پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

بررسی 16 آنتی‌ویروس و اینترنت‌سکیوریتی سال 2013 - بخش دوم

شریه پی‌سی پرو در شماره مارس 2013 خود شانزده مجموعه اینترنت سکیوریتی معروف دنیا را بررسی و تست و مزایا و معایب هریک را بیان کرده است تا کاربران بتوانند یکی از این نرم‌افزارهای امنیتی را انتخاب و روی سیستم خود نصب و استفاده کنند. اهمیت این بررسی در اینجا است که غالب مجموعه‌های مورد بررسی در این مقاله در ایران یافت می‌شوند و نمایندگی فروش و پشتیبانی دارند.

برای مشاهده ادامه خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید

چگونه آزمایش کردیم؟
هر نرم‌افزار در چهار بخش کارایی (Performance)، ویژگی‌ها (Features)، سهولت استفاده (Ease of Use) و ارزش به ازای پرداخت هزینه (Value of mony) مورد بررسی قرار گرفته و در هر بخش نیز از شش ستاره برای نمایش نتایج استفاده کردیم. امتیاز کارایی اختصاص یافته به هر مجموعه اینترنت سکیوریتی براساس عملکردش در دنیای واقعی برای تشخیص بلادرنگ نرم‌افزارهای مخرب با لحاظ کردن شرایط و محیط واقعی اینترنت و شبکه است. در این آزمایشگاه از آخرین بدافزارهای کشف شده برای مقایسه اینترنت سکیوریتی‌ها استفاده شده و تست‌ها براساس مشخصات تست‌های موسسه معروف AV-Test صورت گرفته‌اند. همچنین تمامی تست‌ها برای هر نرم‌افزار به صورت مستقل انجام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تست‌ها و نتایج به دست آمده برای هر نرم‌افزار می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید. امتیازدهی بخش ویژگی‌ها نیز براساس طیف وسیعی از ویژگی‌هایی که هر بسته نرم‌افزاری ارائه داده است صورت گرفته و البته مهم‌ترین ویژگی‌های مدنظر عبارت بودند از: ابزارهای سازگاری و هماهنگی با ویندوز، SendBox، اسکن آسیب‌پذیری‌های سیستم و قرنطینه بدافزارها پس از شناسایی. برای بخش سهولت استفاده نیز عواملی مانند سرعت پاسخ‌گویی و استفاده از منابع سیستم در نظر گرفته شده است. برای مثال زمان نصب هر نرم‌افزار و مدت زمان تاخیری که در استارت‌آپ ویندوز ایجاد می‌کند مدنظر قرار گرفته است. این آزمایش‌ها روی یک دستگاه نوت‌بوک Acer Aspire 5750G با سیستم‌عامل ویندوز7 انجام شده‌اند. برای سنجش وضعیت استفاده از منابع سیستم پس از نصب و بهینه‌سازی نرم‌افزار چهاربار ویندوز را ریستارت کردیم تا مطمئن شویم نتایج تست به واقعیت نزدیک‌تر هستند. همچنین زمان ارزیابی استفاده از منابع سیستم را دو دقیقه بعد از ظاهر شدن دسکتاپ نوت‌بوک در نظر گرفتیم. در آزمون بعدی با استفاده از هر نرم‌افزار نوت‌بوک را اسکن سریع (Quick Scan) کرده و مدت زمان اسکن را یادداشت کردیم. نحوه دسترسی و تعامل با رابط کاربری گرافیکی نرم‌افزار و مدیریت اخطارها و هشدارها، رفتار هر نرم‌افزار در هنگام تشخیص یک بدافزار از دیگر عوامل تاثیرگذار در امتیاز سهولت استفاده بودند.
در نهایت برای ارزیابی ارزش و قیمت هر محصول سعی کردیم برآورد کنیم قیمت این محصول با توجه به ویژگی‌ها، کارایی و خدماتی که روی آن ارائه می‌شود مناسب است یا خیر تا به یک امتیاز کلی دست پیدا کنیم.

ree Antivirus 2013

در این بررسی ضد ‌ویروس آواست از بسیاری جهات از رقبا بهتر است. کار با آن ساده است و روی سیستم سبک عمل می‌کند. رابط کاربری گرافیکی آن از برگه‌هایی (Tab) برخوردار است که امکان دسترسی سریع و ساده را به اطلاعات و تنظیمات مختلف نرم‌افزار فراهم می‌کند. همچنین گرافیک رابط نیز جذاب است و کاربر را سر شوق می‌آورد. رایگان بودن این نرم‌افزار موجب می‌شود که چند تبلیغ نیز در رابط کاربری آن مشاهده کنید که بزرگ‌ترین آن‌ها در صفحه اصلی مربوط به خرید اینترنت سکیوریتی آواست است. کلید به‌روزرسانی این ضد ‌ویروس در همان صفحه اصلی نرم‌افزار و در بخش بالا سمت راست خودنمایی می‌کند. برخی از سرویس‌های این نرم‌افزار مانند پشتیبان‌گیری و محافظت از سیستم‌عامل آندروئید در نسخه‌های تجاری فعال هستند و در نسخه رایگان برای کاربران فعال نمی‌شوند. برای استفاده بهتر از این نرم‌افزار می‌توانید ویژگی هشدار صوتی آن را غیرفعال کنید. همچنین افزونه WebRep مخصوص مرورگرهای وب با این نرم‌افزار مجتمع شده و قابلیت محافظت از شما در وب و جست‌وجو را دارد و با امتیاز دادن به سایت‌ها کمک می‌کند که سایت‌های امن یا ناامن بهتر تشخیص داده شوند. این افزونه به صورت پیش‌فرض روی مرورگرهای وب فایرفاکس، کروم، اینترنت اکسپلورر و اپرا نصب می‌شود ولی نمی‌تواند در وب سایت خانگی مرورگر یا تنظیمات جست‌وجوی مرورگر دخالت کرده و تغییری در آن‌ها به وجود آورد که این موضوع یک امتیاز مثبت است. ضد ‌ویروس آویرا در حالت غیرفعال و امن سیستم فقط 82 مگابایت حافظه رم استفاده می‌کند و پس از نصب 13 ثانیه روی استارت‌آپ نوت‌بوک تاثیر می‌گذارد. ممکن است این زمان از نظر شما بسیار زیاد باشد ولی توجه کنید این تست روی یک نوت‌بوک با مشخصات سخت‌افزاری پایین صورت گرفته و برای کامپیوترهای خانگی با پردازنده‌های چند هسته‌ای یا درایوهای SSD این زمان به نصف یا یک سوم کاهش خواهد یافت به طوری که اصلاً احساس نخواهد شد. تنها عیب این نرم‌افزار در زمان اسکن سریع (Quick Scan) است که روی سیستم ما 15 دقیقه طول کشید. البته می‌توان با سفارشی‌سازی این زمان اسکن را کاهش داد ولی در حالت ایده‌آل باید تمامی درایوها و فایل‌های حساس مورد بررسی و اسکن قرار گیرند. به علاوه، در اسکن‌های بلادرنگ و برنامه‌ریزی‌ از ویژگی AutoSendbox استفاده می‌کند. این ویژگی نرم‌افزارهای مشکوک را به صورت مجازی روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌کند تا از امن بودن آن‌ها اطمینان پیدا کند. این ویژگی قابل پیکربندی است و می‌توانید تصمیم بگیرید در مقابل هر نرم‌افزار چه واکنشی نشان داده شود. دانلودها و پیغام‌های مسنجرها توسط آواست قابل مانیتور هستند و کدهای اسکریپت درون وب‌سایت‌ها و مرورگرهای وب و همچنین فایل‌های PDF نیز قبل از اجرا توسط این نرم‌افزار مورد بررسی قرار می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های متمایز آواست برخورداری از ابزار Remote Assistance برای دسترسی به یک دسکتاپ کامپیوتر از راه دور است (البته با داشتن مجوز دسترسی). این ابزار با نام Windows Remote Desktop نیز در خود سیستم‌عامل ویندوز گنجانده شده است ولی ابزار آواست نیازی به پیکربندی ندارد و بسیار سریع می‌تواند شما را به دسکتاپ یکی از دوستان یا فامیل متصل کند.

 

تمام مزایا و ویژگی‌هایی که برای این محصول گفتیم بی‌ارزش بودند اگر این ضد ‌ویروس قدرت تشخیص و شناسایی قوی بدافزارها را نداشت. براساس تست‌های دو ماهه صورت گرفته، آواست توانسته است 98 درصد بدفزارهای منتشر شده در این بازه زمانی را تشخیص داده و شناسایی کند. حتی بدافزارهای موسوم به روز صفر (zero-day) جدید را نیز توانست شناسایی کند. آواست در این زمینه از تمامی نرم‌افزارهای ضد ‌ویروس رایگان و حتی برخی از مجموعه‌های اینترنت سکیوریتی تجاری بهتر عمل می‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند 79 درصد بدافزارهای تشخیص داده شده را نیز از روی سیستم پاک‌سازی کند که رتبه پنجم را در میان 16 مجموعه اینترنت سکیوریتی بررسی شده در این مقاله دارد. در این بخش هیچ‌یک از مجموعه نرم‌افزارها به امتیاز کامل یعنی پاک‌سازی صد در صد نرسیده‌اند. در تست‌ها و مقالات گذشته گفته بودیم که ضد ‌ویروس AVG مقام اول را دارد ولی در سال 2013 این جایگاه  به آواست اهداء می‌شود چون سبک‌تر، کاربرپسندتر، قدرتمندتر و دارای تنظیمات پیشرفته بیشتری است. در میان ضد ‌ویروس‌های رایگان آواست انتخاب ما است ولی در میان مجموعه نرم‌افزارهای اینترنت سکیوریتی بیت‌دفندر را انتخاب می‌کنیم. اگر دوست دارید یک ضد ‌ویروس رایگان و سبک روی نوت‌بوک خود نصب کنید، آواست می‌تواند انتخاب اول شما باشد.

بخش اول

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد