرد. این سایت در کنار نمونه‌های دیگری مانند PirateBay و TorrentSpy نخستین سرویس‌های اشتراک فایلی بودند که در دهه اول قرن حاضر به راه افتادند. مگاآپلود در سپتامبر 2005 با برنامه «جایزه برای آپلود کنندگان» بر سر زبان‌ها افتاد.برنامه‌ای که در آن به کاربرانی که آپلودهای فراوانی در سایت داشته باشند، جوایز مالی و ‌نقدی داده می‌شد. مگاآپلود در آن زمان اعلام کرده بود: «این برنامه مگاآپلود را به نخستین و تنها سایت اینترنتی تبدیل می‌کند که برای میزبانی فایل‌های شما، به شما پول پرداخت می‌کند. شما فایل‌های پرطرفدار و موفق را آپلود کنید، ما میزبانی قدرتمند و سرویس دانلود را فراهم می‌کنیم. بیایید با هم کار کنیم!»


کاربران «ویژه» باید پیش از دریافت جوایز، حق اشتراکی را که از چند دلار در روز تا 260 دلار برای تمام عمر متغیر بود، به مگاآپلود می‌پرداختند. پس از آن و برای دریافت جایزه، کاربران باید فایل‌هایشان را آپلود می‌کردند و لازم بود این فایل‌ها آن‌قدر پرطرفدار باشند که در عرض سه ماه پنجاه‌هزار بار دانلود شوند. مگاآپلود در ابتدای کار جایزه‌ای پنج‌هزار دلاری را برای برترین کاربر در نظر گرفته بود و بعدتر آن را تا ده هزار دلار نیز افزایش داد. حتی بنا به ادعاهای دادخواست، یکی از کاربران حدود 55 هزار دلار از این طریق درآمد کسب کرده است.


شکل 3- کیم دات کام پرزرق‌وبرق‌ترین و جنجالی‌ترین فرد نیوزلند بود.


افرادی که می‌خواهند محتوایی را دانلود کنند، نمی‌توانند آن را در مگاآپلود بیابند. یافتن فایل‌ها به این سادگی‌ها نبود. وقتی یک کاربر فایلی نظیر فیلم Taken را آپلود می‌کرد، مگاآپلود یک آدرس اینترنتی را به آن فایل نسبت می‌داد. سپس این سایت کاربر را تشویق می‌کرد که این لینک را میان دوستانش پخش کند و آن را در سایت‌هایی مانند thepiratecity.org نیز به اشتراک بگذارد. اگر کسی در گوگل به دنبال فیلم Taken می‌گشت، به یکی از این سایت‌های ثالث راهنمایی می‌شد. جست‌وجوکننده از طریق این سایت به صفحه دانلود سایت مگاآپلود منتقل می‌شد که فیلم مورد‌ نظرش در آن آماده دانلود بود. دانلود‌کننده می‌توانست فایل را به رایگان دانلود کند، اما تشویق می‌شد که اشتراک اختصاصی را بخرد تا بتواند از سرویس سریع‌تری استفاده کند. دولت ایالات‌متحده معتقد است که این سیستم از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده است که افراد را به نقض کپی‌رایت تشویق کند.بر‌اساس محتویات دادخواست، این سایت از سال 2005 تا 2012 توانسته است حدود 150 میلیون دلار از طریق فروش حساب‌های اختصاصی و 25 میلیون دلار دیگر از طریق تبلیغاتی که در سایت و صفحات دانلودش به نمایش گذاشته شده‌اند، درآمد داشته است.



خود دات‌کام در سال 2010 حدود 42 میلیون دلار درآمد داشته است. روتکن، وکیل دات‌کام، درباره مزیت اصلی و رقابتی مگاآپلود در مقایسه با سایر رقبا می‌گوید: «این مزیت فراهم‌آوردن زیرساختی قدرتمند بود که به رایگان یا با قیمتی بسیار اندک در اختیار عموم قرار می‌گرفت و کارایی بالایی برای افراد یا سازمان‌های کوچک داشت. مگاآپلود به کپی‌رایت کاری نداشت! و تازه در جایگاهی نبود که قضاوت کند که آیا کاربران از آن برای مقاصد خیر استفاده می‌کنند یا نیت بدی دارند.» در مدارک دادگاهی نیوزیلند، دات‌کام مدعی شده است که مگاآپلود به روشنی آپلود‌کردن محتوای سرقت شده را منع می‌کرده است و راهی را فراهم‌آورده بود که دارندگان حق مالکیت معنوی می‌توانستند چنین محتواهایی را از سایت حذف کنند.


بعد از این‌که شرکت‌های موسیقی و فیلم‌سازی اعتراض کردند، بیش از 15 میلیون فایل (برخی توسط دارندگان حق مالکیت معنوی و برخی توسط خود مگاآپلود) از سرورهای مگاآپلود پاک شدند. سال گذشته این شرکت برنامه جایزه به آپلودکنندگان را نیزمتوقف کرد.در اوایل سال 2010 وزارت دادگستری امریکا، یک گروه ویژه مالکیت معنوی تشکیل داد که وظیفه آن سرعت بخشیدن به اجرای قوانین مربوطه بود. در 24 ژوئن آن سال مقامات امریکایی به مگاآپلود اعلام کردند که محققان دارای مجوز جست‌وجو، توانسته‌اند در سرورهایی که این شرکت در ویرجینیا اجاره کرده است، 39 کپی از فایل‌های سرقت‌شده را بیابند. شش روز بعد مقامات فدرال، سایت لینک‌پراکنی NinjaVideo.net که توسط مگاآپلود استفاده می‌شد را به همراه8 سایت دیگری که گفته می‌شد به توزیع فیلم‌ها و سریال‌های سرقت شده می‌پرداختند، تعطیل کردند. در 8 جولای، دات‌کام ایمیلی را برای دو نفر از کارمندان مگاآپلود ارسال کرد که در آن نوشته بود: «این تهدیدی جدی برای تجارت ما است. لطفاً این مورد را بررسی کنید و ببینید چگونه می‌توانیم از خودمان محافظت کنیم.»

"در 24 ژوئن 2010 مقامات امریکایی به مگاآپلود اعلام کردند که محققان دارای مجوز جست‌وجو، توانسته‌اند در سرورهایی که این شرکت در ویرجینیا اجاره کرده است، 39 کپی از فایل‌های سرقت‌شده را بیابند."


املاک دات‌کام در سراشیبی یک منطقه نیمه روستایی در شمال آوکلند گسترده شده است. یک دیواره سنگی دورتادور این ملک را احاطه کرده است و دوربین‌های امنیتی که بر فراز پایه‌های بلندی نصب شده‌اند، تمام ورودی‌ها را اسکن می‌کنند. کسانی که به ورودی اصلی نزدیک می‌شوند، با نگهبانی که لباس مشکی پوشیده است روبه‌رو می‌شوند و او آن‌ها را مؤدبانه از آنجا دور می‌کند. تمام چیزی که او درباره اهالی و زندگی در این املاک خواهد گفت این است که: «هنوز کاملاً عادی و معمولی است.»دات‌کام از ابتدا می‌خواست ملک را بخرد، اما افراد خارجی برای خرید ملک به اجازه مقامات دولتی احتیاج دارند. برای سرعت بخشیدن به روند کار، دات‌کام تقاضای ویزای ویژه‌ای کرد که به افرادی تعلق می‌گیرد که سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در کشور انجام دهند. به همین منظور و براساس مدارک دادگاهی، او اسناد وثیقه‌ای به مبلغ 8 میلیون دلار را برای مقامات نیوزلند امضاء کرد. در ژوئن گذشته او به روزنامه نیوزلند هرالد گفته بود: «شاید من یکی از پر زرق‌ و‌برق‌ترین و جنجالی‌ترین شخصیت‌هایی باشم که نیوزلند به خود دیده است، اما نیات من کاملاً خیر است. من دوست دارم شکوفایی نیوزلند را ببینم.» در نهایت اما اجازه خرید به او داده نشد، و دلیل اصلی این بود که مقامات به این نتیجه رسیده بودند که او بر اساس معیارهای نیوزلند «شخصیت خوبی» به شمار نمی‌آید. در عوض او این ملک را اجاره کرد و به همراه همسر باردار و سه فرزندش به این ملک نقل مکان کردند.


نیوزلندی‌هایی که دات‌کام را دیده‌اند می‌گویند که او با شخصیتی که در یوتیوب از خود نشان می‌دهد، متفاوت است. دیوید هندرسون، از کارکنان یک بنگاه معاملات املاکی که آپارتمانی را در طبقه بالای هتلی در آوکلند به دات‌کام اجاره داده بود تا او بتواند آتش‌بازی‌های پایان سال را از آن‌جا تماشا کند درباره او می‌گوید: «او فردی به نسبت خجالتی است.» دیوید بلک‌مور، یکی دیگر از فعالان بنگاه‌های معاملاتی که مانند دات‌کام، عاشق ماشین‌های سریع و اسپرت است، می‌گوید که دات‌کام او را به صرف ناهار به ویلایش دعوت کرده و پس از آن یک میلیون دلار به او قرض داده است. بلک‌مور به یاد می‌آورد که دات‌کام به او گفته بود: «آیا به کمی پول احتیاج دارید؟ من مقداری دارم.» او دات‌کام را فردی شوخ‌طبع و بسیار سرگرم‌کننده می‌داند و معتقد است که تصوری که مردم از او دارند، تحت‌تأثیر ظاهر او قرار گرفته است و می‌گوید: «او ممکن است چاق باشد، اما ابله نیست.»


دات کام در ماه دسامبر، ویدیویی از آهنگ Mega Song را در یک سایت اشتراک ویدیو منتشر کرد. این ویدیوی جذاب چهار دقیقه‌ای که در مدح و ستایش مگاآپلود تهیه شده است، توسط شان دیدی کامبز، آلیشیا‌ کیز، جیمی فاکس، ویل آی‌ام و خود دات‌کام اجرا شده بود. شرکت یونیورسال موزیک که نماینده برخی از هنرمندان این کلیپ بود، ویدیو را از سایت حذف کرد. دات‌کام شکایت کرد و مدعی شد که از هنرمندان اجازه گرفته است و ویدیو دوباره در سایت مذکور ظاهر شد. دات‌کام در مصاحبه‌ای که با TorrentFreak داشت، گفته بود که یونیورسال موزیک در واقع در برابر مگاباکس، سرویس جدید مگاآپلود واکنش نشان داده است. سرویسی که به هنرمندان اجازه می‌دهد آهنگ‌هایشان را به طور مستقیم به مشتریان بفروشند و 90 درصد قیمت فروش را دریافت کنند. گروه Universal از پاسخ‌دادن به این ادعا طفره رفته است. در همین زمان، قانون SOPA در کنگره امریکا در حال بررسی بود و واکنش‌های شدیدی را در سطح جهان برانگیخته بود.


دات‌کام هم طی اظهارنظری به TorrentFreak گفته بود: «صنایع موسیقی و فیلم‌سازی می‌خواهند که اینترنت را سانسور کنند و با وادار‌کردن واشنگتن به حمایت از انحصار آن‌ها، نوآوری را نیز متوقف کنند.»تصمیم‌گیری‌ها در هفته سوم ژانویه در کاپیتول هیل انجام شدند. نخستین ساعات صبح 20 ژانویه در نیوزلند بود که بیش از هفتاد افسر پلیس محلی به زور وارد 10 ملک شخصی شدند و دات‌کام و سه نفر دیگر از کارکنان مگاآپلود (که دو نفر آن‌‌ها در سفر موناکو نیز همراه او بودند) را دستگیر کردند. یک مظنون دیگر نیز در هلند دستگیر شد و دو نفر دیگر هنوز متواری هستند. مقامات هنگ‌کنگ حساب‌های بانکی این شرکت را با اندوخته‌ای حدود 40 میلیون دلار مسدود کردند. در ادامه همین روند، فردای آن روز دادگاه فدرال ویرجینیا یکی از پایه‌گذاران NinjaVideo.net را به جرم توطئه و نقض  عمدی و مجرمانه حق کپی‌رایت به 14 ماه حبس محکوم کرد.


آیا چنین سرنوشتی در انتظار دات‌کام هم خواهد بود؟ پاسخ این سؤال در واقع به این بستگی دارد که وزارت دادگستری بتواند اثبات کند که او و همکارانش عامدانه و از روی قصد به دنبال کسب سود از طریق فروش کالاهای مسروقه دیجیتال بوده‌اند. در دادخواست این دعوی، 154 بار از کلمه «ابر توطئه» (Mega Conspiracy) استفاده شده است و وزارت دادگستری با استناد به ایمیل‌های رد‌و‌بدل شده میان اعضای شرکت مدعی شده که دات‌کام و همکارانش می‌دانستند که در حال انجام فعالیتی غیرقانونی هستند. در نامه‌ای که در تاریخ 9 جولای 2009 میان دو نفر از کارکنان رد‌و بدل شده است، یکی به شوخی می‌نویسد: «ما کسب‌وکار خنده‌داری داریم. ما دزدان عصر جدید هستیم:)» و دیگری پاسخ می‌دهد: «ما دزد نیستیم! ما فقط امکان نقل و‌انتقال کالا را برای دزدان فراهم می‌کنیم.»


قوانین درباره نقض کپی‌رایت کاملاً آشکار و‌ صریح هستند. کریستوفر اسپریگمن از اساتید حقوق دانشگاه ویرجینیا می‌گوید که نقض عامدانه حق کپی، به صراحت غیرقانونی است. اما قانون درباره نقض «سطح دوم» چیزی نمی‌گوید. نقض سطح دوم به این معنا است که شخصی، شخص دیگری را وادار یا تشویق به نقض کپی‌رایت کند. این اتهام در موارد قبلی مناقشات بر سر کپی رایت نیز مطرح شده است. به عنوان نمونه در دعوای میان استودیوهای متروگلدوین مایر و شرکت گروکستر (Grokster) دادگاه عالی ایالات‌متحده سایت اشتراک فایل را به جرم نقض سطح دوم قانون کپی‌رایت محکوم کرد.اما قضیه دات‌کام یک دعوای مدنی و حقوقی است. روتکن وکیل دات‌کام و سایر متخصصان تأکید می‌کنند که در قوانین کیفری کپی‌رایت، چیزی به نام نقض سطح دوم وجود ندارد. روتکن می‌گوید: «هسته ادعاهای مقامات دولتی بر مبنای یک نظریه من درآوردی است. استفاده از هلیکوپتر و شکستن درهای ورودی بیشتر حرکتی سیاسی است تا حرکتی بر مبنای حقایق و واقعیت‌ها».

"برخی معتقدند که تولیدکنندگان محتوا به جای صرف وقت و توان خود در راه رقابت، می‌خواهند راه‌های رشد هر مدل جدیدی از کسب‌وکار را سد کنند. راهی که آن‌ها در پیش گرفته‌اند به ضرر نوآوری، مشتریان و هنرمندانی است که سعی می‌کنند راه‌های جدیدی برای ارتباط با طرفدارانشان بیابند."

 


علاوه بر این‌ها، مدافعان مگاآپلود تأکید دارند که این سایت هر چند به روشی «ناخودآگاه» سعی کرده است افراد را از نقض قوانین کپی‌رایت بر حذر دارد. البته هیچ ‌کس هم شکی ندارد که دات‌کام می‌تواند وکلای بسیار خوبی را به کار بگیرد.آیا او باید به مقام‌های امریکایی تحویل داده شود؟ محاکمه دات‌کام در ایالات متحده ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول بیانجامد. اما همین دستگیری هم تأثیرات خود را برجای گذاشته است. سایر سایت‌های اشتراک فایل نظیر UploadBox و FileSonic سیستم کسب‌وکار قبلی خود را تعطیل کرده یا آن را تغییر داده‌اند. هنوز مشخص نیست که این حرکات چه معنایی دارد. آیا این دعوا باعث کاهش تخلف خواهد شد یا کاهش نوآوری؟ شرکت‌های رسانه‌ای هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند تا از طریق یافتن راه‌های مناسب، تماشای فیلم و گوش‌دادن به موسیقی را برای همه و به خصوص علاقه‌مندان فناوری در همه‌جا و در هر زمانی ممکن سازند. جولی ساموئلز وکیل بنیاد پیشتازان الکترونیک (مؤسسه‌ای غیرانتفاعی که به ترویج رعایت حقوق معنوی محتوای دیجیتال می‌پردازد) می‌گوید: «تولیدکنندگان محتوا به جای صرف وقت و توان خود در راه رقابت، می‌خواهند راه‌های رشد هر مدل جدیدی از کسب‌وکار را سد کنند.
راهی که آن‌ها در پیش گرفته‌اند به ضرر نوآوری، مشتریان و هنرمندانی است که سعی می‌کنند راه‌های جدیدی برای ارتباط با طرفدارانشان بیابند.»


دات‌کام در زندان نیوزیلند در انتظار جلسه دادگاه 22 فوریه به سر می‌برد. از آزادی او به قید وثیقه جلوگیری شده است، چرا که اگر بتواند خود را به آلمان برساند، دیگر امکان استرداد او به امریکا وجود نخواهد داشت. دوستش میرحیدری می‌گوید: «شما می‌توانید او را بدون لباس و ‌غذا در صحرای آفریقا رها کنید و یک سال بعد ببینید که او در بهترین سوئیت هتل‌های لوکس دوبی، در حال انجام معامله است. او همواره می‌تواند از نو شروع کند. به زبان ساده، او به شدت باهوش است.» عده‌ای در نیوزلند با دات‌کام که همسرش مونا در بهار دوقلوهایش را به دنیا خواهد آورد، ابراز همدردی کرده‌اند. در 29 ژانویه، سرمقاله روزنامه هرالد دستگیری توام با خشونت او را زیر سؤال برده و می‌گوید: «او استحقاق این را داشت که به وسیله ما در برابر آزار و اذیت مقامات قضایی خارجی محافظت شود.» در عین حال، یکی از نویسندگان روزنامه، از خوانندگان پرسیده است که به نظرشان چه کسی باید در فیلم تلویزیونی که به یقین از این ماجرا ساخته خواهد شد، نقش دات‌کام را بازی کند. کاندیداهای این کار جونا هیل و جک بلک هستند!


بنیان‌گذار مگاآپلود را بیشتر بشناسید

قسمت اول مقاله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد