پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

فوق‌سریع‌ها از راه رسیدند (بخش دوم)

فرکانس ۵ گیگاهرتز

اگر پارامتر سرعت شما را برای استفاده از محصولات 802.11ac متقاعد نکرده است‌، عامل برتری دیگری از 802.11ac برایتان معرفی خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم نهایی خود را بگیرید. استاندارد 802.11n می‌تواند از دو فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده کند؛ ولی کمتر دیده شده کاربری از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده کند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

در استاندارد 802.11ac دیگر خبری از فرکانس 2.4 گیگاهرتز نیست و فقط می‌توان از فرکانس 5 گیگاهرتز -البته در حال حاضر؛ زیرا در آینده فرکانس‌های جدیدتری مانند 6 گیگاهرتز هم معرفی می‌شوند


استفاده کرد که پهنای‌باند بهتری داشته و مسافت‌های بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و برد شبکه‌های بی‌سیم افزایش می‌یابد. به طور واضح فرکانس 5 گیگاهرتز برای محیط‌های نامساعد جوی یا ساختمانی و شرکت‌هایی که باید شبکه را میان چندین طبقه تقسیم کنند، استفاده می‌شود. زیرا می‌تواند سیگنال‌هایی قوی‌تر از روتر به دستگاه‌های مختلف ارسال کند. در فرکانس 2.4 گیگاهرتز با وجود دو، سه مانع دیوارمانند شبکـه به‌شدت ضعیف شده و کارایـی پایینی خواهد داشت. اما در ایـن شرایط فرکانـس 5 گیگاهرتز می‌تواند عملکرد بهتـری داشته باشد. تیاگو رودریگــز(Tiago Rodrigues)، مدیر برنامه‌های شرکت Wireless Broadband Alliance یا WBA در این‌باره می‌گوید: «چیزی که من در آینده می‌بینم این است که استاندارد 802.11ac می‌تواند پازلی از یک فناوری باشد که می‌توان در هر مکان خاصی مانند سالن‌هایی وسیع با تعداد زیاد کاربر یا مراکز پرجمعیت از آن استفاده کرد.
برای مثال، شهر نیویورک برای استفاده از این استاندارد مناسب است. این استاندارد پوشش‌دهی بسیار خوبی دارد. این فاکتور نه به خاطر پهنای‌باند بلکه به خاطر فراهم کردن سرعت بیشتر در مکان‌های عمومی و بزرگ بسیار مفید است». یکی دیگر از مزایای فرکانس 5‌گیگاهرتز عدم هم‌پوشانی و تداخل کانال‌ها است؛ زیرا تعداد کانال‌ها به نسبت 13 کانال تعریف شده قابل استفاده در فرکانس 2.4 گیگاهرتز بیشتر است که امکان تداخل کانال‌ها را برای روترهای بی‌سیم همسایه به شدت کاهش می‌دهد. در استاندارد 802.11ac علاوه بر پهنای باند 20 و 40 مگاهرتز از پهنای باندهای 80 و 160 مگاهرتز نیز استفاده می‌شود. یکی از دلایل سرعت بیشتر روی این استاندارد نیز به خاطر این پهنای‌باندها است. همین موضوع یکی دیگر از فاکتورهای کارایی بهتر استاندارد 802.11ac است. در حالی که در استاندارد 802.11n نیاز به شناسایی کانال‌های کم مصرف و تنظیم دستگاه‌های بی‌سیم روی آن کانال وجود دارد. جالب است بدانید استاندارد 802.11ac موجب افزایش طول عمر باتری نیز می‌شود؛ چون بیشتر اوقات در دستگاه‌های همراه آنتن‌دهی ضعیف انرژی زیادی از دستگاه مصرف می‌کند و دستگاه مدام برای دریافت یا ارسال سیگنال‌ها باید انرژی مصرف کند؛ اما در استاندارد جدید از آنجا که آنتن‌دهی کیفیت بهتری دارد، طول عمر باتری نیز بیشتر می‌شود. فلسفه این پارامتر همانند پردازنده‌های Core شرکت اینتل است.

مشکلات
تا اینجا از مزایای استاندارد 802.11ac گفتیم، اما این فناوری با مشکلاتی نیز همراه است. اولین مشکل پشتیبانی نکردن بسیاری از دستگاه‌های بی‌سیم موجود در بازار از این استاندارد است. بسیاری از تبلت‌ها و نوت‌بوک‌های بازار مجهز به این استاندارد نیستند. کارت‌های شبکه انگشت‌شماری برای استفاده از این استاندارد تولید شده است و در برخی محصولات مانند پخش‌کننده‌ها، بلندگوها، دوربین‌های نظارتی، تلویزیون، کنسول‌های بازی و دستگاهای مشابه که معمولاً دیرتر از روترهای بی‌سیم به‌روزرسانی می‌شوند، وضعیت ناامیدکننده‌تری وجود دارد. این وضعیت برای استاندارد 802.11n نیز وجود داشت و یکی دو سالی طول کشید تا تمامی شرکت‌های سازنده سخت‌افزار پشتیبانی از آن را در جدول مشخصات محصولات خود ذکر کردند. اکنون تمامی آن محصولات به استاندارد 802.11n مجهز شده‌اند و تا حرکت به سوی 802.11ac یکی دو سالی صبر کاربران را می‌طلبند. اما شرکت‌ها به سرعت خودشان را برای استفاده از این استاندارد آماده می‌کنند. برای نمونه، شرکت ایسوس اولین نوت‌بوک مجهز به استاندارد 802.11ac را معرفی کرده است. شرکت لینک‌سیس اولین روتر بی‌سیم با سرعت 1.3 گیگاهرتز با نام EA6500 را روانه بازار کرده است.
یکی دیگر از مشکلات پیش‌رو در آینده برای این پروتکل امنیت آن است. اگر قرار باشد شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای توسعه بیشتری بیابند و در مکان‌های عمومی و شرکت‌های بزرگ استفاده شوند و حتی جای شبکه‌های کابلی را نیز اشغال کنند، امنیت اطلاعات پا در هوا اهمیت دو چندانی می‌یابد. با وجود استانداردها و پروتکل‌های خوبی که برای امنیت شبکه‌های وای‌فای ارائه شده‌اند و تا حدود زیادی خیال کاربران را راحت کردند، این امنیت قطعی و اطمینان‌پذیر نیست و هنوز دغدغه‌هایی وجود دارد. به‌خصوص این‌که هر روز در اخبار می‌شنویم هکرها به روش‌ها و ابزارهایی دست یافتند که می‌توانند پروتکل‌های رمزنگاری مانند WPA و WPA2 را نیز هک کنند.
مشکل بعد فرکانس کاری دستگاه‌ها در استاندارد جدید و مطابقت آن با فرکانس 2.4 گیگاهرتز در دستگاه‌های قدیمی است. فرض کنید یک شبکه بر پایه روتر 802.11ac راه‌اندازی شد و دستگاه‌های شبکه نیز توانایی کار با آن را دارند، اما اگر در این میان همه مجهز به فرکانس 5 گیگاهرتز نباشند، به مشکل برمی‌خورید؛ البته استاندارد 802.11ac با استانداردهای قبلی مانند 802.11a/b/g/n سازگار است و این دستگاه‌ها می‌توانند به روتری با استاندارد جدید متصل شوند. ولی باید به ناچار فرکانس 2.4 گیگاهرتز را برای کل شبکه در نظر گرفت. مگر این‌که روترهایی وارد بازار شوند که از دو فرکانس به طور همزمان استفاده کنند. چند نمونه از این روترها در سال 2012 معرفی شد.


استقبال از آینده


در آینده استاندارد 802.11ac شک نکنید. خیز بلند و جدی شرکت‌های سازنده سخت‌افزار برای این استاندارد به‌خوبی از آینده بازار و تحولات شبکه‌های بی‌سیم خبر می‌دهد و می‌تواند راه پیش‌رو را ترسیم کند. در 15 نوامبر 2011 شرکت کوال‌کام اولین چیپ‌ست شبکه بی‌سیم با استاندارد 802.11ac را به دست سازندگان سخت‌افزار رساند. در 14 دسامبر 2011 شرکت Redpine Signals اولین فناوری کم‌مصرف مبتنی بر استاندارد جدید را برای پردازنده‌های اسمارت‌فون‌ها معرفی کرد و انبوه محصولات جدید شرکت‌های معروف در CES 2013 نشانه‌هایی از سمت و سوی آینده هستند.


در این میان، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی از بابت استقبال کاربران و مدت زمان جا افتادن این استاندارد وجود دارد. چون استاندارد 802.11n هفت سال طول کشید تا در میان خانه‌ها و در دست کاربران دیده شد. موسسه IEEE و Wi-Fi Alliance دراین باره می‌گویند برای استاندارد 802.11ac چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چون نیاز اینترنت و شبکه‌ها به افزایش پهنای‌باند و سرعت بیشتر انتقال اطلاعات یک چالش جدی و انکارناپذیر برای سال‌های آینده است. به هر حال استاندارد جدید نوید روزهای خوبی برای شبکه‌های بی‌سیم می‌دهد و برای استقبال از این استاندارد باید آماده باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد