پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر
پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

پایگاه خبری فناوری اطلاعات(Id: پیشگامان کامپیوتر)

ترفندهای روز.خبرهای ازدنیای تکنولوژی.خبرهایی از دنیای گیمرها.رفع مشکلات شمادرکامپیوتر

نگاهی به جدیدترین نسخه نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ - بخش پایانی

گوشه‌های گرد قابل تغییر و امکانات سه‌بعدی
فتوشاپ CC با معرفی قابلیت گوشه‌های قابل تغییر چندضلعی‌ها در لایه‌های Live Shape ویژگی دیگری به مجموعه بزرگ و رو به افزایش ابزارهای غیرتخریبی اضافه می‌کند (شکل 5). این امکان می‌تواند از یکی از موارد نیاز به مراجعه به Illustrator جلوگیری می‌کند.


امکانات سه‌بعدی فتوشاپ ابزار خلاقانه‌ای است که بی‌شک محدود بود. تغییرات زیادی در ابزارهای سه‌بعدی در نسخه CC وجود ندارد،

قسمت اول مقاله




برای مشاهده بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید


 

اما یکی از موارد جدید الگوریتم نقاشی سه‌بعدی است که از حالت Projection در نسخه‌های قبل به Texture تغییر یافته است که بسیار سریع‌تر است (اما در معدود مواردی کاربر مجبور است همچنان از روش Projection استفاده کند که از نقص‌های روش جدید نقاشی است).


اگرچه فتوشاپ در زمینه نقاشی سه‌بعدی جای نرم‌افزارهایی مانند Mudbox یا Mari را نمی‌گیرد، اما نگارنده بارها از آن با استفاده از اسکریپتی ساخته‌شده برای مایا کار کرده تا کارهایی اساسی مانند ساخته بافت را انجام دهد. علاوه‌بر این، نقاشی سه‌بعدی در CC به هنگام کار با تصاویری با بافت باز کاملاً تعاملی است. به این ترتیب، کاربر همزمان با نقاشی یک نمای سه‌بعدی را مشاهده می‌کند که به‌روز می‌شود و یک نشانگر روی آن است که به محض نقاشی کردن کاربر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد (شکل 6).




رابط کاربری سه‌بعدی نیز یک به‌روزرسانی جالب دریافت کرده‌ است. نور مبتنی‌بر تصویر خیلی تعاملی‌تر است و هنگام ویرایش IBL یک ویجت کروی و پیش‌نمایش را نمایش می‌دهد. نمایش سایه نرم بی‌درنگ نیز بسیار بهبود یافته است. حالا کاربر می‌تواند به ساخت نمونه‌های مِش وابسته بپردازد، این نمونه‌ها کپی‌هایی هستند که بافت و داده متریال را به اشتراک می‌گذارند، بنابراین، حالا کاربر می‌تواند مثلاً مجموعه‌ای از سنگ‌ها را بسازد که همه آن‌ها با هم به‌روزرسانی می‌شوند. علاوه‌بر این، تغییرات کوچک دیگری نیز هستند که استفاده از امکانات سه‌بعدی فتوشاپ را به‌خصوص برای تازه‌کاران این حوزه خوشایندتر می‌کنند.


سرعت رندر افزایش یافته است و دیگر خبری از قاب‌های مزاحم روی تصویر به هنگام رندر نیست. البته، گاهی باگ‌هایی به هنگام رندر گزارش شده ‌است.


رنگ و حرف
فتوشاپ CC به کاربر اجازه می‌دهد از فایل‌های وب مانند اسناد HTML یا CSS مجموعه رنگ وارد (Color Swatches) کند. این امکان می‌تواند برای طراحان وب کارآمد باشد یا افرادی که می‌خواهند مدل رنگی سایتی را که طراح روزها برای آن زحمت کشیده، در یک چشم به هم زدن کپی کند.


یکی دیگر از قابلیت‌های طراحی وب این است کاربر بتواند ببیند که فونت‌ها چگونه توسط سیستم‌عامل نمایش داده می‌شوند (Rasterize می‌شوند). از آنجا که در توسعه سایت بیش‌تر و بیش‌تر از حروف داینامیک مانند Typekit استفاده می‌شود، این یک قابلیت بسیار مهم است. متأسفانه این قابلیت سودمندی بسیاری محدودی در فتوشاپ دارد، زیرا امکان پیش‌نمایش متن در ویندوز روی مک و بالعکس وجود ندارد.


امکانات و پیشرفت‌های دیگر
فتوشاپ CC علاوه‌بر امکانات عمده‌ای که در بالا ذکر شد تعداد زیادی پیشرفت‌ها و امکانات تازه کوچک نیز دارد، از جمله: استایل‌شیت‌های ارتقایافته، امکان کپی ویژگی‌های CSS، امکان تعریف دستورهای شرطی if/else برای اکشن‌ها، پشتیبانی از زبان‌های هندوآریایی و انتخاب مسیر و شکل (شِیپ) چندگانه. در مجموع، در مقایسه با نسخه‌های قبلی به‌روزرسانی بزرگی به شمار نمی‌آید.

Creative Cloud
پس از امکانات جدید فتوشاپ، بهتر است از Adobe Creative Cloud بگوییم (که همنام امکانات در حال تولد کلاود ادوبی است و همنام نسخه‌های پس از CS6 فتوشاپ). نخست نحوه نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزار. از آنجا که دیگر خبری از DVD یا ایمیج دیسک نیست، نصب یا از طریق این سایت انجام می‌شود یا از طریق برنامه Creative Cloud که از همان سایت دریافت می‌شود. در شکل 7 صفحه نصب مجموعه برنامه‌های بسته گرافیک را مشاهده می‌کنید.

کلیک روی دانلود برای هر کدام از برنامه‌ها کاربر را به دانلود برنامه Creative Cloud راهنمایی می‌کند که باعث دانلود یک نصب کننده چهار مگابایتی می‌شود. وقتی CC نصب شد و کاربر از طریق آن وارد حساب کاربری ادوبی خود شد، می‌تواند به نصب برنامه‌های مورد نظر خود بپردازد.


اگر کاربر ارتباط اینترنتی نداشته باشد، نمی‌تواند برنامه‌ها را نصب کند. نکته جالب توجه این است که نسخه‌های غیرمجاز و غیررسمی که چند روز پس از عرضه  Creative Cloud ساخته شدند، همگی بدون نیاز به ارتباط اینترنتی و به‌صورت مستقل نصب می‌شوند. به این ترتیب، اگر کاربری ارتباط اینترنتی نداشته باشد در عمل مجبور است نسخه‌های غیرقانونی را نصب کند.


پس از نصب برنامه‌ها، Creative Cloud به یک مأمور اخطاردهی (Notification) و به‌روزرسان برنامه‌های CS6 و Creative Cloud کاربر تبدیل می‌شود. با توجه به سابقه نه‌ چندان درخشان به‌روزرسان‌های ادوبی در گذشته، خوش‌بینی زیادی نیز نسبت به به‌روزرسان جدید وجود نداشت. اما به‌روزرسان جدید تفاوت‌هایی با نمونه‌های قبلی دارد و بهبودهایی یافته است. پس از آن‌که برنامه اخطار داد که 10 برنامه، هم CS6 و هم CC، نیاز به به‌روزرسانی دارند، هر 10 برنامه به ترتیب و با موفقیت به‌روزرسانی شدند.


اما با هر بار اجرای برنامه CC پیغام داده شد که ده برنامه به‌روزرسانی‌شده مذکور نیاز به به‌روزرسانی دارند و این فرآیند بارها تکرار شد. بدتر آن‌که پاک‌کردن برنامه‌ها چندان سازمان‌یافته نیست، زیرا هیچ گزینه‌ای تحت‌عنوان Uninstall در منوی CC وجود ندارد.


به این ترتیب، باید برنامه‌ها را تک تک و از Programs and Features در کنترل پنل پاک کرد و اگر Creative Cloud Master Collection را اجاره کرده باشید، باید تعداد زیادی پاک‌کننده مستقل را اجرا کنید.


مجوز استفاده از نرم‌افزار
در مدل مجوزدهی جدید ادوبی که مدتی است معرفی شده‌ است کاربر برای کسب حق استفاده از نرم‌افزار، به‌طور ماهیانه مبلغی به ادوبی پرداخت می‌کند. ادوبی به هنگام معرفی این مدل تمایل داشت که در میان کاربران جا بیاندازد که مدل جدید از نظر هزینه به‌صرفه‌تر است. 


برای کاربرانی که مجوزی از قبل ندارند و تازه می‌خواهند شروع به استفاده از نرم‌افزار کنند، این امر می‌تواند در کوتاه‌مدت صحت داشته باشد، اما برای کاربران حرفه‌ای و شرکت‌ها ممکن است نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. در‌نهایت، در نسخه CC ادوبی به‌طور کامل مدل صاحب نرم‌افزار بودن را کنار گذاشته و کاربران را مجبور می‌کند از مدل اجاره‌ای استفاده کنند که در این مدل دیگر صاحب نرم‌افزار نیستند.


کافی است یک ماه مبلغ تعیین‌شده را پرداخت نکنید تا دسترسی خود را به نرم‌افزار از دست بدهید. استدلال ادوبی این است که تهیه و پشتیبانی هر دو نسخه مبتنی‌بر دیسک و کلاود بسیار هزینه‌بر بوده‌ است، اما آمار و ارقام چندان نشانگر اهمیت این دلیل نیست.


از طرفی، اگر این مدل برای کاهش استفاده از نسخه‌های غیرقانونی باشد، اصلاً تأثیری در این زمینه نداشته. چنان‌که نسخه‌های غیرقانونی به‌سرعت تهیه و عرضه شدند و در ضمن امکان نصب آفلاین و بدون نیاز به لاگین را نیز به کاربر عرضه می‌کنند که نسخه قانونی این امکان را ندارد.


در نهایت، مشخص است که ادوبی روی مدل جدید اجاره‌ای خود مصر است و اصرار دارد که کاربران را قانع کند که آینده همین است. اما بسیاری از کاربران به این نکته که حق دارند صاحب نرم‌افزاری باشند که برای آن پول پرداخت کرده‌اند، تأکید دارند. در بررسی نمونه‌های مشابه می‌توان متوجه تفاوت مهمی شد.


به‌عنوان مثال در مدل اجاره‌ای اتودسک با این‌که امکان بازفروش نرم‌افزار وجود ندارد، اما وقتی کاربر حق اشتراک سالیانه خود را پرداخت نکند امکان استفاده از نرم‌افزار از او سلب نمی‌شود. با عرضه Creative Cloud و مدل اجاره‌ای جدید بسیاری از کاربران حرفه‌ای نرم‌افزارها به اعلام اعتراض خود به نحوه‌های گوناگون پرداختند و حتی اعضای فروم CGSociety به عرضه فهرستی از نرم‌افزارهای جایگزین برای اعضای خانواده ادوبی پرداختند.


 اگرچه برای اعضای دیگر این خانواده رقبای جدی‌ای وجود دارد، اما برای فتوشاپ، دست‌کم در سطح حرفه‌ای جایگزین قابل توجهی وجود ندارد. اما اگر ادوبی همچنان روی اجبار استفاده از مدل اجاره‌ای مصر بماند، همین رقبای موجود که برای کاربران غیرحرفه‌ای فتوشاپ وجود دارند موفق به جذب کاربران معترض و سرمایه بیش‌تر و در نتیجه تقویت نرم‌افزار خود خواهند شد. شاید این موضوع در ابتدا تهدیدی برای ادوبی به‌نظر نرسد، اما در بلندمدت ممکن است این موضوع جدی شود.


به‌روزرسانی؛ آری یا خیر؟
آیا نسخه جدید ارزش به‌روزرسانی دارد؟ شکی نیست که نسخه جدید ویژگی‌های جدید قابل توجهی دارد، اما مدل جدید اجاره‌ای کمی ما را به شک می‌اندازد و گرایش به «به‌روزرسانی نکنید» را بیش‌تر می‌کند.


خبر خوب این‌که فتوشاپ همواره توجه ویژه‌ای به سازگاری با نسخه‌های قبل داشته و فایل‌ها تولیدشده در CC نیز در نسخه‌های پیشین باز خواهند شد. اما هیچ تضمینی نیست که این روند ادامه پیدا کند، زیرا ادوبی نشان داده به‌راحتی حاضر است کاربر را مجبور به استفاده از روش مورد نظر خود کند و ممکن است از موضوع سازگاری فایل‌ها نیز در این جهت استفاده کند.


خوشبختانه تجدید نظر مایکروسافت در سیاست‌های اخیرش درباره اکس‌باکس وان ممکن است باعث شود که ادوبی نیز توجهی به اعتراض کاربران کند و در این روند تجدید نظر کند، زیرا پاسخ «همینی که هست» چندان به مذاق کاربران خوش نمی‌آید و هیچ مقدار از فضای ذخیره‌سازی کلاود «رایگان» هم نظر افراد را تغییر نخواهد داد.


مزایا
 • امکانات سه‌بعدی و Extended حالا بخشی از یک بسته کامل پایه هستند.
 • الگوریتم جدید بالا بردن وضوح تصویر در بزرگ کردن عکس‌ها نتیجه بسیار بهتری می‌دهد.
 • Camera Raw 8 به‌عنوان یک فیلتر یک امکان اضافه بزرگ است.
 • بهبودهای امکانات سه‌بعدی کیفیت نقاشی سه‌بعدی را افزایش می‌دهد و فرآیند کلی کار را راحت‌تر.

معایب
 • مدل نرم‌افزار اجاره‌ای یک روش برای کسب پول بیش‌تر است که باید روی آن تجدید نظر شود.
 • امکانات جدید Creative Cloud دارای باگ هستند و پاک‌کردن نرم‌افزارها به کار زیادی نیاز دارد.
 • هیچ راهکار رسمی آفلاین و مبتنی‌بر دیسکی برای نصب نرم‌افزار وجود ندارد.
 • برخی امکانات Creative Cloud (مانند cloud file sync و Typekit) هنوز در دسترس نیستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد