پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نقش ویندوز 8 در آینده سیستم‌های کامپیوتری (بخش پایانی)

اپل با این ادعا که «عصر پس از کامپیوتر» (Post-PC) فرا رسیده، به‌نوعی دست به تضعیف شرکت‌هایی زدکه مدت‌ها در بازار کامپیوترهای شخصی و دسکتاپ حضور داشته‌اند؛ از جمله شرکت مایکروسافت. اما مایکروسافت همواره چنین ادعاهایی را رد کرده و حتی ادعاهایی بزرگتر مطرح کرده و نامی جدید بر این دوره گذاشته است. به‌عنوان نمونه می‌توان به اظهار نظر فرانک شاو، سخن‌گوی مایکروسافت اشاره کرد که ویندوز‌8 را نخستین گام برای ورود به دوره «post, post-PC’» دانسته است!


برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید


از این نام‌گذاری‌های عجیب و تا حدودی گیج‌کننده که بگذریم، یک موضوع قطعی است: عزمی جدی وجود دارد تا درک چندین ساله ما از یک سیستم کامپیوتر شخصی دگرگون شود.


واضح است که رویکرد دسکتاپ به‌طور اساسی در حال تغییر است و این ما هستیم که باید خود را با آن وفق دهیم. شاید مایکروسافت پس از یک دوره ناکامی نسبی، این بار به کمک مشتریان خود بیاید و با عرضه ویندوز 8 آن‌ها را در این گذار همراهی کند؛ به‌خصوص کاربران قدیمی سیستم‌های دسکتاپ را که با روش‌های سنتی خو گرفته‌اند و می‌خواهند به استفاده از روش‌های نو روی آورند.

دستگاه‌های جدید برای ویندوز 8
بیل گیتس بنیان‌گذار مایکروسافت، از طرفداران کامپیوترهای لوحی ‌ بود، اما این شرکت درزمان او هرگز موفق نشد تبلتی محبوب عرضه کند. یکی از دلایل این ناکامی، استفاده نکردن از رابط کاربری مناسب بود. اما در مقابل، ویندوز 8  از همان ابتدا با رویکرد لمسی طراحی شد. صفحه پیش‌فرض آن رابط Metro را به‌کار می‌برد که استفاده از چنین رابطی برای نخستین‌بار در ویندوزفون 7 تجربه شده بود و اکنون به رابط کاربری اصلی سیستم‌های پردازشی آینده مبتنی بر ویندوز تبدیل شده است. برنامه‌هایی که برای ویندوز 7 طراحی شده‌اند، روی ویندوز 8 هم کار می‌کنند (به‌جز نسخه RT!) و برای کار در این حالت باید ماوس و صفحه کلید اضافه شود و در این صورت است که به کامپیوتر ‌های مبتنی بر ویندوز بسیار شبیه‌تر می‌شود.در همین حال، ‌دستگاه‌هایی با مشخصه‌های فیزیکی تازه و گاه عجیب و غریب هم برای سیستم‌عامل جدید مایکروسافت در حال ظهور است. ست روزن‌بلت در مطلبی که در سایت اینترنتی سی‌نت نوشته، سخت‌افزارهای مبتنی بر ویندوز 8 را «lapdesktabbooktop» نامیده است. به‌یقین، رگه‌هایی از واقعیت در این نام طنزآمیز دیده می‌شود و ارائه سیستم سخت‌افزاری بهینه در چنین رده‌ای هم، به دشواری تلفظ این نام است. مایکروسافت سعی کرده سیستم‌عاملی واحد عرضه کند که دست‌کم در سه حالت زیر به‌خوبی قابل استفاده باشد:
1- روی یک کامپیوتر سنتی، جایی که از صفحه کلید و ماوس و تاچ‌پد فیزیکی استفاده می‌شود.
2- روی تبلت که صفحه کلید مجازی دارد و با استفاده از لمس کار می‌کند .
3- روی گونه‌ای از ابزارها که حد میانه تبلت و کامپیوتر هستند به‌طوری که هم صفحه لمسی دارند و هم صفحه کلید و ماوس و تاچ‌پد فیزیکی.
بخش زیادی از خبرهایی که در مورد سخت‌افزارهای مبتنی بر ویندوز 8 منتشر می‌شود، مربوط به لپ‌تاپ‌های ترکیبی یا هیبریداست؛ یعنی گروه سوم. به طور کلی، دو گونه را می‌توان در این گروه جای داد. گونه نخست ابزارهایی هستند که در اولین نگاه شبیه لپ‌تاپ به نظر می‌رسند اما می‌توان نمایشگر را به‌طور کامل از صفحه کلید جدا  کرده و از آن به عنوان تبلت استفاده کرد (شکل 1).

شکل‌۱- یک لپ تاپ / تبلت با قابلیت جداشدن صفحه کلید از نمایشگر .



در صورت لزوم برای کاربردهایی نظیر تایپ، می‌توان دوباره صفحه کلید را به نمایشگر متصل کرد. معمولاً در بخش نمایشگر، بخش‌های اصلی نظیر پردازنده، حافظه و بخش ذخیره‌سازی هم گنجانده می‌شود تا با جدا کردن از صفحه کلید بتوان به عنوان تبلت از آن استفاده کرد. برخی مدل‌ها در هر دو بخش دارای باتری هستند تا در حالت لپ‌تاپ، عمر باتری بیشتری داشته باشند. بیشتر این نمونه‌ها از قدرت پردازش کم و فضای ذخیره‌سازی محدود رنج می‌برند. طراحی دیگر، نمونه‌ای است که در آن نمایشگرچرخیده و روی صفحه کلید قرار می‌گیرد (که یادآور تبلت کامپیوتر‌های قدیمی  مبتنی بر Windows XP Tablet PC Edition است) نمونه‌های جدید نازک‌تر و ظریف‌تر هستند(شکل 2).

شکل‌۲- XPS Duo 12  از شرکت دل با امکان چرخش نمایشگر و قرار‌گیری روی صفحه کلید.

 

تونی کوستا تحلیل‌گر ارشد مؤسسه تحقیقاتی فورستر می‌گوید: «لپ‌تاپ‌های ترکیبی به‌سرعت در‌حال از بین بردن تفاوت بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها هستند. آن‌چه که در حال پدیدار شدن است، طیفی از فرم فاکتورهای تبلت است که از لپ‌تاپ‌های ترکیبی (keyboard-first tablets) تا ابزارهایی که از صفحه کلید به عنوان یک ابزارجانبی بهره می‌برند
(touch-first tablets) را در بر می‌گیرد.»در نمونه‌های ترکیبی همچنان ضعف‌های عمده‌ای نظیر قدرت پردازشی کم و امکان خرابی‌های فیزیکی، به‌ویژه در مورد مدل‌های جداشونده وجود دارد. در این میان، مایکروسافت با عرضه تبلت Surface Pro آینده‌ای دیگر را پیش چشم می‌آورد (شکل 3).

                   

شکل‌۳- Surface Pro؛ تبلت مایکروسافت.

ویندوز‌8 چشم‌گیرترین حرکت ویندوز پس از بیش از یک دهه است وPro Surface نخستین حمله این شرکت به حوزه سخت‌افزار در بازار کامپیوتر/تبلت به‌شمار می‌رود. ابزاری که مشخصات درونی مشابه اولترابوک‌ها را دارد اما صفحه کلید را در حد یک پوشش روی صفحه ساده کرده است. در عین حال، باید اذعان داشت با توجه به معایبی که این دستگاه‌های ترکیبی دارند، به نظر نمی‌رسد که آینده سیستم‌های کامپیوتری شخصی را چنین سیستم‌هایی رقم بزنند. موضوع اینجا است که به‌رغم تمام این معایب، مایکروسافت برای عادت دادن کاربران فعلی و آماده‌کردن مشتریان بعدی، نیاز فراوانی به سیستم‌هایی دارد که هم از رابط لمسی در حد کمال بهره بگیرند و هم نگاهی به روش‌های سنتی دسکتاپ و استفاده از ماوس و صفحه کلید داشته باشند. در این حالت شاید همین لپ‌تاپ/تبلت‌ها گزینه‌های جذابی برای کاربران فعلی به شمار آیند. اما نظر کارشناسان بر این اساس است که در آینده نرم‌افزارهایی روی ویندوز 8  ارائه خواهند شد که کمتر و کمتر وابسته به صفحه کلید و ماوس باشند و این یعنی خداحافظی با صفحه کلید و ماوس! در هر صورت، ابزارهای پردازشی که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند پلی باشند بین آن‌چه اکنون در بازار وجود دارد و آن‌چه در آینده خواهیم دید.


خداحافظی با لیست قطعات، برای همیشه؟
تجربه نشان داده است که کاربران علاقه زیادی به ابزارهایی دارند که همه قابلیت‌ها را با هم داشته باشند. نمونه آشنا هم اسمارت‌فون‌ها هستند که علاوه بر تلفن خیلی چیزهای دیگر هم هستند! اما در این میان، یک نکته‌ را نباید از نظر دور داشت: برای کسانی که در دوره تبلت‌ها بزرگ شده‌اند، شاید چندان ناخوشایند نباشد اما برای آن‌هایی که چند دهه است با کامپیوترهای دسکتاپ سر‌و‌کار دارند، از دست رفتن یک ویژگی به‌خوبی احساس می‌شود: نبود امکان سفارشی‌سازی در کامپیوترهای نسل جدید.  در گذشته براساس نیازهای خود فهرستی از قطعات را تهیه می‌کردید، آن‌ها را مونتاژ می‌کردید و سیستم کامپیوتر دسکتاپ خود را می‌ساختید و پس از آن نوبت به انتخاب نرم‌افزارها می‌رسید. به بیان ساده، شما قادر بودید آن چیزی را بسازید که هزینه و نیازتان دیکته می‌کرد؛ نه بیشتر و نه کمتر. اما اکنون کاربران با سیستم‌هایی دربسته مواجه هستند که با توجه به سیاست‌های شرکتی نظیر مایکروسافت (درست همانند رقیبش اپل) امید چندانی در سفارشی‌سازی نرم‌افزارهای آن نیز وجود ندارد، چه برسد به سخت افزار. آن‌چه در اختیار شما قرار دارد، طیف وسیعی از سخت‌افزارهای از پیش مونتاژ شده است با پردازنده‌ها، حافظه، فضای ذخیره‌سازی و ده‌ها مورد دیگر که تفاوت‌هایی با هم دارند و این شمایید که باید از میان آن‌ها انتخاب کنید. این ویژگی شاید از جهاتی، به نفع مشتری باشد و به‌مرور بتوان به این نوع انتخاب سیستم عادت کرد، اما در حال حاضر به‌‌ویژه برای آن‌هایی که به سیستم‌های دسکتاپ سنتی عادت کرده‌اند، کار کمی دشوار است. در هر صورت نبود امکان سفارشی‌سازی در آن حدی که در سیستم‌های سنتی سراغ داشتیم، از جمله موارد بسیار مهمی است و  باید دید ویندوز 8  یا سیستم‌عامل‌های دیگر چگونه در این حوزه ظاهر خواهند شد.

 

.در آینده‌ای نه‌چندان دور، یک سیستم کامپیوتری خانگی، شباهت چندانی با نمونه‌هایی که سال‌هاست به آن‌ها عادت کرده‌ایم، نخواهد داشت.

.کاربران ترجیح می‌دهند (و در بیشتر موارد مجبور هستند) برای تولید محتواهای پیچیده‌تر  به کامپیوترها و سیستم دسکتاپ خود مراجعه کنند.

.برای آن‌هایی که چند دهه است با کامپیوترهای دسکتاپ سر‌و‌کار دارند، از دست رفتن یک ویژگی به‌خوبی احساس می‌شود: نبود امکان سفارشی‌سازی در کامپیوترهای نسل جدید.

قسمت اول مقاله

ماهانه شبکه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد